Jump to content

Hardtop på Fjord.


Hardball

Recommended Posts

:lol:

Da jeg bor i Nord Norge, er det pga. værforholdene att jeg

har ønske/planer om å plaste, meg en Hardtop på min Fjord 21 Weekender.

Slik båten er nå, så er den litt utsatt, ved bruk under høst jakten.

 

Spørsmålet er:* Vil dette la seg gjøre , uten att båten blir ustabil? (topp tung) :diving

                      * Er det noen som kanskje sitter på evnt. tegninger/skisser? :eek:

                      * Hva bør jeg legge mellom evnt. hard top og eksisterende

                       vindus rammer? (sikafleks)? :wink:

                      * Hvilket materiale bør jeg lage dekket av, som blir på hekken, slik att jeg kan

                       fjerne kalesjen om høsten? :rolleyes:

 

Håper att noen kan gi meg enkelte "smarte" tips.

Link to post
Share on other sites

Oioioioiii....

 

Jeg greier ikke å la være; - la være.  

 

21W'en er ikke blant letteste til å få opp i plan hvis lastet mye akter.  Her ser jeg for meg et prosjekt på et hundre kilo ++.  Et annet forhold er at 21W'en i utg punktet er høyere enn tilsvarende størrelse båt.  I original er ikke høyden problematisk (annet enn som vindfang), men det henger klart sammen med at tunge "elementer" ligger lavt i båten og sikrer greit tyngdepunkt.  Et HT prosjekt med akterdekk og greier kan/vil slå ut veldig galt for båtens stabilitet.

 

Og så er det jo slik at du sitter med en klassiker som var banebrytende i design og løsninger.  Den fungerer fortsatt glimrende for sitt formål.  Og den er populær og godt priset i bruktmarkedet.

 

Hva med å selge 21W'en og kjøpe deg en båt som er konstruert og bygget som lukket/hardtop båt fra grunnen av?  

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Oioioioiii....

 

 

Hva med å selge 21W'en og kjøpe deg en båt som er konstruert og bygget som lukket/hardtop båt fra grunnen av?  

 

evenR4u

Har tenkt tanken, men liker for godt sjøegenskapene i fjord skrågene.

Vet ikke om "nyere" utgaver av fjord er like bra i urolig hav.

Det eneste som er minus med min båt er ant. fot.

 

Tanken min på å utligne den økende tyngden på toppen, er å event. legge barlast i bunn.

Tror att jeg skal klare å bygge HT på max 100 kg. med å "bare" plaste.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt tanken, men liker for godt sjøegenskapene i fjord skrågene.

(...)

Tror att jeg skal klare å bygge HT på max 100 kg. med å "bare" plaste.

La oss si at du bygger en HT på 100 kg, og legger i tilsvarende mengde ballast i bunnen av båten. 200 kg tilsvarer ca 3 personer. 3 personer er kanskje litt mye, og du har kanskje ikke 100 kg ballast, men med 200 kg totalt har du tatt høyde for økt vindfang også. Ta med deg tre kompiser ekstra i tillegg til det du vanligvis har med deg, på tur i litt sjø og vind. Se hvordan du liker sjøegenskapene nå. Tipper at du får en ubehagelig overraskelse.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Bor selv i nord-troms og kjøpte meg i sommer en slik båt. Forrige eier bygde hardtop og badeplattform på denne. Utmerket løsning, mener jeg. Fint å ha gummibåten på taket og du kan feste instrumenter og utstyr under. Har selv montert inn flere vinduer for å få bedre utsikt.

Da det ble byttet motor, ble dekket løftet noe, og det ble laget nytt dekk av glassfiber.

Hardtopen trenger ikke være av særlig tykkelse hvis du lager noen profiler som avstiver.

Vekten blir dermed ikke noe å tenke på. Kalesjen veier jo litt den også. Denne båten er jo ganske følsom for vind, så dette vil vel forsterkes noe. Har ikke kjørt denne båten uten hardtop, så hvor mye dette utgjør kan jeg ikke svare på.

Jeg vurderte også å ta av hardtopen på varme dager, men da jeg lagde åpningsvindu på siden ble det lufting nok for meg.

Båten er jeg svær godt fornøyd med, og gjør god fart med et svært lavt forbruk.

Kan ta noen bilder om ønskelig og sende pr. e-post.

Link to post
Share on other sites

:headbang: :headbang:

 

Dette var helt hva jeg kunne tenkt meg, bare noen forandringer over vinduer i front.

Muligens burde den vært litt høyere, så slipper men å gå bøyd.

 

Tenkte også på skyve/foldedører bak.

 

Tusen takk for alle svar, skal prøve å starte byggingen i vinter, mens båten ligger ute.

 

Toppers med alle disse DYKTIGE medlemmene på Båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...