Jump to content

Hvordan koble Biltema vindusvisker, TMC ?


Fyrbøter

Recommended Posts

Noen som vet om det går an å bruke denne http://biltema.no/no/Bat/12-V/Vindusvisker/Viskermotor/ med bare to ledninger? Den har tre ledningsterminaler F L , S pluss jord Jeg har tidligere bare hatt motor med to ledninger + og -. Jeg har prøvd men uten suksess. Har målt ledningene som går dit og der er det 12,4 V men det skjer ikke noe om jeg kobler minus i jord og pluss i f eller l. Noen ideer?

Link to post

Selvparkeringen skal ha konstant pluss ja!

 

En litt artig erfaring: Jeg monterte to av den billige typen på min forrige båt, koplet på samme bryter. Viskerene gikk selvsagt aldri likt, og selvparkeringen fungerte da slik at begge to måtte komme i samme posisjon samtidig for at viskerene skulle stoppe! Så det tok ofte litt tid for å stoppe dem, for å si det sånn....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takk for svar. Jeg har sett på koblingsskjemaet men tolket vel dette som at det skulle være en bryter mellom batteri og hver av f, l og s. Jeg forsto skjemaet slik at det bare en av de tre ledningene skulle ha strøm på en gang. Får prøve å legge opp en ekstra ledning til s. Da bør jeg vel kunne velge å koble til enten f eller l?

Redigert av Fyrbøter (see edit history)
Link to post

selvparkeringen fungerte da slik at begge to måtte komme i samme posisjon samtidig for at viskerene skulle stoppe! Så det tok ofte litt tid for å stoppe dem, for å si det sånn....

 

dette skjønte jeg ikke!! når du bryter strømmen til den ene lederen så skal jo viskermotoren bare gå til den ene siden å stoppe?????

Redigert av Vrengen (see edit history)
Link to post

Jeg har lasket minus til selvpark og da fungerer den kun på bryter uten selvpark

skjønner hvordan du tenker her polarn men nytter ikke å laske for å få selvpark til å virke, når du bryter strømmen til viskermotoren så må selvpark fortsatt ha strøm for å kjøre motor til endepunkt. Hvist du lasker her så brytes begge kursene ergo stopper viskermotor med bryteren! uavhengig av pos. :smash:

Link to post

når du bryter strømmen til den ene lederen så skal jo viskermotoren bare gå til den ene siden å stoppe?????

 

Ja, men jeg går ut fra at det som skjedde var at selvparkeringen gav strøm ut på den vanlige plusstilkoplingen sånn at den andre fortsatte å gå og vice versa! Så dermed måtte begge viskerene komme i selvpark samtidig, for at ikke viskerne skulle fortsette som den rene evighetsmaskin! Det tok skjelden mer enn et par minutter før de stoppet da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 2 år senere...

En litt artig erfaring: Jeg monterte to av den billige typen på min forrige båt, koplet på samme bryter. Viskerene gikk selvsagt aldri likt, og selvparkeringen fungerte da slik at begge to måtte komme i samme posisjon samtidig for at viskerene skulle stoppe! Så det tok ofte litt tid for å stoppe dem, for å si det sånn....

 

Gammel tråd, men akuratt dette beskrev mitt problem! Finnes det noen annen løsning enn å bytte viskere? Kan jeg eventuelt fjerne konstant 12V signalet? Da vil de vel stoppe hvor som helst? Takk hvis noen orker og svare en nybegynner. :)

Link to post

Om hver motor har separat bryter kan du selv stoppe hver og en i den posisjonen du foretrekker som parkeringsposisjon. Om du har begge motorene på en og samme bryter vil det ofte gå evigheter før begge står i ønsket posisjon når du slår av bryteren.

 

Men jeg skjønner ikke helt problematikken. Om begge motorene har parkeringsfunksjon og konstantstrømmen er kobla riktig skal de parkere i den gitte parkeringsposisjon.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post

 

Gammel tråd, men akuratt dette beskrev mitt problem! Finnes det noen annen løsning enn å bytte viskere? Kan jeg eventuelt fjerne konstant 12V signalet? Da vil de vel stoppe hvor som helst? Takk hvis noen orker og svare en nybegynner. :)

 

Dette kan løses ved å sette inn noen dioder, og da parkerer viskerne samtidig i sine hvileposisjoner. Men for å si hvordan du kan koble inn slike dioder, trenger jeg manualen, eller i hvert fall koblingsskjemaet for dine viskere. Kan du legge det ut her, så kan jeg si hvordan det skal kobles og hvilke (billige) dioder du trenger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Sett inn en diode som tåler strømmen til viskerne i hver av plusstilkoblingene til viskerne, så stopper de pent en etter den andre. Diodetype har jeg ikke i hodet, men jeg mener at jeg selv har brukt 1N4501. Dioder får du sikkert fra ELFA.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Selvfølgelig, beklager rask innlegg av dioder på tegningen! Er det de grå til 69-åringen som begynner å svikte? Men altså: Dioder fra bryteren og inn til hver visker!

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...