Jump to content

Ny motorkasse til sjekta i alternativer til mahogny

Toivo

Recommended Posts

Hei. Sitter og lurer på hva jeg skal lage den nye motorkassen til Toivo av..

Den originale er laget av mahogny, men den blir for liten siden jeg har byttet til en større motor.

Har vurdert merantikryssfiner, men har hørt mye om varierende kvalitet på dette.

Et annet alternativ er jo bjørkekryssfiner som jeg beiser.

Siste alternativ jeg har vurdert er å lage kassa i billigkryssfiner og kle denne med mahogny bladfiner..

Noen Som har flere alternativer?

Mvh

Toivo

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Hei

Meranti er "billigkryssfiner" og vil som bjørkefiner svelle i vann/fuktighet.

Du må bruke marinefiner med som er limt sammen av flere lag finer og med kokfast lim.

Denne koster mer, men sammen med den "brun film" platen som "brodern" viser til (hvis det brun film da...)

Er vel den eneste fineren fom vil holde i en åpen båt...

Så enten marinefiner med teakstaver, alt teakfiner eller heltre selfølgelig...

Lykke til

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Det fine med spritbeis er at man selv bestemmer hvor mørkt man vil ha treverket. Det er antall påføringer som avgjør hvor mørkt det blir. Man kan også ha på noen lag treolje først for å ha litt bedre kontroll på innfarginga. Og man får selvsagt spritbeis i Mahogny, og mye annet. Jeg har brukt Mahognybeis på finer og lakket over. Det ble veldig bra. Det er til instrumentpanel/dasjbordet i Nordkappen min :)

Føkk deg...

Det blir nok bladfiner av mahogny ja.. lager selve kassa i vannfast kryssfiner og legger bladfiner utenpå dette, pluss hjørnelister.

Når det gjelder lokket, så har jeg det originale i mahogny som jeg skal bruke..

Problemet blir vel og skaffe og få dette ferdig til trebåtfesivalen om en uke:S

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...