Jump to content

Kartplotter mister gps signal, hva i f... er det som skjer?

innaskjærs

Recommended Posts

GPS-utstyr fra 2004 er vel ikke gammelt? Jeg har en håndholdt Garmin GPS75 fra 1994 som reserve, og den funker som bare det! Jeg kan koble den til plotteren eller bruke den som ren GPS, begge deler funker.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har opplevd nøyaktig det samme som deg, gikk til innkjøp av ny antenne å endeterminaler samt klemtang, monteringen krevde demontering av taktrekk å da kom en skikkelig amatørmessig "lureskjøt" samt 5-6 meter ekstra antennekabel i en kveil frem. kappet vekk overflødig kabel og terminerte enden på nytt å kjører med den gamle antennen fremdeles. sjekk kabelen grundig!

Jeg har opplevd nøyaktig det samme som deg, gikk til innkjøp av ny antenne å endeterminaler samt klemtang, monteringen krevde demontering av taktrekk å da kom en skikkelig amatørmessig "lureskjøt" samt 5-6 meter ekstra antennekabel i en kveil frem. kappet vekk overflødig kabel og terminerte enden på nytt å kjører med den gamle antennen fremdeles. sjekk kabelen grundig!

Hei Free

Takk for tipset. Jeg har antennen 30 cm fra plotter, men skal sjekke i morgen om det er noen unødvendige "kveiler" der... takk for tipset!!

Sjøsyk

Har en Lowrance LMS 330C plotter, og den hadde en LCG 2000 antenne. Den gikk ned to ganger med ett års mellomrom i Horten. Fant først ut etter en stund at det var radaren til Moss-Horten ferga som kokte antenna. Kjøpte så en LGC 3000 antenne, og da var alle sorger over der. Den er ikke kompatibel med LGC 2000 i pluggen, så overgangskabel ble kjøpt inn på Ebay samen med ny antenne. Kan også hende at hvis du har LGC 2000 antenne, så trenger denne en softwareoppgradering, og det samme trenger sikkert selve plotteren også. Min var kombinert plottert/ ekkolodd, og ekkoloddet begynte å oppføre seg ordentilg etter ny software. Før det så frøs ekkoloddet etter en liten stund :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Har du noen måte til å lese NMEA data? $GPRMC setningen har en indikator etter andre komma (,) Enten V eller A.

B betyr at GPS er OK. V varsler at noe er feil.

Slik kan setningen se ut:

$GPRMC,081836,A,3751.65,S,14507.36,E,006.3,342.0,130909,011.3,E*62

Komma brukes som skilletegn

$ = NMEA

GP = GPS

RMC = Reccomended minimum GPS data

081836 = Klokka UTC.

A = OK

3751.65 = 370 51,56'

S = Syd

14507.36 = 1450 7,36'

E = Øst

006.3 = 6,3 knop hastighet over grunn (SOG)

342.0 = 342,00 kurs over grunn (COG)

130909 = 13/9-2009

011.3 = missvisning i 0

E = Øst

*62 = Checksum (CRC)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...