Marina 7050 Startet 1.August.2010 Del på Facebook Startet 1.August.2010 Har to batteri med vendebryter (forbruk/begge/start), motor VP Kad 32. Forbruksbatteriet viser mange tegn til å være ferdig, lav hvilespenning og kort varighet. Leser meg "opp" litt i boken "strøm om bord" og blir litt usikker når det i den står at "paralellkoblede batteri må være identiske". Lurer derfor på om jeg bør skifte begge, og om startbatteriet må ha mer kapasitet? I instruksjonbok står batterilapasitet (startmotor) 140 Ah og startmotoreffekt 3 KW. Båten er levert ny med 2 stk 100 ah og er nå blitt 5 år. Batteriene et litt vanskelige og komme til så jeg har ikke fått lest om jeg kan finne mer om de kan være et år eldre, men båten var ny i 2006 (CE-merkingsnr). Har vurdert å "slite" meg gjennom sesongen (ca oktober) for å skaffe meg et ekstra år. Setter pris på råd for nå har jeg studert skriften nøye men er litt på "tynn is" Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
Hulda Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Slit deg gjennom dette året og kjøp to nye til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 [sitatslettet] Har to batteri med vendebryter (forbruk/begge/start), motor VP Kad 32. Forbruksbatteriet viser mange tegn til å være ferdig, lav hvilespenning og kort varighet. Leser meg "opp" litt i boken "strøm om bord" og blir litt usikker når det i den står at "paralellkoblede batteri må være identiske". Lurer derfor på om jeg bør skifte begge, og om startbatteriet må ha mer kapasitet? I instruksjonbok står batterilapasitet (startmotor) 140 Ah og startmotoreffekt 3 KW. Båten er levert ny med 2 stk 100 ah og er nå blitt 5 år. Batteriene et litt vanskelige og komme til så jeg har ikke fått lest om jeg kan finne mer om de kan være et år eldre, men båten var ny i 2006 (CE-merkingsnr). Har vurdert å "slite" meg gjennom sesongen (ca oktober) for å skaffe meg et ekstra år. Setter pris på råd for nå har jeg studert skriften nøye men er litt på "tynn is" Har vel også hørt det samme om at paralelle batt bør/skal være like. Har ellers hørt at topplading av bruks-batterier er meget viktig. Så straks du har mulighet ha en bra 230V-lader som kan topplade uten at det trekkes strøm fra de..... man klarer ikke å topplade ved kjøring bruks-batteriene. Sjekk forøvrig denne som forlenger batteriets levetid svært lenge: http://seatronic.no/strom-diverse-strom-c-50_196/dynamo-til-batteri-p-1036 Vurdere selv å anskaffe denne... [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Den Sterling-laderen er helt sikkert super. I Hulda er det installert forbruksbank (2x220 Ah), startbatteri 120 Ah og winchbatteri 180 Ah. Batteriene i forbruksbaken er like. De andre er det ikke, hverken i alder eller størrelse. Det eldste av dem er vel fra 2001. Alle funker helt bra. Landstrøm og kontinuerlig lading fra Sterling og Biltema. Jeg antar at batterier kan bli meget gamle om de vedlikeholdslades og ikke dyputlades over lenger tid. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Hei. Jeg ser ingen grunn til at du ikke kan bytte bare forbruksbatteriet nå. Myten om at batteriene må være helt identiske ved parallellkobling er en myte, det er kun relevant ved seriekobling, som vanligvis kun er for de som har 24V. I ditt tilfelle så er vel batteriene adskilt når båten ikke er i bruk, og da er det et enda mindre problem. Kjøp deg et så stort batteri som du har plass/råd til. Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 det som menes er vel at de skal ha samme kjemi, altså syre-syre el gel-gel. ikke at de skal ha samme merke og amp og kjøpt i samme butikk på samme dag Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 [sitatslettet] Har to batteri med vendebryter (forbruk/begge/start), motor VP Kad 32. Forbruksbatteriet viser mange tegn til å være ferdig, lav hvilespenning og kort varighet. Leser meg "opp" litt i boken "strøm om bord" og blir litt usikker når det i den står at "paralellkoblede batteri må være identiske". Lurer derfor på om jeg bør skifte begge, og om startbatteriet må ha mer kapasitet? I instruksjonbok står batterilapasitet (startmotor) 140 Ah og startmotoreffekt 3 KW. Båten er levert ny med 2 stk 100 ah og er nå blitt 5 år. Batteriene et litt vanskelige og komme til så jeg har ikke fått lest om jeg kan finne mer om de kan være et år eldre, men båten var ny i 2006 (CE-merkingsnr). Har vurdert å "slite" meg gjennom sesongen (ca oktober) for å skaffe meg et ekstra år. Setter pris på råd for nå har jeg studert skriften nøye men er litt på "tynn is" Har vel også hørt det samme om at paralelle batt bør/skal være like. Har en kollega som har arbeidet mye med batteri og elektronikk som i allefall mener det. Har ellers hørt at topplading av bruks-batterier er meget viktig. Så straks du har mulighet ha en bra 230V-lader som kan topplade uten at det trekkes strøm fra de..... man klarer ikke å topplade ved kjøring bruks-batteriene. Google denne som forlenger batteriets levetid svært lenge: STEAB12130 [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.