Jump to content

Forbruksbatteri må byttes - Råd?


Marina 7050

Recommended Posts

Har to batteri med vendebryter (forbruk/begge/start), motor VP Kad 32. Forbruksbatteriet viser mange tegn til å være ferdig, lav hvilespenning og kort varighet. Leser meg "opp" litt i boken "strøm om bord" og blir litt usikker når det i den står at "paralellkoblede batteri må være identiske". Lurer derfor på om jeg bør skifte begge, og om startbatteriet må ha mer kapasitet? I instruksjonbok står batterilapasitet (startmotor) 140 Ah og startmotoreffekt 3 KW. Båten er levert ny med 2 stk 100 ah og er nå blitt 5 år. Batteriene et litt vanskelige og komme til så jeg har ikke fått lest om jeg kan finne mer om de kan være et år eldre, men båten var ny i 2006 (CE-merkingsnr). Har vurdert å "slite" meg gjennom sesongen (ca oktober) for å skaffe meg et ekstra år. Setter pris på råd for nå har jeg studert skriften nøye men er litt på "tynn is"

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post

[sitatslettet]

Har to batteri med vendebryter (forbruk/begge/start), motor VP Kad 32. Forbruksbatteriet viser mange tegn til å være ferdig, lav hvilespenning og kort varighet. Leser meg "opp" litt i boken "strøm om bord" og blir litt usikker når det i den står at "paralellkoblede batteri må være identiske". Lurer derfor på om jeg bør skifte begge, og om startbatteriet må ha mer kapasitet? I instruksjonbok står batterilapasitet (startmotor) 140 Ah og startmotoreffekt 3 KW. Båten er levert ny med 2 stk 100 ah og er nå blitt 5 år. Batteriene et litt vanskelige og komme til så jeg har ikke fått lest om jeg kan finne mer om de kan være et år eldre, men båten var ny i 2006 (CE-merkingsnr). Har vurdert å "slite" meg gjennom sesongen (ca oktober) for å skaffe meg et ekstra år. Setter pris på råd for nå har jeg studert skriften nøye men er litt på "tynn is"

 

Har vel også hørt det samme om at paralelle batt bør/skal være like. Har ellers hørt at topplading av bruks-batterier er meget viktig. Så straks du har mulighet ha en bra 230V-lader som kan topplade uten at det trekkes strøm fra de..... man klarer ikke å topplade ved kjøring bruks-batteriene.

Sjekk forøvrig denne som forlenger batteriets levetid svært lenge: http://seatronic.no/strom-diverse-strom-c-50_196/dynamo-til-batteri-p-1036

Vurdere selv å anskaffe denne... [/sitatslettet]

Link to post

Den Sterling-laderen er helt sikkert super. I Hulda er det installert forbruksbank (2x220 Ah), startbatteri 120 Ah og winchbatteri 180 Ah. Batteriene i forbruksbaken er like. De andre er det ikke, hverken i alder eller størrelse. Det eldste av dem er vel fra 2001. Alle funker helt bra. Landstrøm og kontinuerlig lading fra Sterling og Biltema. Jeg antar at batterier kan bli meget gamle om de vedlikeholdslades og ikke dyputlades over lenger tid.

Link to post

Hei. Jeg ser ingen grunn til at du ikke kan bytte bare forbruksbatteriet nå. Myten om at batteriene må være helt identiske ved parallellkobling er en myte, det er kun relevant ved seriekobling, som vanligvis kun er for de som har 24V. I ditt tilfelle så er vel batteriene adskilt når båten ikke er i bruk, og da er det et enda mindre problem. Kjøp deg et så stort batteri som du har plass/råd til.

Link to post

[sitatslettet]

Har to batteri med vendebryter (forbruk/begge/start), motor VP Kad 32. Forbruksbatteriet viser mange tegn til å være ferdig, lav hvilespenning og kort varighet. Leser meg "opp" litt i boken "strøm om bord" og blir litt usikker når det i den står at "paralellkoblede batteri må være identiske". Lurer derfor på om jeg bør skifte begge, og om startbatteriet må ha mer kapasitet? I instruksjonbok står batterilapasitet (startmotor) 140 Ah og startmotoreffekt 3 KW. Båten er levert ny med 2 stk 100 ah og er nå blitt 5 år. Batteriene et litt vanskelige og komme til så jeg har ikke fått lest om jeg kan finne mer om de kan være et år eldre, men båten var ny i 2006 (CE-merkingsnr). Har vurdert å "slite" meg gjennom sesongen (ca oktober) for å skaffe meg et ekstra år. Setter pris på råd for nå har jeg studert skriften nøye men er litt på "tynn is"

 

Har vel også hørt det samme om at paralelle batt bør/skal være like. Har en kollega som har arbeidet mye med batteri og elektronikk som i allefall mener det. Har ellers hørt at topplading av bruks-batterier er meget viktig. Så straks du har mulighet ha en bra 230V-lader som kan topplade uten at det trekkes strøm fra de..... man klarer ikke å topplade ved kjøring bruks-batteriene.

Google denne som forlenger batteriets levetid svært lenge: STEAB12130 [/sitatslettet]

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...