Honduras Startet 28.Juli.2010 Del på Facebook Startet 28.Juli.2010 Sarpsborg tingrett har nå gitt Sarpsborg kommune medhold i at det skal beregnes eiendomsskatt på flytebrygger. Fem marinaeiere hadde gått til sak mot SK etter at de var blitt pålagt ES på sine flytebrygger. Dette er første kommune/sak som har blitt prøvet i retten. Man antar fra kommunens side at alle kommuner som har eiendomsskatt til følge etter. Ingjerd Schou (H) har varlset at hun vil ta saken opp i stortinget. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Med vind Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Statens ansatte økte fra 700.000 til 770.000 på 4 år med nåværende regjering, dvs. med 10 %, og noen stagnasjon i veksten er ikke i sikte. Men styret er demokratisk valgt, så kan vi jo bare ha det så godt. Jeg for min del sto ikke på en eneste stand og sloss for noe annet. Skatter må inn sa alle kan få lønn - Men om det er effektiv, smart eller noe annet positivt kan jeg egentlig ikke se. Vann i basengene er det ikke blitt, og antall fattige øker. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Statens ansatte økte fra 700.000 til 770.000 på 4 år med nåværende regjering, I følge en artikkel i Aftenposten fra oktober 2009 så er det riktige antallet 140.000. En aldri så liten forskjell fra dine tall? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
M/S Bastard Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Her er oversikt over ansatte i staten Oversikt over ansatte i staten pr Mars 2009. Denne oversikten tar ikke med, ansatte i statlige foretak, statlige aksjeselskaper, statlige stiftelser eller andre organisasjoner som staten eier Antall ansatte i offentlig forvaltning i 2008 var 756000, fordelt med 265800 i staten og 490000 i kommunene, en økning på 2,4 prosent fra året før Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 (redigert) Skjønner ikke dette helt i de tidliggere innleggene, er ikke eiendomsskatt en kommunal skatt og tilfaller helt og holdent til den enkelte kommune. Det har vel heller ikke blitt noen endring på at det er opp til den enkelte kommune å innføre skatten og hvor høy den skal være, opp til en hvis grense. Hvorfor blande staten inn i dette? Redigert: FRP kommuner har også innført eiendomsskatt, likeså som de går inn for bompenger. Det er forskjell på opposisjon og posisjon. Redigert 28.Juli.2010 av AlfArie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Jeg skjønner ikke problemet eller motviljen. I Norge er alt skattlagt, og at stat og eller kommune har glemt å innkreve enkelte skatter for noe er jo bare en midlertidig fordel vi har Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 700000/770000 minner mer om antall personer i arbeidsfør alder som av en eller annen grunn ikke er i arbeid. Skremmende høyt tall. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
M/S Bastard Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Må plusse på 659.839 personer som er på ulike trygdeordninger, i tillegg til de som er lønnet av det offentlige/staten. Rekordmange på trygd Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Sarpsborg tingrett har nå gitt Sarpsborg kommune medhold i at det skal beregnes eiendomsskatt på flytebrygger. Dette er neppe å regne som en rettskraftig dom. Regn med at den blir anket minst til lagmansretten. Tipper Høyesterett får siste ordet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Her er oversikt over ansatte i staten Oversikt over ansatte i staten pr Mars 2009. Bekrefter ikke din henvisning nøyaktig hva jeg påpekte i mitt innlegg her? I følge en artikkel i Aftenposten fra oktober 2009 så er det riktige antallet 140.000. En aldri så liten forskjell fra dine tall? Håper du ser at det er en viss forskjell på statlig ansatte og kommunalt ansatte? Du bekrefter jo faktisk nok en gang mitt poeng her mht at ditt tall var helt feil? Antall ansatte i offentlig forvaltning i 2008 var 756000, fordelt med 265800 i staten og 490000 i kommunene, en økning på 2,4 prosent fra året før Kunne forøvrig være av interesse å høre helt konkret hvilke tjenester som ønskes redusert! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Golden Gate 37 Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Kunne forøvrig være av interesse å høre helt konkret hvilke tjenester som ønskes redusert! Sverige har nesten dobbelt så mange innbyggere som vi har - likevel klarer de å holde offentlig sektor på ca halparten av hva vi gjør. På en eller annen måte virker det på meg som at vi har overbefolket offentlig sektor..... helt konkret kunne vi jo da gjort som i alle andre henseender, at vi ser hva svenskene gjør - og så gjør vi som dem. Eller mener du at dine motdebattanter skal finne frem til navnene på hver enkelt som de antar er overflødig??? Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Golden Gate 37 Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Skjønner ikke dette helt i de tidliggere innleggene, er ikke eiendomsskatt en kommunal skatt og tilfaller helt og holdent til den enkelte kommune. Det har vel heller ikke blitt noen endring på at det er opp til den enkelte kommune å innføre skatten og hvor høy den skal være, opp til en hvis grense. Hvorfor blande staten inn i dette? Redigert: FRP kommuner har også innført eiendomsskatt, likeså som de går inn for bompenger. Det er forskjell på opposisjon og posisjon. Eiendomsskatt er en kommunal skatt - det er riktig Men staten har først tillatt kommunene å innkreve denne skatten og deretter satt krav til kommunene at om de ikke krever inn skatten så får de mindre overføringer. derfor blir det vel tålig riktig å blande staten inn i saken??? At Frp styrte kommuner rammes av det samme forholdet har lite med posisjon eller opposisjon å gjøre, det har med den politikk som føres av regjeringen som altså ikke gir kommunene noe reelt valg. Men, det er jo fint for Frp`s motstandere å kunne vise til at "Frp gjør det også, så dere har ingenting dere skulle sagt"..... Frp har gått inn for bompenger noen få plasser, og det har medført at de politikerne som gikk inn for det ble ekskludert. Utro tjenere finnes i alle partier... Men det passer vel godt til dine synspunkter... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Med vind Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 r det riktige antallet 140.000. En aldri så liten forskjell fra dine tall? Dette er en total avsporing av innlegget, Mouche. Det fremkommer med all tydelighet at det er off. ansatte, og veksten i antallet er problemet som skal finansieres. Selv du som er offetlig ansatt måtte kunne klare å forstå at tallet var offentlige ansatte. At du er enig i en vekst har vel mer med at du selv er interessert i denne, fordi det er du og kammeratene dine som forbruker pengene? Mitt innleggs fokus var at fattigdommen øker, politiske løfter blir ikke innfridd og byråkratiet eeser som en deig utenfor bollekanten uten at noen synes å kunne stoppe utviklingen Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 At du er enig i en vekst har vel mer med at du selv er interessert i denne, fordi det er du og kammeratene dine som forbruker pengene? Jeg tror det ville hjulpet betraktelig å slanket administrasjonen en del. Av egen erfaring er beslutningsvegring og ansvar for godt kamuflert og beskyttet. Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Siden du Mouche er så opptatt av korrekte tall så skal du få dem her: Antall ansatte i offentlig forvaltning var i år2005, 704.800 slik SSB definerer "ansatt" og "offentlig forvaltning" SSB-anslag for år2009 var 775.000 ansatte i offentlig forvaltning. Dette er ren vekst i byråkrati. Det er min ydmyke mening at 10 % vekst på 4 år er sjokkerende mye. En regjering som alene har et klart flertall bak seg i Stortingen har selvsagt også et ditto klarere ansvar for enhver politisk styrt utvikling. Bondevikregjeeringen fikk ihvertfall i sine 4 år til null nye ansatte i offentlig forvaltning. At Mouche krever at alle som ikke er enige i overforbruket må legge frem et alternativt offentlig budsjett her på båtplassen er jo ikke riktig klokt. Jeg antar at Muche vil ha budsjettene fordelt på både stat, fylke og hver enklet av de 434 kommune før han kan "godkjenne" argumentet! Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Beklager Ma Rex 1, har ikke fått med meg at Søviknes har blitt ekskludert. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Beklager Ma Rex 1, har ikke fått med meg at Søviknes har blitt ekskludert. Her har du en som ble det: http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1271088.ece Og som jeg sa i mitt innlegg så har kommunepolitikerne ikke noe valg annet enn å innføre eiendomsskatt. Heller ikke bompenger klarer man seg unna om man vil bygge vei, når det sitter en regjering som brenner for bompenger på hver topp.. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
