2xDiesel Startet 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2010 ....og som kan hjelpe med en "step by step" oppskrift? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 ....og som kan hjelpe med en "step by step" oppskrift? Jeg har gjort dette på 280 og 290, men ikke på DPS, men har vært noe borti DPH, som er samme greiene. Prinsippet er stort sett det samme på alle Volvo drev, og er også svært likt det å overhale gamle Volvo 1030 og 1031 bakaksler til bil. Som sagt i den andre tråden din er det viktigste å få inngrepet og forspenningen riktig, noe som MÅ justeres ved utskifting av deler, og som bør justeres også ved demontering/montering av det øvre girhuset. Mange monterer bare sammen uten å skimse skikkelig, og uten å sjekke inngrepet med måleur/pasta, dette kan resulterer i knepping/ulyd i kronhjulene og unormal slitasje. Alt du trenger å vite står i manualen, som ligger her for AQ200 serien : https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=101 Ellers går det på normale mekaniker kunnskaper, og dersom du har skrudd en del før, er det overkommelig å få dette til, bare man er nøye med hvilke deler som skal hvor, og at alt er etter boka. Dersom du ikke vet hva inngrep er, ikke har skrudd på girkasser/bakaksler til biler eller lignende før, sett det bort til noen som kan det. Her er noen utdrag fra boka til AQ200 serien som viser det du er ute etter. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Takker for godt innspill! Da setter jeg igang når jeg får båten på land! Håper jeg kan komme med et par spørsmål under veis Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2010 Anbefaler deg å få tak i artiklene som Vi Båtägare også. Den viser med bilder og meget forklarende tekst hvordan man rennoverer et drev. Desverre har jeg ikke tatt vare på bladene. Men redaksjonen i Sverige har de sikkert i pdf format. Sitér dette innlegget Link to post
Dag-Håkon Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Takker for godt innspill! Da setter jeg igang når jeg får båten på land! Håper jeg kan komme med et par spørsmål under veis Lykke til! Fint hvis du starter en tråd som beskriver hva du gjør (både rett og galt:-). Mye penger å spare på å gjøre denne jobben selv (forusatt at man gjør det skikkelig slik adeno beskriver) Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 1.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Skal starte en tråd i oktober når jeg plukker drevet fra hverandre. En ting er at man sparer penger, men for å være helt ærlig så stoler jeg ikke på verkstedene et eneste sekund. Vil heller være offer for egen inkompetanse en andres slurv! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 (redigert) En ting er at man sparer penger, men for å være helt ærlig så stoler jeg ikke på verkstedene et eneste sekund. Vil heller være offer for egen inkompetanse en andres slurv! Det tror jeg er lurt. Har også meget lite tillit til verkstedene og mange av de som jobber der. Mye slendrianner med lite yrkesstolthet og null respekt for andres eiendom og hardt opptjente penger. Dessverre erfart alt for mange ganger både med bil, båt og på andre områder. Med litt omløp i hodet og en dose nevenyttighet går dette som en drøm. Førstnevnte virker og være mangelvare hos endel mekanikkere dessverre... Selvgjort er velgjort Lykke til! Hva gjør du frem til Oktober? Det at den spretter i gir med et smell ved 12-1300 o/min er ikke og anbefale for mange ganger... Redigert 1.August.2010 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
2xDiesel Svart 1.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Tusler rundt på en motor! Har bare en uke igjen av ferien og den er ikke planlagt i båt, så det er ikke kritisk med lokale ettermiddagsturer om begge motorene funker selv om jeg føler meg noe vingeklippet hvis det blåser for mye da Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Hva gjør du frem til Oktober? Det at den spretter i gir med et smell ved 12-1300 o/min er ikke og anbefale for mange ganger... Og gir-wire er selvfølgelig sjekket? Måtte bare nevne det, da jeg hadde tilsvarende problem med Yanmaren, men her var det ikke drev, men mekanisk gir. En justering, og alt var bra igjen. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Både akktuatoren og wiren fungerer korrekt. Satte på nye wire i år! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.