Fyrbøter Startet 27.Juli.2010 Del på Facebook Startet 27.Juli.2010 Noen som vet om det går an å bruke denne http://biltema.no/no/Bat/12-V/Vindusvisker/Viskermotor/ med bare to ledninger? Den har tre ledningsterminaler F L , S pluss jord Jeg har tidligere bare hatt motor med to ledninger + og -. Jeg har prøvd men uten suksess. Har målt ledningene som går dit og der er det 12,4 V men det skjer ikke noe om jeg kobler minus i jord og pluss i f eller l. Noen ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 (redigert) når det er 3 koplingspunkter så er vel den siste til selvparkeringen og den skal ha konstant 12 volt(pluss), mener jeg. vet ikke hvilken terminal som er hva men! fikk du ikke med koplingskjema? kan muligens gå og laske mellom terminalene her visst det er vanskelig å legge opp en ekstra plussledning. Redigert 27.Juli.2010 av Vrengen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 ser at den har to hastigheter, da er det vel en til hver hastighet pluss en som skal ha konstant pluss. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Ja, hvis selvpark skal ha plus da skjønner jeg hva jeg har gjort galt. Jeg har lasket minus til selvpark og da fungerer den kun på bryter uten selvpark Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Vrengen Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 (redigert) hei. fant skjemaet her: http://biltema.no/Documents/manualer/25/25-8910.pdf står greit forklart der. Redigert 27.Juli.2010 av Vrengen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Åja, det er ikke den der jeg har. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Vrengen Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 (redigert) http://biltema.no/no/Bat/12-V/Vindusvisker/Vindusvisker-marin-12-V/ er vel denne da? men selvparken skal ha pluss tror jeg.. Redigert 27.Juli.2010 av Vrengen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Selvparkeringen skal ha konstant pluss ja! En litt artig erfaring: Jeg monterte to av den billige typen på min forrige båt, koplet på samme bryter. Viskerene gikk selvsagt aldri likt, og selvparkeringen fungerte da slik at begge to måtte komme i samme posisjon samtidig for at viskerene skulle stoppe! Så det tok ofte litt tid for å stoppe dem, for å si det sånn.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fyrbøter Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 (redigert) Takk for svar. Jeg har sett på koblingsskjemaet men tolket vel dette som at det skulle være en bryter mellom batteri og hver av f, l og s. Jeg forsto skjemaet slik at det bare en av de tre ledningene skulle ha strøm på en gang. Får prøve å legge opp en ekstra ledning til s. Da bør jeg vel kunne velge å koble til enten f eller l? Redigert 28.Juli.2010 av Fyrbøter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 på skjemaet har de brukt en bryter med 3 pos, slik at selvpark får strøm når de 2 andre ikke får. det burde bli likt om du legger opp en ekstra til selvpark og deretter bestemmer deg for hvilken hastighet du vil bruke Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 (redigert) selvparkeringen fungerte da slik at begge to måtte komme i samme posisjon samtidig for at viskerene skulle stoppe! Så det tok ofte litt tid for å stoppe dem, for å si det sånn.... dette skjønte jeg ikke!! når du bryter strømmen til den ene lederen så skal jo viskermotoren bare gå til den ene siden å stoppe????? Redigert 28.Juli.2010 av Vrengen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Jeg har lasket minus til selvpark og da fungerer den kun på bryter uten selvpark skjønner hvordan du tenker her polarn men nytter ikke å laske for å få selvpark til å virke, når du bryter strømmen til viskermotoren så må selvpark fortsatt ha strøm for å kjøre motor til endepunkt. Hvist du lasker her så brytes begge kursene ergo stopper viskermotor med bryteren! uavhengig av pos. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 når du bryter strømmen til den ene lederen så skal jo viskermotoren bare gå til den ene siden å stoppe????? Ja, men jeg går ut fra at det som skjedde var at selvparkeringen gav strøm ut på den vanlige plusstilkoplingen sånn at den andre fortsatte å gå og vice versa! Så dermed måtte begge viskerene komme i selvpark samtidig, for at ikke viskerne skulle fortsette som den rene evighetsmaskin! Det tok skjelden mer enn et par minutter før de stoppet da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vrengen Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Ja, men jeg går ut fra at det som skjedde var at selvparkeringen gav strøm ut på den vanlige plusstilkoplingen sånn at den andre fortsatte å gå og vice versa! he he må jo ha vært noe sånt da, vittig:) Sitér dette innlegget Link to post
ADR Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 En litt artig erfaring: Jeg monterte to av den billige typen på min forrige båt, koplet på samme bryter. Viskerene gikk selvsagt aldri likt, og selvparkeringen fungerte da slik at begge to måtte komme i samme posisjon samtidig for at viskerene skulle stoppe! Så det tok ofte litt tid for å stoppe dem, for å si det sånn.... Gammel tråd, men akuratt dette beskrev mitt problem! Finnes det noen annen løsning enn å bytte viskere? Kan jeg eventuelt fjerne konstant 12V signalet? Da vil de vel stoppe hvor som helst? Takk hvis noen orker og svare en nybegynner. :) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Om hver motor har separat bryter kan du selv stoppe hver og en i den posisjonen du foretrekker som parkeringsposisjon. Om du har begge motorene på en og samme bryter vil det ofte gå evigheter før begge står i ønsket posisjon når du slår av bryteren. Men jeg skjønner ikke helt problematikken. Om begge motorene har parkeringsfunksjon og konstantstrømmen er kobla riktig skal de parkere i den gitte parkeringsposisjon. Redigert 14.Mai.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Gammel tråd, men akuratt dette beskrev mitt problem! Finnes det noen annen løsning enn å bytte viskere? Kan jeg eventuelt fjerne konstant 12V signalet? Da vil de vel stoppe hvor som helst? Takk hvis noen orker og svare en nybegynner. :) Dette kan løses ved å sette inn noen dioder, og da parkerer viskerne samtidig i sine hvileposisjoner. Men for å si hvordan du kan koble inn slike dioder, trenger jeg manualen, eller i hvert fall koblingsskjemaet for dine viskere. Kan du legge det ut her, så kan jeg si hvordan det skal kobles og hvilke (billige) dioder du trenger. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ADR Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Jeg laget et rask skisse hvordan det er koblet. Jeg har som sagt ikke mye peiling på dette. Men kanskje du kan se om noe er feil?https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50852/viskere.jpg Vet ikke noe om type viskere. Det står ingenting på de, og de er nok ganske gamle. Redigert 14.Mai.2013 av ADR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Hei. Sett inn en diode som tåler strømmen til viskerne i hver av plusstilkoblingene til viskerne, så stopper de pent en etter den andre. Diodetype har jeg ikke i hodet, men jeg mener at jeg selv har brukt 1N4501. Dioder får du sikkert fra ELFA. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ADR Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Takk for svar. :) Hva gjør disse diodene om noen vil forklare? :) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Diodene er likerettere. (enveisventiler) Slipper strøm inn til hver visker, men kan ikke lede strøm tilbake.... Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Diodene må vel kobles på den delen som starter viskerne, ikke parkeringsledningen. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Selvfølgelig, beklager rask innlegg av dioder på tegningen! Er det de grå til 69-åringen som begynner å svikte? Men altså: Dioder fra bryteren og inn til hver visker! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
eMTea Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Når jeg tenker meg om, så var det feil av meg å korrigere deg på den. F og L har slepering som er 360 grader, mens S som er park, har bare 340 grader eller noe. Dioden må nok kobles på S, slik at ikke slepering i visker 1, fortsetter å gi strøm til slepering i visker 2. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.