Jump to content

Kan instrumentpanel/kabler fra VP 40B benyttes på 41A?


Tyfon

Recommended Posts

Bytter nå ut mine VP 40B motorer med 41A. Er det noen på forumet som vet om jeg fortsatt kan bruke samme instrumenter og kabler på 41 som jeg har på 40 ?

 

Jeg har 40 instrumentpaneler både i styrehus og på flybridge, men med 41 motorene fulgte det bare med panel for styrehus, og i tillegg er kablene for kort

til å trekkes helt bak til motorene.

 

Det ser ut til å være samme plugg, uten at jeg har sett på plassering av pins.

 

dscn0845.jpg

dscn0843.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg både lest koblingskjema og plugget rett i.

 

Konklusjon:

 

pluggene passer og motorene starter, men alarmen slår seg ikke av uten at jeg slår av og på tenninga igjen.

Turtellere virker ikke. Fant senere ut at 40 har giver, mens 41 kobles til W på dynamo.

40 instrument viser for høy temperatur (ca 10 gr.C høyere enn når jeg kobler til 41 panelet).

 

Jeg har 41 panelene som fulgte motorene, men kablene er 3 meter for korte og mangler turtellere. jeg har da valget mellom å kjøpe skjøte kabler

og nye turtellere i 41 panelene,eller bare bytte turtellere i 40 panelene.Er da usikker om jeg får rette verdier og om alarmene fungerer som de skal.

40 kablene har rund plugg på motorsiden (samme som 41), men ikke plugg på instrumentpanelet, og en skjøt med firkantet plugg.

 

kansje temp målere kan kalibreres ?

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

@Polarn

 

Er dette det samme som til AQAD 40B serien - Ble noe :confused: nå. Side 41 starter med 41 serien eller hurr...

 

@Softice

 

Jeg tror jeg har en turteller til VP (uvist hvilken serie) liggende ett sted. Skal sjekke ved anledning.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

OK - Takker igjen og printer ut sidene så får vi se om terrenget stemmer med diagrammet :giggle:

 

Muligens en lekse til andre som bytter ut motorene - tenk på det elektriske som skal på plass igjen og merk kablene før du røsker de ut.

 

Naboen gjorde denne bommerten og nå får han svi for dette på toppen av 400 liter diesel som rant ut av tanken på grunn av to små hull i aluminiumen og ned i bunnen av Halcoen. Sørgelig oppdagelse dagen derpå :sweat:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

@Polarn

 

Er dette det samme som til AQAD 40B serien - Ble noe :confused: nå. Side 41 starter med 41 serien eller hurr...

 

@Softice

 

Jeg tror jeg har en turteller til VP (uvist hvilken serie) liggende ett sted. Skal sjekke ved anledning.

 

 

Mange tak. Skal være til 40B da jeg ikke bruger W udtaget fra generatoren. Et helt instrument sæt er også en mulighed hvis prisen er rigtig ;-)

 

Med venlig sejler hilsen Jan

:flag_da:

Link to post
Share on other sites

@Softice

 

Beklager men dette ble bom. Viser seg at denne sannsynligvis dro med på lasset til bosplassen sammen med en god del annet elektronikk.

 

Med vennlig hilsen Jan

 

Ok det er der jo ikke noget at gøre ved, men kan jo bare håbe der er andre der ligger inde med samme turteller som er til salg.

 

Med venlig sejlerhilsen

Jan :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...