LotusScandinavia Startet 31.Juli.2010 Del på Facebook Startet 31.Juli.2010 Hei, og god sommer! Jeg er en fersk kaptein på en Lotus Scandinavia fra 1974 som vi kjøpte i våres, og trenger råd ang. problemer med kjølingen av en ferskvannskjølt Yanmar 2GM20 fra 1986. Skuta seiler som en drøm, men det er jo alltid hyggelig med en velfungerende motor... For å ta det fra starten: Det var en svært regntung dag med ca 10 sekundmeter nordøstlig vind midt i fleisen. Nest siste dag av en fantastisk seilferie langs svenske- og norskekysten. Vi hadde akkurat seilt/krysset Fra Ølberget til Tjøme, og da vi startet motoren kom det hvit røyk etter et par minutter. Motoren har virket utmerket frem til dette. Temperaturmåleren virket ikke da jeg kjøpte båten, og jeg har dessverre ikke rukket å reparere den før ferien begynte... Uansett. Røyken var hvit, luktfri, og kom fra et (ukjent) punkt på undersiden av motoren på styrbord side. Vi var nesten fremme, og trodde først det var vanndamp/eksos og stanset derfor ikke motoren umiddelbart. Etter 10-15 min begynte det å lukte svidd, og jeg stanset motoren for så å bli slept inn til land (litt ergelig med seilbåt selvsagt, men det var for trangt og mye motvind for en uerfaren rev som meg). Det kom hele tiden saltvann ut med eksosen (som seg hør og bør), men da jeg kikket i ferskvannskjølingen (heat exhanger i følge engelske manualer) var denne tørr. Etter å ha rådført meg med en mer motorkyndig kamerat fylte jeg på på ca 1.5 L ferskvann, og lot motoren kjøle seg ca 1 time. Motoren startet da uten problem, men etter et par minutter kom det igjen hvit luktfri røyk, og jeg stanset motoren. Ferskvannssystemet var da igjen gått tørt, og jeg regner derfor med at det er en lekasje der. Dagen etter seilte vi til hjemmehavnen i Fredrikstad, med kun å starte motoren 1-2 min på vei ut og inn av havn. Vi måtte etterfylle vann etter hver gang vi startet motoren. Under seilaset derimot minsket ikke vannmengden noe (sikkert fordi det da ikke er nok trykk i systemet?). Det er nok olje på motoren, og oljen er svart. Motorduren har hele tiden vært normal, og saltvannssystemet virker som sagt å være greit da dette kommer ut med eksosen. Jeg har lest opp og ned i flere Yanmar-manualer, men blir ikke klok på hvor jeg bør starte å lete. Dette høres da ut som en lekasje i ferskvanns-kjølesystemet? Noen båtkyndige folk som har noen forslag? Er det andre skader jeg bør se etter ettersom jeg var såpass treg med å stanse motoren? Jeg anser meg selv som litt over gjennomsnitts nevenyttig, men har svært lite erfaring med å skru på (båt)motorer. Jeg vil lære, og merker jeg har en motvilje mot å sende båten direkte til verksted uten å ha fått olje på hendene selv først... Håper derfor det er noen mer erfarne sjøulker der ute som kan hjelpe meg å redde skuta. På forhånd takk. Vennlig hilsen Simen Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Juli.2010 Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 Hei Me har to GM20F i båten vår. Motorane er 1995 og 1997 mod. Eg har ikkje hatt same problemet som du har med din motor, men dersom du ikkje ser kjølevatner (ferskvatnet/frostveska) under motoren eller i kjølsvinet så kan vatnet berre ta to vegar. Den eine er inn i olja som følgje av defekt toppakning. Olja di er svart så det er vel utelukka. Det andre er ut med sjøvatnet. Dvs. kanskje lekkasje i varmevekslaren. Dersom din motor er lik våre så er et lett å ta ut varmevekslaren dersom du har ca. 30 cm ledig plass føre øverste del av motoren. Du skrur av endestykka og pressar varsamt vekslaren ut. Utifrå kva du skriv så kan det virka som du har ein lekkasje frå motoren. Det har eg ingen forklaring til. Eg håpar dette var til litt hjelp og at nokre meir motorkyndige enn meg kan koma med betre råd. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2010 Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 Kan være vanskelig å finne en lekaksje i en trang seilbåt - men legg aviser under motoren så ser du om den lekker vann noe sted. Sitér dette innlegget Link to post
LotusScandinavia Svart 1.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2010 Takk for tips! Jeg har satt av morgendagen for å leke mekaniker. Tipper jeg først prøver avis-trikset til Bitteliten, og hvis ikke det gir resultater blir det vel en (oppklarende) telefon til et verksted og evt demontering og inpseksjon av varmeveksleren... Uansett, tikk takk for innspill. Jeg kommer med oppdatering i morgen kveld for de interesserte. -Simen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.