Jump to content

Eiendomsskatt på flytebrygger - Ny dom

Honduras

Recommended Posts

Uansett, dere som har private flytebrygger. Monter en 2 hk bak på bryggen og registrer den, problem løst :flag:

Vær ikke for sikker på det. Politikerne kan få nye ideer. Vil bare minne på om at i et visst land på andre siden av Atlanteren, som på mange måte er et forbilde for våre høyrepartier mht skattepolitikk, der er eiendomsskatt på båter helt vanlig.

Jeg vet ikke hva den er i Norge, i USA varierer den fra delstat til delstat, og fra fylke til fylke innenfor en delstat. Her hvor jeg bor betales 1.14% av markedsverdi årlig. Og siden det er registreringsplikt for båter, med registreringsavgift (riktignok veldig lav) i tillegg til eiendomsskatten, er det særdeles lite lurt å sette påhenger på flytebrygga i den hensikt å unndra seg skatt.

Tja, så lenge en bryggeplass kan tinglyses og pantsettes så er det vel ikke så rart at det kan kreves eiendomsskatt for den.'

Sakset fra annonse tilhørende Norsk Marinadrift:

Kjøp en bryggeplass og du har ikke bare et sted å plassere båten, men samtidig har du sikret deg et lite landsted når du velger å bo i båten.

Vi tinglyser plassen i Brønnøysundregisteret.

Link til annonse: http://nmdrift.no/?page_id=47

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ja, det er jo primært fattigfolket som har hytter med strandlinje og egne brygger så skjønner problemet med den sosiale vinklingen. :confused:

Så det er ikke mange "fattigfolk" som har arvet landsted ved sjøen eller hytter ? Jeg kjenner personlig en god del folk som har akkurat det.. Er du for eller imot denne skatten på brygger Mouche=? Jeg synes å minnes at du kjempet mot ett eller annet mot kragerø kommunes avgift\skatter en gang.. Gjelder ikke prinsippene dine deg? :saint:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hør NØYE etter nå (også du CB!);

Under forutsetning av at:

1. arveavgiften fjernes

og

2. formuesskatten fjernes

og

3. dokumentavgift til staten endres slik at den dekker kostnadene

så er jeg FOR eiendomsskatt, men FORUTSATT at denne går til den enkelte kommune og ikke staten.

En slik ordning som jeg her skisserer vil være kostnadseffektiv, eiendom er lett å identifisere, vanskelig å flytte på (også på papiret). En slik beskatning vil også i stor grad være i tråd med hva som er mest vanlig i sammenlignbare land og jeg er sterkt for en harmonisering av skatter og avgifter over landegrensene. Dog må det påpekes at bedre (sosiale og andre) ordninger koster mere penger så det vil også være et valg mht hvor gode ordninger vi skal ha (også i forhold til sammenlignbare land).

Nå har du fått et konkret eksempel på hva eiendomsskatten kan være i USA og denne betyr at for en to-roms leilighet i Oslo som koster f.eks 2,5 millioner så vil eiendomsskatten være rundt 28.000 i året!

Et spørsmål: hvis jeg er fattig og arver en formue er jeg da fortsatt fattig? En typisk eiendomsskatt langs kysten av Sør-Norge i dag vil faktisk være kun noen få tusen kroner, for mange er den null og for noen meget få er den over 10.000 i året.

Før du, eller andre, kommenterer dette innlegget så ta dere bryet med å lese hele innlegget og legg merke til forutsetning/premisser for min uttalelse for eiendomsskatt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Saksopplysning; FrP har ordføreren i åtte kommuner hvor eiendomsskatt er innført.

Du vet meget godt at dette er et billig poeng. Nå er ikke jeg FrP'er, men rett skal være rett. Det å ha ordføreren betyr ikke at FrP har flertall i kommunen, og det er kun ved et evt. flertall enkeltpartier kan holdes fullt ansvarlig for det som skjer. Samarbeidskonstellasjoner innebærer som kjent kompromisser. Dessuten er det ikke slik at eiendomsskatt bare kan avvikles over natten når den først er etablert. At stadig flere kommuner innfører eiendomsskatt (også borgerlig styrte) er for øvrig et resultat av stadig økte kostnader pålegges kommunen uten økte overføringer. Rent generelt er det liten tvil om at iveren etter å skattelegge er større hos rødgrønne enn borgerlige partier.

Ja, det er jo primært fattigfolket som har hytter med strandlinje og egne brygger så skjønner problemet med den sosiale vinklingen. :confused:

Jeg kjenner mange fattigfolk, pensjonister etc. som har vært så "heldige" å arve en eiendom med beliggenhet som har fått stor markedsverdi. Problemet er at eiendomsskatt dreier seg om beskatning av ikke-likvide midler. Det er ikke slik at lavt bemidlede kan selge deler av eiendommen for å finansiere eiendomsskatt hvis de ikke har penger for øvrig. Dersom man ønsker fattigfolket bort fra strandsonen er eiendomskatt et svært effektivt virkemiddel for å oppnå nettopp dette. Men disse tingene forstår du selvsagt - det er bare beleilig å late som noe annet.

Vel, noen jeg kjenner veldig godt... betaler ca 20' pr år i eiendomsskatt på en arvet hytteeiendom. Ingen "strandadel", bare arvinger etter noen som spurte bonden om å få kjøpt noen skrinne svaberg som ikke kunne brukes til sauebeite engang for nærmere 100 år siden.

