Jump to content

Noen som har plukket frahverandre et Volvo drev selv?

2xDiesel

Recommended Posts

....og som kan hjelpe med en "step by step" oppskrift?

Jeg har gjort dette på 280 og 290, men ikke på DPS, men har vært noe borti DPH, som er samme greiene.

Prinsippet er stort sett det samme på alle Volvo drev, og er også svært likt det å overhale gamle Volvo 1030 og 1031 bakaksler til bil.

Som sagt i den andre tråden din er det viktigste å få inngrepet og forspenningen riktig, noe som MÅ justeres ved utskifting av deler, og som bør justeres også ved demontering/montering av det øvre girhuset. Mange monterer bare sammen uten å skimse skikkelig, og uten å sjekke inngrepet med måleur/pasta, dette kan resulterer i knepping/ulyd i kronhjulene og unormal slitasje.

Alt du trenger å vite står i manualen, som ligger her for AQ200 serien : https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=101

Ellers går det på normale mekaniker kunnskaper, og dersom du har skrudd en del før, er det overkommelig å få dette til, bare man er nøye med hvilke deler som skal hvor, og at alt er etter boka. Dersom du ikke vet hva inngrep er, ikke har skrudd på girkasser/bakaksler til biler eller lignende før, sett det bort til noen som kan det.

Her er noen utdrag fra boka til AQ200 serien som viser det du er ute etter.

side30.jpg

side31.jpg

side32.jpg

side33.jpg

side34.jpg

side35.jpg

side36.jpg

side37.jpg

side38.jpg

side39.jpg

side40.jpg

side41.jpg

side42.jpg

side43.jpg

side44.jpg

side45.jpg

Takker for godt innspill! Da setter jeg igang når jeg får båten på land! Håper jeg kan komme med et par spørsmål under veis :smiley:

Lykke til! Fint hvis du starter en tråd som beskriver hva du gjør (både rett og galt:-). Mye penger å spare på å gjøre denne jobben selv (forusatt at man gjør det skikkelig slik adeno beskriver)

En ting er at man sparer penger, men for å være helt ærlig så stoler jeg ikke på verkstedene et eneste sekund. Vil heller være offer for egen inkompetanse en andres slurv!

Det tror jeg er lurt. Har også meget lite tillit til verkstedene og mange av de som jobber der. Mye slendrianner med lite yrkesstolthet og null respekt for andres eiendom og hardt opptjente penger. Dessverre erfart alt for mange ganger både med bil, båt og på andre områder.

Med litt omløp i hodet og en dose nevenyttighet går dette som en drøm. Førstnevnte virker og være mangelvare hos endel mekanikkere dessverre...

Selvgjort er velgjort :cheers_wine: Lykke til!

Hva gjør du frem til Oktober?

Det at den spretter i gir med et smell ved 12-1300 o/min er ikke og anbefale for mange ganger...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Hva gjør du frem til Oktober?

Det at den spretter i gir med et smell ved 12-1300 o/min er ikke og anbefale for mange ganger...

Og gir-wire er selvfølgelig sjekket? :smiley:

Måtte bare nevne det, da jeg hadde tilsvarende problem med Yanmaren, men her var det ikke drev, men mekanisk gir. En justering, og alt var bra igjen.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...