Lars H. Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Nå ble det mange bokstaver eMTea, Kan du være så snill å legge ut koblingsskjema for en vanlig visker med betegnelser F og L osv? Jeg finner ikke skjemaet for mine viskere da det ligger i båten 7 mil unna. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Må vel være første eksempelet til Lars som er rett. Strømmen fra bryter stoppes jo når denne slås av. Det er vel strømmen fra selvparkeringen i hver motor som må stoppes. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Har koblet disse før, er ganske populære i rallycross ;) Men brukes bare 1 av gangen.. F = Full Speed L = Low Speed S = Stop Jording går som kjent rett i chassis. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Knut Baltic Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Prøver å forstå hvordan kobling med dioder er ment å fungere.. Med diode koblet til F eller L vil den få strøm hver gang bryter er på. Er tanken at + fra batteri kobles til S, slik at den alltid har spenning? Litt usikker på hvordan motoren håndterer spenning på mer enn 1 terminal av gangen for den er vel beregnet for en 2 eller 3 polet bryter med + på alle poler avhengig av bryterposisjon. I 0-stilling vil den da gi strøm til S. Det fordrer selvsagt at det må legges 3 eller 4 leder kabel, GND / F+ / S+ / L+ Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Er det ingen som har et koblingsskjema for en vanlig visker virker? Jeg finner ikke mine skjema da de ligger i båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tb55 Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Den ledningen som skal ha strøm hele tiden, er ikke koblet til motoren når denne parkerer. Dersom motor får strøm fra bryteren til denne, kommer sleperingen til parkering (den med konstant 12 v) i kontakt, og kjører til viskermotor er parkert. Og dermed, altså før motor parkerer, vil jo denne sende strøm tilbake til bryterledningen. Dermed vil de andre viskerne som nå er parkert, få strøm og begynne og gå, selv om bryter er avslått. Så derfor må dioden stå på bryterledning..... Det er en evighetsmaskin.... Lars' innlegg #24 er rett. Ellers er det i mitt tilfelle ofte kun litt vannsprut på ett av tre vinduer, og jeg er mye mer komfortabel med en bryter til hver visker, slik at tørrkjøring unngås. Redigert 14.Mai.2013 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lundeshipping Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 De fungerer som en "enveisventil" I dette tilfelle skal de forhindre at det går strøm fra den ene viskeren til den andre, når den ene allerede har parkert.. Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
tb55 Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Nettopp, derfor må de stå på ledningen fra bryter, Se Lars H innlegg #24 Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 tb55 : Nettopp, derfor må de stå på ledningen fra bryter, Se Lars H innlegg #24 Det ville bli feil på mine tror jeg. Viskeren har ett plasthjul med tre kobberringer og tre slepere. De tre ringene har forbindelse. Den ytre ringen får konstantstrøm og mangler en liten bit som da kutter strømmen og pakerer visker. Den midtre ringen får strøm fra bryteren. Den inderste ringen gir strømmen via sleper til motor. Alle ringene og alle sleperene er strømsatt så lenge bryter eller konstant strøm er på, bortsett fra når sleper med konstantstrøm passerer tomrommet i ytre ring og bryter slås av. Når to viskere er koblet sammen er de sjelden i parkstilling samtidig, og derfor vandrer strømmen fra konstantstrøm mellom dem via sleperene helt til begge havner i parkstilling. Derfor må diodene på konstantstrømmen og ikke på bryter i mitt tilfelle, kan ikke forstå noe annet Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 (redigert) Nettopp, derfor m堤e st堰堬edningen fra bryter, Se Lars H innlegg #24 Nei, det er som Hegra sier, de m堳t堰堤en p堓, konstant +12v. Redigert 14.Mai.2013 av eMTea (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Knut Baltic Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Diode på konstantstrøm gir ingen mening, for den vil jo alltid være på. Når sleperingene er elektrisk sammenkoblet vil en diode på bryterledning koblet til L eller F forhindre at strøm fra konstantstrøm koblet til S på en visker som ikke har parkert kan gå tilbake til bryter og over til L eller F på en visker som allerede har parkert, etter at bryter er avslått. Det ble en skikkelig lang og fin setning.. Så oppsummert kobles konstantstrøm til S mens bryterstrøm kobles med dioder til viskernes L / F avhengig om høy eller lav hastiighet ønskes. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 eMTea, ser ut som du skriver på kinesisk, men Lars H har nok rett, er jeg redd for...... Sitér dette innlegget Link to post
ADR Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Oi, her va det mange meninger. Men løsning nr. 2 fra Lars H var den riktige til slutt, eller? Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Det skjer noe bug, når jeg går inn for å redigere poster med tapatalk, alt som er i forbindelse med æ ø å blir til kinategn :P Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
tb55 Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Lars 2 er nok rett, ja. Meninger er jo lov, men å sette dioder på en ledning som står med strøm på konstant, og skal stå med strøm konstant, blir helt uten mening. Det er strømmen fra bryteren som må ha diode, dersom alle viskerne skal kobles på samme bryter. Fordi den ellers vil lede strømtilbake fra en viskermotor som ikke er "parkert" til en som er parkert, slik at denne (som er parkert) settes i bevegelse. Da vil konstantstrøm kobles inn, og vil da lede strøm tilbake til den andre som er parkert og..........osv. osv. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 jada,,,jada,,,,jada det er nok riktig slik tb 55 sier. Jeg så dette for meg i hodet, men nå i kveld skisset jeg det opp på en papirlapp, og papirlappen fikk rett. For så vidt regnet jeg med Lars og flere hadde rett. Jeg begyndte å lure på om mine viskere var annerledes enn andre, men ser det nå at det er de ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 16.Mai.2013 Del på Facebook Svart 16.Mai.2013 Fant en fin tegning fra Kaptein NMBF's tråd https://baatplassen.no/i/topic/92756-risoer-30-prosjekt/page-3 Vinduspusserne er koblet sammen med 20A dioder (slipper dyr styremodul som denne: http://www.maritim.no/elektrisk/elektrisk-motor/vindusvisker/java-sea-intervallbryter-til-2009http://www.maritim.no/elektrisk/elektrisk-motor/vindusvisker/java-sea-intervallbryter-til-2009) Diodene koster ca 10 kr.pr stk. Uten disse vil ikke pusserne parkere. Kjøpte universam regnsensor fra ebay, ca 400 kr. Har koblet dette opp på en superswitch pusserbryter med to trinn. Brukte lav hastighet/interval som styring til regnsensoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.