Ikke alle har råd til å betale 20' i ren eiendomsskatt ut fra sin egen økonomi, det være seg om det er minstepensjonister, lavtlønnede eller storfamilie på bare en lønning. Så kan man si at dersom man selger er man godt bemidlet, men gjør det saken bedre at man ikke klarer å bringe eiendommen videre til neste generasjon, slik tanken fra foreldre og besteforeldre engang var.

Noen er mer interessert i å la barna arve sommerens "paradis" istedenfor å sitte med en mill eller fem på en sparekonto.

Er klar over at dette er satt på spissen, og at de aller fleste klarer å dra med seg dette som en prioritering istedenfor en sydentur etc.

Men det finnes de som ikke har så mye annet å knipe inn på.

Men eiendomsskatt på hytter er vel litt i utkanten av debatten om skatt på flytebrygger...

Redigert av Honduras (see edit history)

Hvilken verdi ligger til grunn for en eiendomsskatt på 20' og hva er til sammenligning markedsverdien? Vet av egen erfaring at grunnlaget for beregning av eiendomsskatt er meget forsiktig anslått i forhold til markedsverdi. Jeg har lest gjennom listen på eiendomsskatt i Kragerø og der ligger vel eiendomsskatten på 8/10.000 på en eiendom med antatt markedsverdi på 15/20 millioner så må gjøre fryktelig vondt å arve slike verdier.

Utgangspunktet for eiendomsskatt er markedsverdi, men kommunene kan godt vedta noe annet bare man ikke overstiger markedsverdi. Når eksempelvis Fredrikstad gjennomførte retaksering av eiendommer i 2005 la man seg tett opp til markedsverdi. 7 promille (som er lovens makssats) av en markedsverdi på f.eks. 3 mill. utgjør 21 000,-. Det kan gjøre fryktelig vondt for en minstepensjonist å betale eiendomsskatt av eiendommer verdt 15-20 mill.

Ja, men det pleier vel å være et bunnfradrag og maks-satsen på 7 promille kan man vel først innføre etter et antall år hvor man må begynne på et vesentlig lavere nivå?

Nå stemmer forøvrig ikke dine tall/satser med hva som står på kommunenes hjemmesider? Satsen på 7 promille gjelder for næringseiendommer, ikke for private eiendommer for denne er på 3,7 opp fra 2,1 i 2011!

Og med tanke på at grunnlaget for denne skatten ble satt i 2004 så vil jeg også tro at markedsverdien er betydelig høyere enn grunnlaget for beregning av skatten?

Greit om vi holder oss til fakta i en slik sak når disse er kjente og lett kontrollerbare!

Ja nå er de nok på bærtur - la oss holde oss til saken evt kan båttur under tvil aksepteres:)

Eiendomsskatten i dag beregnes av eks hytte, eiendom og FAST brygge. Det nye nå vil være at også FLYTE-brygger skal beskattes. Nytt i hht dommen er også at det er benyttet UTLEIE-verdi ikke markedsverdi på bryggene. http://avis.dn.no/artikler/avis/article403483.ece Iflg artikkelen i DN vil det heller ikke være mulig/lovlig å forskjellsbehandle private aktører kontra profesjonelle. Det betyr at også private, ideelle båtforeninger osv også skal beskattes. (Selv om jeg her ser store muligheter for å omgå dette)

En annen sak er "likhet for loven - hva da med brakker, campingvogner med spikertelt, flåter osv. skal de også beskattes på lik linje ? Og hva med alle campingplass-eierne som har en eiendom som er taksert (sannsynligvis svært lavt: les bønder) som nå skal beskattes ut fra UTLEIEVERDI......

Nei, hvis denne dommen blir stående uten endring/spesifisering av lovverket vil dette bare være begynnelsen på ekstremt finurlige måter å finne nye skatteobjekter - noe som kanskje ikke bør overraske med dagens regjering. Og et godt tips helt på tampen - for Guds skyld ikke kall kona/samboer/kjæresten din for "Skatten min" :giggle: - då risikerer du å få skattefuten på døren og må ut med ekstra skatt :lol: :lol:

BONITA I

På radioen snakket en av de bryggeierne som saksøkte Sarpborg kommune om et skatten kunne beløpe deg på hele 200 kroner i året per. plass... Det er klart at dette vil gjøre et solid innhogg i en båteiers økonomi.. Det blir en six pack mindre i året det... får jævlig etter mitt syn...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mener eiendomsskatt er svært lite målrettet fordi korrelasjonen mellom eiendom og betjeningsevne ikke nødvendigvis er spesielt høy.

Når det dreier seg om skatten på brygger, greier jeg ikke å engsjere meg stort. Er det noen som greier å forestille seg at dette i praksis bli mer enn en forsvinnende liten post på båtbudsjettet?

Mix - ta en titt og se hva du betaler i feieavgift hvert år så vil du nok se at selv noen hundrelapper kan gi et levebrød for andre enn bare offentlig ansatte! Eller hva medlemskap i en rekke organisasjoner koster.

Så din mening er egentlig at om grunnlaget for diverse skatter/avgifter ikke er så alt for stor - så er det greit nok uansett hvilket grunnlag de tar utgangspunkt i ?? Prinsippet og grunnlaget for skatteleggingen er ikke så nøye ??

Mistenker deg snart for at du kjeder deg og derfor konstruerer provoserende utsagn for å holde denne diskusjonen i gang :lol: .. pass deg så du ikke må ut med et par 6-packs i avgift for å bruke så mye tid på BP :lol: :lol: :lol: :lol:

Redigert av Bonita I (see edit history)

BONITA I

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...