Jump to content

VP TAMD 60 C - har jeg oljelekkasje i turbo?


nordan family 27

Recommended Posts

Har Volvo tamd 60 C i båten. Foran turboen er det et digert luftfilter. Og i går oppdaget jeg at det kom/dryppet litt olje ut i nederkant av det. Dvs det så ut som det hadde rent innvendig i filteret og kom ut i åpningen hvor luften skal inn. Nå er jeg ikke veldig teknisk av meg - men det er vel ikke så veldig mange kilder til olje her??? Har jeg oljelekkasje i turboen? Kan det være noen pakninger eller noe som kan skiftes? Turboen var skrudd av (tror jeg) for ikke så lenge siden grunnet noe arbeid med akslingene. Jeg tror dog at for at det skal komme ut av luftfilteret ikke kan ha noe med det å gjøre?

 

Så da er alternativene ny originalturbo eller "ny" bytteturbo? Eller er det andre alternativer her?

 

Er det i så tilfelle et haste arbeide grunnet at oljen kan skade noe videre i systemet - eller kan det tas til vinteren?

 

Skal ta et bilde neste gang jeg er i båten.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at det er på luft-inntaks-siden. Mulig at det forvinner inn i turboen, og at det jeg ser kun er littegranne som renner ut når motoren er stoppet? Lurer på om jeg skal ta meg en tur til båten i kveld. Vil gjette på at det er relativt lett å ta av luft-filteret - da vil jeg vel fort se om det er noe ut av selve turboen? Båten har ligget i båsen siden i går kveld, så er det noe skal det vel ikke være helt borte ennå.

 

ventilasjonen fra veivhuset ender vel i et eget filter. Riktignok ganske ved siden av luft-filteret. Husker ikke akkurat koblingene dit, men skal se om det kan være noe der selvom jeg ikke tror det.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at det er på luft-inntaks-siden. Mulig at det forvinner inn i turboen, og at det jeg ser kun er littegranne som renner ut når motoren er stoppet? Lurer på om jeg skal ta meg en tur til båten i kveld. Vil gjette på at det er relativt lett å ta av luft-filteret - da vil jeg vel fort se om det er noe ut av selve turboen? Båten har ligget i båsen siden i går kveld, så er det noe skal det vel ikke være helt borte ennå.

 

ventilasjonen fra veivhuset ender vel i et eget filter. Riktignok ganske ved siden av luft-filteret. Husker ikke akkurat koblingene dit, men skal se om det kan være noe der selvom jeg ikke tror det.

Link to post
Share on other sites

hvert annet år på D motorene - men jeg bytter ved behov. Jeg sjekker disse filtrene like ofte som jeg peiler olje på motorene. Om det er mye olje på motoren (opp mot max på peilepinnen) er min erfaring at dette filteret fylles fort opp.

 

Olje i luftfilteret er noe dritt. Er du riktig uheldig kan det dras inn i innsugsluften. da selvtenner motoren, og ruser opp i turtall til den smeller. Og ikke stopper den heller med mindre du får kvelt den ved å putte noe i innsuget.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:rolleyes: Dette kunne ikke forbli ikke-undersøkt. Har akkurat vært i båten.

 

Luftfilteret ser slik ut - oljen sees nede:

 

turbo1.jpg

 

Etter å ha tatt det ut ser det ut som det er mer olje rett bak rillene - litt vanskelig å se på bildet:

 

turbo2.jpg

 

Men inne i filteret er det ikke noe tegn på olje. Turbo har jeg ikke noe greie på - men den så ikke oljegriset ut? I alle fall ikke slik at det kan ha rent ut derfra:

 

turbo3.jpg

 

Veivhusfiltrene ble skiftet i november. Jeg har sikkert mindre enn 100 timer siden den gang - og filtrene var svin-dyre. Men det kan meget mulig være damp derfra. Jeg oppdaget jo dette nå etter ferien hvor vi har kjørt mye og hardt.

 

Det var tilsvarende olje i det andre luftfilteret, men det har jeg ikke skrudd av.

 

Min foreløpige koklusjon er at jeg IKKE har oljelekkasje, men at jeg kanskje burde bytte veivhusfiltrene. tror de kostet nesten 800 per stykk selvom de er små - må finnes noe rimeligere steder å få tak i volvo-filter. Brukes samme filtre i Volvo lastebiler eller trucker eller noe slikt? eller en internasjonal nettside for billigere deler?

 

Oppdaget samtidig at gutta som hadde service og renset intercooleren har glemt en av festeboltene til incercooleren. Den holder også feste til luftfilteret. Så den får de finne frem til igjen. Så oppdaget jeg også en sjøvannslekkasje der vannet går fra gearet til pakkboksen. Det ble skiftet slange og fester der, men tydeligvis litt slurv. Og en lekkasje av vann på toppen av turboen. Så det er nok en tekniker som får avlegge meg besøk og fullføre jobben han gjorde

Link to post
Share on other sites

Slapp helt av ang oljen i luftfilteret. Den kommer fra filteret for veivhusventilasjonen. Når motoren går med driftstemperatur og -turtall, står det en liten "sky" av damp mellom disse to filtrene. Det er normalt og ikke noe å bekymre seg over (og det er en del av grunnen til skifte-intervallet for luftfilteret).

 

Har du skiftet turbo, forresten? Den du har bilde av her er i alle fall ikke original. (Den er ikke grønn...)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den ene motoren har en annen turbo, ja. Den ene motoren ble overhalt for noen år siden, usikker på om det var denne motoren.

 

Skiftet både luftfiltre og veivhusventilasjonsfiltre i helgen, så vet jeg i alle fall når begge er fra. Veivhusfiltrene kostet omlag 400 per stykk. Ser de koster mindre enn halvparten i USA.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...