Jump to content

Lakk eller olje?

J.G

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Jeg er nytt medlem på baatplassen, men langvarig medlem i Hardanger hagebåtforening...

Jeg har nettopp tatt beslutningen om å pusse opp båten jeg fikk av onkelen min for 15-16 år siden. Den er rett og slett for fin til ikke å brukes!

Båten er en "passbåt" i tre som er bygget av Sørnes i Strandebarm, Hardanger i begynnelsen av 70-åra. Den har vært "fikset opp" en gang på slutten av 80-tallet, med heller dårlig resultat...

Båten har 8 bordganger, og alle flater (dekk, brønn o.l.) i kryssfinèr. Den er oljet med Owatrol utvendig, men lakket med ukjent lakk innvendig. Jeg har begynt innvendig, og det ser ut som jeg skal klare å fjerne "all" lakken. jeg begynner å nærme meg ferdig pussejobb innvendig, og lurer på om det er en fordel å behandle innsiden før jeg går videre til utsiden..?

Og ikke minst; hva råder dere meg til å bruke innvendig? Olje eller lakk? Jeg ser for meg mer omfattende vedlikehold med lakk, men jeg kan ta feil... Og på hvilket tidspunkt gjør man "tettearbeidet"? Før, under eller etter olje/lakk?

Har og hørt at det er mulig å bli kvitt "blåmann" i treet, men hvordan? Har fått en stripe med "blåmann" øverst i øvre bord på styrbord side...

Legger ved noen bilder, men på disse er vindskjermen (i tre) tatt av...

Kommer garantert tilbake med nye spørsmål... :smiley:

p1010033.jpg

p1010036.jpg

p1010035.jpg

p1010034.jpg

Heisann.

En fin båt du har her:)

Ser ut som du har fått gjort en skikkelig jobb innvendig.

Hvis du skal lakke båten innvendig, så kan du ikke lakke utvendig, og motsatt. Dette er for at treverket skal kunne "puste" på en av sidene, gjelder også ved maling.

Når det gjelder blåmann, så kan du bruke hydrogenperoksid. Men jeg mener dette gir en falsk blek farge, så jeg lot det være. Blåmann er ikke råte, så det er bare utseendemessig..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Takk for svar.

Blåmannen er mitt minste problem... Mente jeg hadde hørt at det kunne fjernes, men om det ikke ser naturlig ut, er det ikke viktig.

De to nederste bordene mot kjølen under tiljene var malt, og noe av denne malingen klarer jeg ikke å få fjernet helt. Jeg tror derfor at jeg må male disse på nytt. Hvordan oppfører treverket seg med maling på innsiden og bunnstoff på utsiden?

Fin båt som sikkert kommer til å bli helt super!! En viktig ting er å ikke lakke begge sider av treverket, da blir det for tett, olje på minst en side gjør susen, blåmann har jeg ikke erfaring med, men hører mange anbealer "Ferro-Bet" men sikkert mye annet lurium som kan brukes!

Tror båten din er ganske lik denne som min svoger fikk da han gikk på trebåtbyggerskolen i Jondal....

skann0003.jpg

Denne har nå gjennomgått sin fjerde "oppussing" og ser nå ganske annerledes ut!

bilde0160.jpg

bilde0173.jpg

Helt utrolig! det er samme båt!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Til blåmannen kan du bruke Ferro-Bet Rustvask, det fjerner det aller meste av den! Ellers ville jeg malt den med Arcanol under tiljene, og oljet resten inn med Owatrol D1. Den danner ikke hinne på samme måte som lakk eller D2, så da kan du påføre noen nye strøk om treet begynner å se tørt ut om et år eller tre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for mange gode råd. :smiley:

Tror det må bli Arcanol under tiljene. Etter farge og "konsistens" tror jeg det var det jeg skrapte av og...

Og til Christensen; Kan se ut som det er samme tegningen ja.... Artig... men FOR en båt det har blitt!!! Men her er det vel kaldbaking og full pakke? Uansett, det kommer til å bli et smykke av en båt!

Sjønner det kanskje er lurt å lage en prosjekttråd på det videre arbeidet, så det skal jeg gjøre...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...