Enjoy Startet 31.Juli.2010 Del på Facebook Startet 31.Juli.2010 Jeg har en Volvo D6 370 som ødelagt kompressor reima og det vister seg å være den fjærbelastede strammeren som er defekt med resultat at reima sporer utover og kommer borti den ytre reima og skades. Jeg må derfor kjøre hjem uten kompressor reim og er spent på hvor mye effekt jeg mangler, eller om det blir umulig å få båten i plan. Er det noen som har erfaring med dette på D6 motorene? Jeg er IKKE interessert i samme tilfelle på KAD motorene. Hilsen en uheldig Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 31.Juli.2010 Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 Det er vel bare og prøve seg frem. Kanskje motoren går i nødmodus hvis kompressor ikke starter. På D serie har jeg ikke hørst snakk om dette før. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2010 Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 (redigert) Dette her er ukjent land for meg - men jeg kan tenke litt høyt Jeg ville tatt ut kabelen som styrer innslaget på kompressoren - dette er fra rep håndboka_ Kompressor* Den mekaniska kompressorn är placerad till höger på motorns framsida. En elektromagnetisk koppling används till att koppla in och koppla ur kompressorn. Motorstyrenheten aktiverar kopplingen genom att förse kopplingssolenoiden med ström. * Bara på motorerna D4-260 och D6-350. Jeg ville vel kanskje først prøvd med kompressoren innkoblet. Får du ikke feilmeldinger da er alt OK. Får du feilmelding kan du prøve på nappe ut ledningen tenker jeg. Her er litt mer om ting som er relatert til kompressor: FelsökningFMI 0: För högt laddluftstryck Villkor för felkod Laddluftstrycket överstiger 350 kPa (3,5 bar). Möjliga orsaker ● Fel turboaggregat/kompressor installerad. ● Fel i givare. ● Den magnetiska kopplingen kopplar inte ur kompressorn. Lämpliga åtgärder 1 Rengöring av kompressor. Turboaggregatet måste vara av rätt typ enligt motorns specifikation. 2 Kontrollera givaren genom att kontrollera laddluftstrycket med en manometer. 3 Bara på motorerna D4-260 och D6-350: Kontrollera att den magnetiska kopplingen kopplar ur kompressorn vid motorvarvtal som är högre än: D4-260 ........................................ cirka 2350 r/min. D6-350 ........................................ cirka 2200 r/min. Grupp 30: Elektriskt system104 MID 128, SID 26 Utsignal, kompressorkoppling MID 128: Motorstyrenhet Felkod FMI 3: Spänningen överstiger det normala värdet eller är kortsluten till högre spänning. FMI 4: Spänningen onormalt låg eller är kortsluten till batteriminus. FMI Förklaring av felkod 3, 4 Defekt komponent/Fel i givarkrets Felindikering En varning visas i varvräknaren/displayen. En orange lampa blinkar i larmdisplayen. Symtom Motorn har minskad effekt, vilket resulterar i sämre prestanda under acceleration och då båten är tungt lastad. Ut i fra hva som står i siste sitat er det værste som kan skje at motoren er tregere enn vanlig. Jeg hadde nok vurdeert å koble ut kompressoren med å ta bort ledningen - da får du de symptomer du ser i siste sitat. Redigert 31.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Er litt i tvil om denne; er det ikke kun 1 reim på D6 da? I så fall mangler en jo dynamo, sjøvannspumpe og servopumpe hvis reima ikke er der... Mulig jeg er helt blind, men jeg har i alle fall bare strammet en reim på min D6 (og da har jeg faktisk kikket i instruksjonsboka først også...). Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Om du har kompressor så er det to reimer. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 hei har en kompis som kjørte uten hele kompressoren en hel sommer uten problemer, var pga sjøvannslokket hadde blåst av og sprutet vann i kompressor så han ventet på ny men brukte båten for det Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Bare å kjøre, du vil mest sannyneligvis ikke merke noe forskjell så lenge du har et planskrog. Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 1.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2010 (redigert) hei har en kompis som kjørte uten hele kompressoren en hel sommer uten problemer, var pga sjøvannslokket hadde blåst av og sprutet vann i kompressor så han ventet på ny men brukte båten for det Takk vettugt svar!! Jeg går ut ifra at kompisen din hadde/har en D6 motor. Hva slag båt var det snakk om? Redigert 1.August.2010 av Enjoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 1.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2010 Bitteliten Hei Kan jeg spørre hvor du finner denne Repp handboken. Den hadde vært fin å ha. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 hei han hadde en d6 350 i en laguna1150 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Om du har kompressor så er det to reimer. Pokker. Var alltid så fornøyd med at de i alle fall hadde klart å redusere antall reimer fra 4 til 1 fra KAD43 til D6... Får visst finmyse i instruksjonsboka.... Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Enjoy, gir du en tilbakemelding når du har kjørt uten reima? På en 370 med drev ligger kompressoren bare inne 2-3 sekunder ved brå akselarasjon for å forhindre røyk. Du skal ha samme effekten uten kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 For å hindre røyk? det har jeg aldri hørt. kompressoren er styrt av motorens turtall. På mine D6'er er effekten av kompressoren meget merkbar. