S/Y Emma Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 (redigert) Nyheita har eksplodert i media i dag, og er m.a. hovudoppslaget i Dagens Næringsliv. * Eiendomsskatt på flytebrygger [dn.no] * Innfører eiendomsskatt på båtplassen [na24.no] * Båteierne må ta regningen [e24.no] * Flytebryggeskatt til lagmannsretten [nrk.no] Det skal ikkje forundre meg om denne saka hamnar heilt i Høgsterett. Definisjonen av flytebryggjer som fast eigedom og ikkje lausøyre er i beste fall tvilsam. At politikarane leitar med lykt og lupe etter nye ting å skattlegge er ei anna sak. Ein får berre håpe folk hugsar kven som har innført kva den dagen ein skal putte røystesetelen i urna! Det kan vere verdt å merke seg at denne eigedomsskatten også omfattar private flytebryggjer og oppdrettsanlegg. Redigert 6.August.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Eureka Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 (redigert) Hørte på radioen at høyesterett har velsignet eiendomsskatt på flytebrygger nå. Lenge leve moringbøye og utfar. ....forbaska iPad... Blir bare tull med bokstavene...men budskapet kommer vel frem. Redigert 11.September.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Ikke ny dom etter det jeg forstår, men høyesterett ville ikke behandle anken.... http://www.batmagasinet.no/artikkel/fritt-fram-eiendomsskatt-p%C3%A5-flytebrygger og derved blir tidligere dom stående. Nå er det altså fritt frem for alle landets kommuner og innføre denne ekstraskatten. (Og hvilken kommune bruker ikke en slik mulighet....) Vi får sette vår lit til at Høyre tar dette opp i Stortinget, og får presisert/endre lovene slik at dette ikke vedvarer. For hvis dette blir stående, hva da f.eks med campingvogner og "spikertelt" - de fleste står på samme sted år etter år og hverken kan eller vil bli flyttet på - og her må vel likhet for loven gjelde, eller...?? ??? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Bartesam Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Ikke bra dette. Ser fort at AP styrte kommuner kommer til å utnytte mere utplyndring av oss med båt Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Key Freak Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Nå er det altså fritt frem for alle landets kommuner og innføre denne ekstraskatten. (Og hvilken kommune bruker ikke en slik mulighet....) Omtrent en fjerdedel av landets kommuner har ikke eiendomsskatt. Men det kan jo endre seg... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Mouche Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Antallet kommuner som har eiendomsskatt øker jo fra år til år så om ikke så lenge så er vel ca 100% det riktige tallet? Det er jo heller ingen av partiene som akkurat kan slå seg på brystet og si at ikke i deres kommuner, nei! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Free Lillehammer Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 (redigert) Ikke bra dette. Ser fort at AP styrte kommuner kommer til å utnytte mere utplyndring av oss med båt Selvfølgelig ingen borgelig styrte kommuner med eiendomskatt, eller? Redigert 11.September.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Selvfølgelig ingen borgelig styrte kommuner med eiendomskatt, eller? Selvsagt ikke... Selv bor jeg i en kommune hvor det er borgerlig styre fra ytterste høyre fløy, det de har utrettet er å innføre eiendomskatt, nesten fordoblet de kommunale avgifter, bygget ned grunnskolen.. Utover dette så har jeg ikke sett noe annet positivt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lippert Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Ca 3/4 av norske kommuner har eiendomsskatt. Og de er styrt av de fleste politiske avskygninger. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Mix Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 Hurra for Arbeiderparti styrte Sarpsborg kommune !!! Eiendomsskatt på flytebrygger fikk dere til ! Gratulerer ! Hele landets kommuner er nok stolt av dere ! Og godt valg neste år ! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 Saksopplysning; FrP har ordføreren i åtte kommuner hvor eiendomsskatt er innført. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Oteren Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 (redigert) Har de noe valg når en ser på hva en kommune er lovpålagt mht oppgaver som er bestemt sentralt og finansieres lokalt. Det er dette som har ført til at også en rekke blå kommuner har innført eiendomsskatt. Men skatt på flytebrygger virker totalt meningsløst. Redigert 12.September.2012 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 Det blir jo et hylekor uansett hvor pengene tas fra, og et sted må de jo komme fra. Det samme hylekoret skriker like høyt om manglende innsats i eldresektor, helsevesen, støtte til det ene og det andre, og kan ikke forstå at dette ikke kan få mer penger akkurat nå. Og så må selvfølgelig skattene ned sentralt, og trøste og bære dersom man innfører skatter lokalt???? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
-morten- Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 Lurer på hvordan eiendomsskatt av brygger skal beregnes.. samme skatt for en hjemmesnekret flåte med en sliten jolle knytt fast, som for en sikkelig kvalitetsbrygge med båter i milionklassen. er det per båtplass? antall meter brygge? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
