Jump to content

Hva gjør man når natemassen løser seg opp?


Mamsen

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt meg en Nor-Dan 780 med teakdørk hvor natemassen løser seg opp og kliner til båt og klær. Vet ikke hvorfor dette skjer, men skal sjekke med forrige eier om han eventuelt kan ha vasket med noe spesielt middel. Spørmålet nå er hva kan jeg gjøre for å forsegle "skiten". Må jeg i verste fall bytte ut natemassen? Noen som har en idè om hva som kan gjøres. Dørken er til info ikke oljet i år og båten er fra 2000.

Medlem av Rygge Båtforening

Hjemmehavn: Fuglevik Båthavn

Draco 21SC - Nor-Dan 780 - Nor-Dan 980

Link to post
Share on other sites

Har du hørt med produsent eller forhandler om de har vært ute for tilsvarende tidligere? Kanskje de har et godt råd.

En sjekk med forrige eier er sikkert smart. Kanskje en ide å stille et åpent, ikke-ledende spørsmål... "Hvilke rengjøringsmidler pleide du å bruke på badeplattformen.."

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Jeg har en norskprodusert båt, og skal ringe til Nor-Dan Båtbyggeri på Evje til uka (de har ferie nå). Etter 2000/2001 ble båtene produsert i Polen og jeg har vært i kontakt med de, men mitt problem var ukjent. Ellers er jeg enig i at "åpne spørmål" oftest gir de mest informative svarene. :-)

Medlem av Rygge Båtforening

Hjemmehavn: Fuglevik Båthavn

Draco 21SC - Nor-Dan 780 - Nor-Dan 980

Link to post
Share on other sites

Dette var svaret jeg fryktet. I så fall vil jeg vurdere å bytte til laminat selvom det kan bli vel kostbart å få laget etter mål. Kan ikke leve med dette klisset i båten så noe MÅ gjøres! :-( Er det noen som vet hvem som kan lage denne type dørk i teaklaminat med lyse eller mørke "nater".

Medlem av Rygge Båtforening

Hjemmehavn: Fuglevik Båthavn

Draco 21SC - Nor-Dan 780 - Nor-Dan 980

Link to post
Share on other sites

Dette var svaret jeg fryktet. I så fall vil jeg vurdere å bytte til laminat selvom det kan bli vel kostbart å få laget etter mål. Kan ikke leve med dette klisset i båten så noe MÅ gjøres! :-( Er det noen som vet hvem som kan lage denne type dørk i teaklaminat med lyse eller mørke "nater".

Hei

Prøv å kontakt dette firmaet http://www.tekdek.net/index.html jeg har hørt at det er en bra erstatning for teak samtidig som det vistnok skal være lett og vedlikeholde

Mvh

DWC

Link to post
Share on other sites

få det vekk og legg i ny - ikke værre enn det. Og heretter har du teaken enten ubehandlet eller om du må ha på noe enten bruker Golden Teak eller en olje fra Statoil som heter teknisk hvitolje (den er helt ren).

 

Kan tenke meg at det er brukt terrasserens eller noe annet klin her.

Link to post
Share on other sites

Har tatt et bilde av skiten, så kan dere lett se hva som er problemet.

Har et lignende problem, men dog i mindre skal enn dette. Grunnet tror jeg var noe Owatrol teakolje jeg hadde på for et par år siden. Men jeg har det håpet at før eller siden så vil natemassen stabilisere seg og bli fast igjen. Mulig jeg tar feil, men venter litt før jeg vurderer ny natemasse.

 

Mener jeg leste en plass om noen som hadde samme problemet og som lot natemassen være, slipte bort flekkene på teakbordene og gikk så over natene med en tynn pensel og kvistlakk. Da skulle visst natene bli fast og fin og ikke løse seg opp.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Skal gjøre litt båtpuss nå før sjøsetting og sjekket at natene fortsatt er myke og noe klissete. Trolig etter bruk av lite egnet teakolje for et par år siden. Noen som har gode forslag for å få dette stabilt og pent uten å måtte legge i nye nater?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Jeg har nå slipt ned hele dørk og det fjernet all "dritt". Ser faktisk flott ut, men natemassen er myk. Jeg har bestemt meg for å prøve å pakke det inn i Epifanes lakk. Først noen støk med blank lakk for å få styrken, og så topplag med silkematt for å få den finishen jeg vil ha. Begynner i helgen og skal rapportere resultatet i løpet av neste uke. :smiley:

Medlem av Rygge Båtforening

Hjemmehavn: Fuglevik Båthavn

Draco 21SC - Nor-Dan 780 - Nor-Dan 980

Link to post
Share on other sites

Jeg ville slipet ned og rengjort toppen på nating sånn at den er tilbake i sporet sitt, så har du på owatrol D1 til det slutter å trekke til seg og tørker av overflaten. Ha på Owatrol D2 2-5 strøk for å få en hard og nyyyyydelig blank finish overflate. Da slipper du at natingen smelter opp igjen når du forseiler. Om det blir bra, kan du bare hvert år matte det ned og ha på D2 et par strøk.

Link to post
Share on other sites

For all del ikke begynn med lakk på dørkene! Du lager deg bare mer arbeid enn du har godt av. Fiks heller natene og ha teaken ubehandlet . Det vil du ikke angre på...

Nei, ikke lakk på dørken. Men med en smal pensel gå over natene med kvistlakk. Så, når det er tørket, olje på hele dørken.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Båtbyggere anbefaler at an bruker rå linolje på teakdekk. Den inneholder ingen terpentin som vil løse opp natene. Jeg har brukt dette på dekket til Astor og det for en gylden fin farge. Ikke blir det glatt om vinteren heller.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Båtbyggere anbefaler at an bruker rå linolje på teakdekk. Den inneholder ingen terpentin som vil løse opp natene. Jeg har brukt dette på dekket til Astor og det for en gylden fin farge. Ikke blir det glatt om vinteren heller.

Hva er forskjellen på rå og kokt linolje? Kan denne fra Biltema være noe å bruke på teakdekk:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Ovrig/Linolje-kokt/

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...