Jump to content

sentral varme


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt en 5,7 kW gass vannvarmer som eg tenkt å å montere i Halco`n. Har tenkt å benytte den til både oppvarming av varmtvann og defroster. Det fulgte også med ca 9 meter med radiatorer.

 

Vet at i hus legger de rør i gulvet slik at det blir varmekabler. Så da lurer eg på om det går ann å gjøre det samme i båt også isteden for radiatorer. Grunnen er at det kommer til å bli lite med plass for radiatorene pluss at eg tror det kunne vært deilig med varmekabler i båten!

 

Vet noen om dette går ann?

Link to post
Share on other sites

Det går bra, og er en kjempegod løsning. Mange mye sjarker har det. Jeg tror ikke at du trenger så stor pumpe. Jeg har vannbåren varme i gulvet på huset mitt, og pumpen trekker kun 55 watt, og da snakker vi om 160 kvm. oppvarmet areal, så i en båt kan jeg aldrig tro at du trenger så voldsom stor pumpe, det blir jo ikke så mange meter med rør.

Kjempe ide. Nu fikk jeg noe å tenke på

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett at det er lagt vannvarme med rør i en skøyte. Det virket veldig bra. Men man må ha en kraftig sirkulasjonspumpe pga langt rørstrekk.

Jeg har denne type varme med radiatorer og kobber rør i hele båten og det er ikke rare pumpa i mitt system. Mener å huske den er på ca 20W. Kjelen kan levere 15kW. Det skal veldig lite til for bare å sirkulere vannet. I køyene ligger det plastrør i stålplateprofiler for å spre varmen. Noen steder er det montert radiator under dørken i tillegg til skottmonterte og andre steder ligger det sløyfer av kobber rør. Jeg vil i hvertfall anbefale vannbåren varme!

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg også lest om, men hvor...  :smiley:  Det var en som hadde lagt kobberrør under dørken og fikk et meget godt resultat.

 

Utfordringen er å isolere slik at varmen ikke forsvinner nedover og varmer opp rommet under dørkene og havet rundt. Annet  moment er å ikke ha for høy temperatur på vannet som sirkulerer i rørene. Eventuelt treverk i dørkene ala parkett vil tørke ut og sprekke ved for høy temperatur.

 

Sirkulasjon behøver ingen kraftig pumpe. For mye fart på vannet skaper støy i form av sus i "gulvet". Har selv hus med vannbåren gulvvarme. Har laget et system med turtallsregulering av sirkulasjonspumpe basert på trykkfall i sløyfene for å bli kvitt susingen. Pumpa hos meg går på trinn 2, max 65W. Dette er nok for ca. 400m 12mm rør fordelt på 8 sløyfer i parallell.

 

http://www.wirsbo.no er en av de store innen vannbåren gulvvarme. En kikk her bør kunne gi ideer til utføring. Kan være noe mer å hente hos moderselskapet i Sverige, ikke alle brosjyrer er oversatt til norsk. http://www.wirsbo.se

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...