MT. Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 Skru en påhengsmotor på kanten av brygga, så har du en flåte. At dette nødvendigvis fremtvinger en flåteskatt, er en annen sak. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Free Lillehammer Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 (redigert) Nå får vel velgerne de politikerne de fortjener... Redigert 12.September.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 Lurer på hvordan eiendomsskatt av brygger skal beregnes.. Det blir vel beregnet på samme måten som eiendomsskatt ellers, det blir taksert, og som ellers handler ikke det om hva som faktisk står på eiendommen, men om potensialet. Her i fjorden for noen år siden gikk en tomt med 1 biloppstillingsplass og 1 brygge(tomteareal rundt kanskje 15 m2) for rundt millionen om ikke jeg husker feil. Så lenge det er eiendomsskatt bør flytebrygger selvfølgelig taes med i regnestykke, da det gir en høyere verdi på eiendommen. Om vi bør ha eiendomsskatt er en annen diskusjon. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Honduras Svart 12.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2012 (redigert) I dagens avis (SA) står det at både Moss og Råde kommune vil kreve eiendomsskatt nå, de har bare ventet på avklaringen fra Høyesterett. Skatten vil gjelde både på bryggeanleggene og opplagsplassen. Det blir i Fredrikstad Blad påpekt at dette ikke bare vil gjelde Marinaer med flytebrygger, men også private flytebrygger, pålebrygger osv vil komme inn under samme regime. Nå skal endelig båteierne tas.... Redigert 12.September.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bonita I Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 (redigert) Iflg NA24 http://www.na24.no/article2957542.ece har Sarpsborg kommune brukt bryggenes utleieverdi som grunnlag - ikke brygge og eiendomsverdi. Dette er vel i få fall også et nytt prinsipp som innføres og vil selvsagt kunne gi store forskjeller over det ganske land - dyre leieplasser hos profesjonelle aktører blir enda dyrere, mens f.eks. ideelle båtforeninger med egne brygge-anlegg blir kreativ mht leieavgift, medlemsavgift osv, - slik at beskatningen blir lavest mulig og helst null.... Og har jeg en egen privat brygge tar jeg jo ikke leie av meg selv, så da bør den saken være ute av verden :) Uforståelig hvis dette kan bli stående - i så fall er det bare å sette i gang med kreative varianter som antydet ovenfor Redigert 12.September.2012 av Bonita I (see edit history) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
forskern Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Jeg har flere brygger på hytta mi, en eiendomskatt på brygger (påle/hengebrygger for min del) vil svi økonomisk. Likevel klarer jeg ikke å hive meg med på hylekoret deres. Verdifulle hytter har høy eiendomskatt, mindre verdifulle hytter har mindre eiendomskatt. Hvor verdifull en hytte er er vanskelig å anslå så det må gjøres et skjønn. Hvis jeg har en brygge (eller flere) som øker eiendommens verdi utover verdien på selve hytta - er det ikke da rimelig at jeg også skal beskattes for det? Det har vel noe med å bidra etter evne til fellesskapet. Nei - jeg er ikke glad for bompenger, diesel/bensinavgift, inntektskatt, formueskatt, eiendomskatt, offentlige gebyrer osv. osv. Men jeg innser at statens utgifter må finansieres av noe. Jeg synes ikke det er så himla rart at jeg må betale litt skatt for mine brygger hvis alternativet ellers hadde vært å øke matmomsen med 1% (vilkårlig valgt tall) - noe som ville gjort det dyrere å leve for de som er økonomisk svakstilt. Jeg gjentar: Jeg er IKKE noen helgen og synes IKKE det er morsomt å betale skatt. Men jeg synes flere enn meg burde forstå at vi må bidra etter evne. Kritiser heller statens og kommunenes BRUK av penger på områder du er uenig i. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Jeg gjentar: Jeg er IKKE noen helgen og synes IKKE det er morsomt å betale skatt. Men jeg synes flere enn meg burde forstå at vi må bidra etter evne. Kritiser heller statens og kommunenes BRUK av penger på områder du er uenig i. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Mouche Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Kritiser heller statens og kommunenes BRUK av penger på områder du er uenig i. Og engasjer deg i politikken slik at pengene brukes på en i "dine" øyne bedre måte for det hjelper ikke en dritt å sitte her og knote ned en tirade med ukvemsord på dette forumet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Det er klart vi trenger ytterligere skatt, ikke har vi olje, ikke finner vi nye felt, ikke er vi de rikeste i europa. Det er bare å innføre flere skatter de rød/grønne ønsker og presser kommunene på, sågar ekstra bomringer om vi ikke kan vente med utbygging for å få gulerot fra staten. Maken til regjering skal lenge letes etter Skatt på flytebrygger......... :nonod: :nonod: :eek: :eek: :headbang: :headbang: Uansett, dere som har private flytebrygger. Monter en 2 hk bak på bryggen og registrer den, problem løst Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
millisivert Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 [...]Det har vel noe med å bidra etter evne til fellesskapet.[...] Og min betalingsevne vil øke om jeg eier en (flyte)brygge? Eller er poenget at fattigfolket må se å selge brygger og strandeiendommer til rikere folk med større evne til å betale skatt? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Ja, det er jo primært fattigfolket som har hytter med strandlinje og egne brygger så skjønner problemet med den sosiale vinklingen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.