Jump to content

sentral varme

eysteind

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt en 5,7 kW gass vannvarmer som eg tenkt å å montere i Halco`n. Har tenkt å benytte den til både oppvarming av varmtvann og defroster. Det fulgte også med ca 9 meter med radiatorer.

Vet at i hus legger de rør i gulvet slik at det blir varmekabler. Så da lurer eg på om det går ann å gjøre det samme i båt også isteden for radiatorer. Grunnen er at det kommer til å bli lite med plass for radiatorene pluss at eg tror det kunne vært deilig med varmekabler i båten!

Vet noen om dette går ann?

Jeg har sett at det er lagt vannvarme med rør i en skøyte. Det virket veldig bra. Men man må ha en kraftig sirkulasjonspumpe pga langt rørstrekk.

Det skal etter min mening ikke rare sirkulasjonspumpen til for å føre vannet rundt i en halco

Det går bra, og er en kjempegod løsning. Mange mye sjarker har det. Jeg tror ikke at du trenger så stor pumpe. Jeg har vannbåren varme i gulvet på huset mitt, og pumpen trekker kun 55 watt, og da snakker vi om 160 kvm. oppvarmet areal, så i en båt kan jeg aldrig tro at du trenger så voldsom stor pumpe, det blir jo ikke så mange meter med rør.

Kjempe ide. Nu fikk jeg noe å tenke på

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Jeg har sett at det er lagt vannvarme med rør i en skøyte. Det virket veldig bra. Men man må ha en kraftig sirkulasjonspumpe pga langt rørstrekk.

Jeg har denne type varme med radiatorer og kobber rør i hele båten og det er ikke rare pumpa i mitt system. Mener å huske den er på ca 20W. Kjelen kan levere 15kW. Det skal veldig lite til for bare å sirkulere vannet. I køyene ligger det plastrør i stålplateprofiler for å spre varmen. Noen steder er det montert radiator under dørken i tillegg til skottmonterte og andre steder ligger det sløyfer av kobber rør. Jeg vil i hvertfall anbefale vannbåren varme!

Dette har jeg også lest om, men hvor...  :smiley:  Det var en som hadde lagt kobberrør under dørken og fikk et meget godt resultat.

Utfordringen er å isolere slik at varmen ikke forsvinner nedover og varmer opp rommet under dørkene og havet rundt. Annet  moment er å ikke ha for høy temperatur på vannet som sirkulerer i rørene. Eventuelt treverk i dørkene ala parkett vil tørke ut og sprekke ved for høy temperatur.

Sirkulasjon behøver ingen kraftig pumpe. For mye fart på vannet skaper støy i form av sus i "gulvet". Har selv hus med vannbåren gulvvarme. Har laget et system med turtallsregulering av sirkulasjonspumpe basert på trykkfall i sløyfene for å bli kvitt susingen. Pumpa hos meg går på trinn 2, max 65W. Dette er nok for ca. 400m 12mm rør fordelt på 8 sløyfer i parallell.

http://www.wirsbo.no er en av de store innen vannbåren gulvvarme. En kikk her bør kunne gi ideer til utføring. Kan være noe mer å hente hos moderselskapet i Sverige, ikke alle brosjyrer er oversatt til norsk. http://www.wirsbo.se

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley: