Jump to content

Dieselalterativ til Volvo Penta AQ151/290?

ewikran

Recommended Posts

Hei.

Jeg ser på en båt med Volvo Penta AQ151 motor med 290 drev.

Finnes det "enkle" tilgjengelige dieselmotorer som kan settes inn i stedet for denne?

Årsaken er at det er veldig lite (ingen) marina i nærheten som har bensinpumpe på kaia, så det blir mye båring av drivstoff med original motor. Dieselmotor med mere futt og mindre drivstoff forbruk hadde jo også vært kjekt.

Det ligge også en av samme båt med OMC 4,3 V6 bensiner. Er det enklere med dieselmotor bytte på denne?

Har prøvd å søke litt men finner lite.

Hei, og velkommen til Baatplassen! :flag_bp:

Her på forumet er det mange tråder om motorbytter, og om økonomien i å beholde bensinmotoren kontra å bytte til diesel.

Min umiddelbare reaksjon på din problemstilling er at du kommer billigere unna med å kjøpe en båt som allerede er utstyrt med dieselmotor, enn å bytte i etterkant. Fordelen med et bytte er at du kjenner hele historikken på motoren.

Hva slags båt er det snakk om?

Buster X med Yamaha 70

Takk for velkomsten :-)

Har sett at det er så som så med lønnsomheten i et slikt prosjekt, men det er mange faktorer i et slikt regnestykke og vurdering.

Jeg tenkte kanksje mest i retning av å se etter/følge med på bruktmarkedet etter passende dieselmotor til eksisterende gear, ta en lett overhaling før instalasjon i båten. Flunke ny motor/gear er nok langt fra lønnsomt.

Båten jeg har sett meg ut er Winrace 22.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...