TellusTellus Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Må si meg enig med ma rex 1 her, Sitter i et verv som gjør at jeg får god kontroll på kommuneøkonomien og for å få mer tilskudd fra stat må kommunen ta inn maksimalt av det de kan av eiendomsskatt. Dette er selvfølgelig upopulært, men når politikere er imot eiendomsskatt og ved spørsmål om hva de da foreslår vi gjør istedet for å øke eiendomsskatten, blir de svar skyldige. Hvis folk flest fortsatt vil ha sykehjemsplasser når etterkrigsbarna blir gamle (mangel på det i dag), forstatt ønsker uførepensjon, uføretrygd,gyldne ordninger for sykelønn osv.. så må kommunene hente inn penger der de kan. Eiendomsskatt på flytebrygger. Ingen tvil om at dette øker verdien på eiendommen, men kanskje den skulle bakes inn i skatten for resten av eiendommen. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Med vind Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Eiendomsskatt på flytebrygger. Ingen tvil om at dette øker verdien på eiendommen, men kanskje den skulle bakes inn i skatten for resten av eiendommen. Ærilg talt, en flytebrygge er ikke en fast del av eiendommen. Ved salg er den uomtvistelig løsøre. Har kommunene tenkt å reduseres med øyeblikkelig virkning at flytebryggen synker? - og når den lenses igen så endres avgiften påny? Hva med å eiendomsbeskatte med utgangspunkt i hvor dyr bil som står på eindommen? (Nb! Ironi) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Eller mener du at dine motdebattanter skal finne frem til navnene på hver enkelt som de antar er overflødig??? Gratulerer med dagens beste spørsmål! Dette er en total avsporing av innlegget, Mouche. Det fremkommer med all tydelighet at det er off. ansatte, og veksten i antallet er problemet som skal finansieres. Innlegget sa helt klart og tydelig statsansatte eller som du skrev; Statens ansatte økte fra 700.000 til 770.000 på 4 år med nåværende regjering, . Nå foreligger det jo også en detaljert liste over hvem disse (statsansatte) er (yrkesgrupper) så da er det jo bare å å liste opp hvilke grupper som skal fjernes eller reduseres i antall. De fleste kommunalt ansatte utøver yrker innen helse, pleie og omsorg, skole osv så også der er det jo bare å begynne å liste opp hvor du/dere ønsker færre ansatte, men det vil du vel kanskje ikke? Jeg har forøvrig en viss forståelse for det! At du åpenbart ikke skjønner hva byråkrati er, og hvem/hvor mange som jobber der, er et problem siden du langt fra er alene i så måte, og derfor blir kvaliteten på innleggene deretter! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
logget av Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 At du åpenbart ikke skjønner hva byråkrati er, og hvem/hvor mange som jobber der, Hvis det er tillatt å komme med en kvalifisert gjetning så vil jeg si at ca halvparten i byråkratiet jobber og resten later som. Jeg har tilhørt den ene gruppen, men fant vel ut at dette ikke var noe for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Gratulerer med dagens beste spørsmål! Takker Og da slipper vi glatt å svare:-) Hvorfor ikke klare oss med ca halvparten så mange offentlig ansatte når svenskene klarer det? Er de svenske offentlig ansatte så mye bedre til å utføre jobben? Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Er de svenske offentlig ansatte så mye bedre til å utføre jobben? Hvis produktet er like bra så betyr vel at de er minst dobbelt så gode/effektive å dømme av "dine" tall? Regner med at det var svaret du ønsket å høre! Bare sånn for ordens skyld; ikke glem at hvis det offentlige kjøper tjenester fra private i stedet for selv å utføre disse tjenestene så reduseres antall offentlige og omvendt! Også en måte å gjennomføre effektivisering. Om det forklarer (noe av) forskjellen mellom Norge og Sverige vet jeg ikke, men som bekjent så kan statistikk brukes til så mangt. Jeg tviler dog på at svensker, og det svenske systemet, er dobbelt så effektivt/arbeidsvillig som det norske, men kanskje er nordmenn langt mere doven enn alle andre, ingen nevnt og ingen glemt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Hvis det er tillatt å komme med en kvalifisert gjetning så vil jeg si at ca halvparten i byråkratiet jobber og resten later som. Hva er det som tilsier at din gjetning er kvalifisert? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
AlfArie Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Beklager Ma Rex 1, litt sen kommentar, kan sitte med pc på jobben, men ikke baatplassen; det blir ikke godtatt. Er det forskjell på "Jørgen hattemaker og kong "Søviknes"", siden den ene ble ekskludert og ikke den andre? En mulighet er å overføre noen av byråkratene til skattevesenet. "Ta" de selvstendige næringsdrivende o.l. som syter om skattetrykket. Men undrar seg ved dieselfylling, rep. og opplag av båter kalles noe ullent og spiser ute og alle skriver bak på kvitteringen osv.. Fikk vi de til å skatte som en vanlig lønnsmottaker, ville det mulig ikke bli innført skatt på brygger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.