Toivo Startet 28.Juli.2010 Del på Facebook Startet 28.Juli.2010 Hei. Sitter og lurer på hva jeg skal lage den nye motorkassen til Toivo av.. Den originale er laget av mahogny, men den blir for liten siden jeg har byttet til en større motor. Har vurdert merantikryssfiner, men har hørt mye om varierende kvalitet på dette. Et annet alternativ er jo bjørkekryssfiner som jeg beiser. Siste alternativ jeg har vurdert er å lage kassa i billigkryssfiner og kle denne med mahogny bladfiner.. Noen Som har flere alternativer? Mvh Toivo Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Brodern Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Her er min :) Billig og greit nok :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Toivo Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 ikke noe vondt ment om kassa di, men billig og greit nok holder nok ikke for meg.. har lagt såpas mye tid og arbeid i resten av båten, så hadde vært litt synd og "slurve" på slutten.. Ta en titt i prosjekttråden min (link under). Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Majali Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Hei Meranti er "billigkryssfiner" og vil som bjørkefiner svelle i vann/fuktighet. Du må bruke marinefiner med som er limt sammen av flere lag finer og med kokfast lim. Denne koster mer, men sammen med den "brun film" platen som "brodern" viser til (hvis det brun film da...) Er vel den eneste fineren fom vil holde i en åpen båt... Så enten marinefiner med teakstaver, alt teakfiner eller heltre selfølgelig... Lykke til Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Brodern Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 nei det er ikke film. Dette er panel i furu som er satt inn med spritbeis. Treverk tvers igjennom :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
spjærøy26 Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 http://www.nes-sledeverksted.no/Marine%20kryssfiner.htm se litt her Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 nei det er ikke film. Dette er panel i furu som er satt inn med spritbeis. Treverk tvers igjennom :) Ser jo det nå:-) Fint syntes jeg da!!! Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Brodern Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Det fine med spritbeis er at man selv bestemmer hvor mørkt man vil ha treverket. Det er antall påføringer som avgjør hvor mørkt det blir. Man kan også ha på noen lag treolje først for å ha litt bedre kontroll på innfarginga. Og man får selvsagt spritbeis i Mahogny, og mye annet. Jeg har brukt Mahognybeis på finer og lakket over. Det ble veldig bra. Det er til instrumentpanel/dasjbordet i Nordkappen min :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Svaap Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Jeg syntes motorkassa di ble veldig fin Brodern. Personlig syntes jeg det er flott med malt panel, og at lokket/lister er av edlere art. Lykke til Toivo! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Toivo Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Det blir nok bladfiner av mahogny ja.. lager selve kassa i vannfast kryssfiner og legger bladfiner utenpå dette, pluss hjørnelister. Når det gjelder lokket, så har jeg det originale i mahogny som jeg skal bruke.. Problemet blir vel og skaffe og få dette ferdig til trebåtfesivalen om en uke:S Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.