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 (redigert) På en 370 med drev ligger kompressoren bare inne 2-3 sekunder ved brå akselarasjon for å forhindre røyk. Du skal ha samme effekten uten kompressor. Hvis ikke min motorkunnskap er helt på tryne så er kompressorens oppgave å gi mer luft til forbrenningen ved så lave turtall hvor en turbo ikke kunne gitt samme effekten(ikke nok eksos ut til å drive en turbo raskt nok rundt). Om det ikke sitter en føler i innsuget som "kjenner på" hvor mye luft som passerer så vil motoren din i det turtallet kompressoren er aktiv få for mye diesel i forhold til luft. Nå er det vel slik at det sitter en føler i innsuget og "hjernen" på motoren vil registrere mangelen på luft og justere ned mengden diesel. Dette vil igjen føre til en langt svakere motor i det turtallsregisteret som kompressoren skal virke. Har du likevel nokk krefter til at du passerer dette turtallet og kommer opp i et turtall der turboen tar over så vil du ikke få noen problemer. Dette var rent motorteknisk, men når det kommer til eventuelle feilkoder og nødmodus så må du vel bare teste for å få svar. Tror Bitteliten er inne på en mulighet ved å kobble bort styringen til kompressoren når det gjelder feilkoder. Redigert 3.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
MajorAndy Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Enjoy: Manualen ligger vist i dokumentarkivet...? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Bitteliten, antar du har med gir og ikke drev? tror der er forskjell. Jeg snakker bare av erfaring med en 370 i en Norstar 350. Har vært med å kjørt med motor romsluka åpen for å følge med hva som skjer. Samme informasjon også fra volvo reparatør. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 (redigert) Jeg har hatt 2xD4 på drev og har nå IPS 600 med D6 435. På begge settene er det et markant ekstra skyv når kompressoren kobler inn. Den sørger for overlading på motoren når turtallet er for lavt for turboen. Det er funksjonen på en kompressor - det er en kamaksel drevet overlader - turboen er en eksosdrevet overlader. At komperssoren bare er satt på motoren BARE for å hindre røyk anser jeg som ukunnskap fra en mekaniker. I og med at det først og fremst er turtallet som bestemmer hvor lenge kompressoren er koblet inn avhenger det av hvor tung båten er, hvordan gear utvekslingen er og hva slags propell som sitter på hvor lenge kompressoren er koblet inn. Det er i så fall verdens dyreste røykbegrenser VP har ikke kompressor på aksel motorene sine. Derfor finnes D4 260, D4 300, D6 370 og D6 435 både med og uten kompressor. På drev og IPS variantene av de samme motorene er det kompressor. D4 224 og D6 330 har ikke kompressor) Redigert 4.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Det er i så fall verdens dyreste røykbegrenser Enig........... Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Men uansett hvilke turtall vi testet på lå ikke kompressoren innkoblet, den koblet ikke inn eller ut avhengig av turtall, bare et kort øyeblikk ved rask akselerasjon. Muligens noe som er feil. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 På min D4 260 med drev fra 2006 klarer jeg å lure, iallefall i rolig sjø, motoren opp i turtall uten at kompressor kobler inn ved forsiktig skyve spaken etappevis oppover med ca 20-50 rpm. Er man det minste brå med spaken kobler kompressor inn umiddelbart i turtallsområdet 1500-ca 2200 rpm. Spurde en forhandler for ett år siden om han kunne sjekke ut muligheten for å sette inn en "on/off" bryter for kompressor. Slik at en under dårlig vær og med båten i "halvplan" rundt 1800 rpm slapp å høre på kompressoren. Mener dessuten jeg leste en plass at en burde unngå over lengre tid kjøre med kompressor innkoblet da den kan varmskjære seg da den kun er luftkjølt fra omgivelsestemperaturen, som i utgangspunktet kan være høy i ett motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 Kompressorstyringen på D4 og D6 er "intelligent" og kobler inn ved behov i motsetning til KAD som koblet inn og ut ved et forutbestemt turtall. KAD hadde også en "kick down" funksjon som koblet inn kompressoren tidligeren enn ved 1600-1800 o/min ved fullgass. På ikke-elektroniske KAD'er var dette en magnetbryter. På D motoren kan man lure båten i plan uten at kompressoren slår inn om man tar det veldig pent og båten er noenlunde lettdrevet. På en stor og tung båt er det nok ikke så lett. Om man f.eks er lit brå med gasssen opp fra tomgang til 1000-1200 o/min kobler kompressoren inn et lite øyeblikk da motoren tror man skal kjøre GT. Samme skjer om man legger flate hendler fra høyere turtall hvor kompressoren normalt sett ikke er aktiv. Både KAD og D bruker kompressoren ved kaldstart for og begrense røyk. På D er den mer sofistikert i forhold til temperatur etc. (går kortere når det varmt). Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 På D motoren kan man lure båten i plan uten at kompressoren slår inn om man tar det veldig pent og båten er noenlunde lettdrevet. På en stor og tung båt er det nok ikke så lett. Ikke noe problem å gi full gass uten at kompressorer kobler inn. Om vi har feks 1200rpm og gir full gass så kobler ikke kompressoren inn. Om jeg vil fort opp i plan slakker jeg av til ca 800rpm før jeg gir gass. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 Da er mao ikke inn/utkobling styrt av turtall men andre parameter Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 Innslaget opplever jeg definitivt at er styrt av et visst turtall. Om ikke hadde jo kompressoren slått inn når jeg gir gass fra relativt høyt turtall Ellers er ladetrykket sttyrt av både en ladetrykkssensor og en ladetemperatursensor på D motorene. Men det er jeg ganske sikker på bare styrer turbotrykket Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 Da er mao ikke inn/utkobling styrt av turtall men andre parameter Riktig Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.