Jump to content

Hvordan koble Biltema vindusvisker, TMC ?


Fyrbøter

Recommended Posts

Nå ble det mange bokstaver eMTea, Kan du være så snill å legge ut koblingsskjema for en vanlig visker med betegnelser F og L osv? Jeg finner ikke skjemaet for mine viskere da det ligger i båten 7 mil unna.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Prøver å forstå hvordan kobling med dioder er ment å fungere.. Med diode koblet til F eller L vil den få strøm hver gang bryter er på. Er tanken at + fra batteri kobles til S, slik at den alltid har spenning?

 

Litt usikker på hvordan motoren håndterer spenning på mer enn 1 terminal av gangen for den er vel beregnet for en 2 eller 3 polet bryter med + på alle poler avhengig av bryterposisjon. I 0-stilling vil den da gi strøm til S. Det fordrer selvsagt at det må legges 3 eller 4 leder kabel, GND / F+ / S+ / L+

Link to post

Den ledningen som skal ha strøm hele tiden, er ikke koblet til motoren når denne parkerer. Dersom motor får strøm fra bryteren til denne, kommer sleperingen til parkering (den med konstant 12 v) i kontakt, og kjører til viskermotor er parkert. Og dermed, altså før motor parkerer, vil jo denne sende strøm tilbake til bryterledningen. Dermed vil de andre viskerne som nå er parkert, få strøm og begynne og gå, selv om bryter er avslått. Så derfor må dioden stå på bryterledning..... :sweat:

 

Det er en evighetsmaskin....

 

Lars' innlegg #24 er rett.

 

Ellers er det i mitt tilfelle ofte kun litt vannsprut på ett av tre vinduer, og jeg er mye mer komfortabel med en bryter til hver visker, slik at tørrkjøring unngås.

Redigert av tb55 (see edit history)
Link to post

tb55 : Nettopp, derfor må de stå på ledningen fra bryter, Se Lars H innlegg #24

Det ville bli feil på mine tror jeg. Viskeren har ett plasthjul med tre kobberringer og tre slepere. De tre ringene har forbindelse. Den ytre ringen får konstantstrøm og mangler en liten bit som da kutter strømmen og pakerer visker. Den midtre ringen får strøm fra bryteren. Den inderste ringen gir strømmen via sleper til motor. Alle ringene og alle sleperene er strømsatt så lenge bryter eller konstant strøm er på, bortsett fra når sleper med konstantstrøm passerer tomrommet i ytre ring og bryter slås av.

Når to viskere er koblet sammen er de sjelden i parkstilling samtidig, og derfor vandrer strømmen fra konstantstrøm mellom dem via sleperene helt til begge havner i parkstilling. Derfor må diodene på konstantstrømmen og ikke på bryter i mitt tilfelle, kan ikke forstå noe annet :confused:

Link to post

Diode på konstantstrøm gir ingen mening, for den vil jo alltid være på. Når sleperingene er elektrisk sammenkoblet vil en diode på bryterledning koblet til L eller F forhindre at strøm fra konstantstrøm koblet til S på en visker som ikke har parkert kan gå tilbake til bryter og over til L eller F på en visker som allerede har parkert, etter at bryter er avslått.

 

Det ble en skikkelig lang og fin setning..

 

Så oppsummert kobles konstantstrøm til S mens bryterstrøm kobles med dioder til viskernes L / F avhengig om høy eller lav hastiighet ønskes.

Link to post

Lars 2 er nok rett, ja. Meninger er jo lov, men å sette dioder på en ledning som står med strøm på konstant, og skal stå med strøm konstant, blir helt uten mening. Det er strømmen fra bryteren som må ha diode, dersom alle viskerne skal kobles på samme bryter. Fordi den ellers vil lede strømtilbake fra en viskermotor som ikke er "parkert" til en som er parkert, slik at denne (som er parkert) settes i bevegelse. Da vil konstantstrøm kobles inn, og vil da lede strøm tilbake til den andre som er parkert og..........osv. osv. :wink:

Link to post

jada,,,jada,,,,jada :headbang::giggle: det er nok riktig slik tb 55 sier. Jeg så dette for meg i hodet, men nå i kveld skisset jeg det opp på en papirlapp, og papirlappen fikk rett. For så vidt regnet jeg med Lars og flere hadde rett. Jeg begyndte å lure på om mine viskere var annerledes enn andre, men ser det nå at det er de ikke.

Link to post

Fant en fin tegning fra Kaptein NMBF's tråd https://baatplassen.no/i/topic/92756-risoer-30-prosjekt/page-3

 

Vinduspusserne er koblet sammen med 20A dioder (slipper dyr styremodul som denne: http://www.maritim.no/elektrisk/elektrisk-motor/vindusvisker/java-sea-intervallbryter-til-2009http://www.maritim.no/elektrisk/elektrisk-motor/vindusvisker/java-sea-intervallbryter-til-2009) Diodene koster ca 10 kr.pr stk. Uten disse vil ikke pusserne parkere. Kjøpte universam regnsensor fra ebay, ca 400 kr. Har koblet dette opp på en superswitch pusserbryter med to trinn. Brukte lav hastighet/interval som styring til regnsensoren.

 

vinduspussere.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...