Jump to content

Sikringen går når varmtvannstanken kobles til

Rastløs

Recommended Posts

Jeg ligger nå i en gjestehavn, med landstrøm.

Etter et døgn gikk plutselig sikringen på landsiden.

Satte den på igjen, men sikringen gikk igjen. Prøvde forskjellige ting. Har nå funnet ut at hvis automatsikringen på varmtvanstanken i båten kobles ut ( vippes i "av" possisjon), så holder strømmen.

Det er hele tiden sikringen på landsiden som går, og ikke automatsikringerne ( på 220 volt siden) i båten . :confused:

Hva kan være feil ? Trekker vartvannsberederen for mye strøm ?

Som det sies er det nok for liten kurs i forhold til ditt strømforbruk.

På toppen av vippesikringene på kaien står det hvor mange ampere sikringen er.

Så sjekker du hvor mye strøm varmtvannstanken trekker. Er du heldig kan du kanskje bruke varmtvannstanken hvis du slår av laderen...

Det er standard i vår båt. Hele el anlegget er fra Mastervolt. Vi har et MICC panel der vi styrer alt med lader og inverter. I dag har Mastervolt et nytt can bus system som styrer dette.

Jeg har også blitt fortalt at man kan styre Mastervolt ladere via et enkelt PC program og en kabel som følger med laderen.

Vi kjører stort sett 9,5Ah på landstrøm. Jeg sjekker alltid sikringen på landsiden før vi kobler oss til. Og når laderen drar for fullt (100Ah lader - men den gir opptil 115Ah har jeg sett) så slår vi av vv berederen -eller andre veien om vi har mer behov for vv vann.

Poenget er at lader og vv bereder drar mye strøm om de går på maks samtidig.

Dette bør man nok også tenke på om man kobler seg på en trommel til nabobåten som igjen er koblet på en trommel som igjen er koblet på en 1-2 uttak på en 10Ah sikring på en mast på brygga der jordkabelen henger løst :wink: Det som er av el feil på land får man ombord med mindre man har skilletrafo.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Med mindre du har en usedvanlig stor VV-tank for din båt, så trekker ikke den så mye strøm tror jeg - min mener jeg å huske trekker noe rund 600W som tilsvarer ca 3A. Da tror jeg heller på at varmelementet i tanken din er gående og drar pga dette atskillig mer strøm - litt rart at det ikke gir jordfeil.

Vil ikke en dobbletisolert varmtvannstank være en umulighet i og med at både element og tank er av stål, og uomtvistelig i god kontakt med vann og røropplegg ombord??? :confused: Jeg trodde jording var en selvfølge på slikt utstyr!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Mener også det.

Det ble også i forbindelse med landjordproblematikken mange ganger poengtert at om man brukte bare dobbeltisolerte apparater og et opplegg ombord som bare tillot dobbeltisolerte apparater, så ville mye av problemet være løst, "men så var det VV-tanken da..."

Forøvrig følger jeg tanken om at varmeelementet kanskje er gått heden.

- Tanken ble byttet i fjor på garanti. Kanskje smme problem igjen

I båthavna vår er det to og to uttak på en sikring. Hos oss gikk sikringen da nabobåten koblet til. Kanskje du ikke er alene på sikringen på landsiden? 2000W er vel mer enn vanlig for varmtvannsbereder i båt? Min 30 liters Isotemp er på 750W. Derfor burde du vel ligge godt under 10A?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...