volvo_penta_ Startet 1.August.2010 Del på Facebook Startet 1.August.2010 Hvor mye fortenning skal b20 ha med k-kam og 2 forgassere? 11 grader? Kan vel ikke gå etter instruksjonsboka når kamaksel er skiftet? Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 Ingen som vet dette? Leser alt fra 9 grader i innstruksjonsboka til 11-12 grader i ulike innlegg på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Der har du et godt poeng! var ikke volvo penta motorene alltid levert med k-kam da, mens bil motorene kom med en annen kam? Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 Jo, jeg lurer på det! Men er så mye usikkerhet omkring dette så skulle gjerne hatt fasitsvaret, lite vits å bruke masse tid på forgasserjustering om man er usikker på om tenninga er stillt riktig! Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Jo, jeg lurer på det! Men er så mye usikkerhet omkring dette så skulle gjerne hatt fasitsvaret, lite vits å bruke masse tid på forgasserjustering om man er usikker på om tenninga er stillt riktig! I guttedagene justerte vi alltid fortenningen på B20'en etter følgende prosedyre: 1. Juster stifteåpningen til korrekt åpning... var vel 0,5-0.6 mm tror jeg, hvis jeg ikke husker helt feil 2. Start motor og drei fortenning til motor går jevnt og fint på tomgang 3. Øk turtall til ca. 2500-3000 RPM og slipp gassen. Gangen bør være fin og uten putring både ved turtallsøkning og ved slipp av gass. Stroboskop og antall grader fortenning var noe vi knapt visste hva var... men B20'en gikk som ei klokke den :o) Det var litt enklere i "gamle dager", ingen sensorer og leamikk som er så fintfølende og avansert at man knapt tør bytte luftfilter selv lenger. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 (redigert) ....lite vits å bruke masse tid på forgasserjustering om....! Er det to doble Weber'e? Disse var alltid trøblete å justere... Eller har du to stk Stromberg forgassere? På Strombergen var første bud å bytte membranen hver gang du tok i forgasseren (kostet 10,- på Biltema og 100,- hos Volvo) samt at vi benyttet bremseveske som flotørolje da den viste seg å holde konsistensen bedre under varierende ute-temperaturer enn anbefalt olje hos Volvo. ...jaja, det var tider det gitt... :o) Redigert 2.August.2010 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
volvo_penta_ Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 (redigert) Dette er 2 stk nyoverhalte stromberg forgassere, minimalt med justeringsmuligheter på disse, kun spjeldåpning og blandingsskrue under forgasserne, samt vanlig synkronisering. Skulle med dette være mulig å få justert inn dette uten å være teknikker ville jeg tro! (Noen som har tips til hva slags luftfilter jeg kan bruke på disse to, eller har noen til disse forgasserne er jeg også på utkikk etter dette.) Men er også ute etter om noen vet eksakt hvor mye fortenning den skal ha, har gjort som Anjuma beskriver, men har tilgang til stroboskop, og er naturligvis ute etter å få motoren så optimal som mulig. Redigert 2.August.2010 av volvo_penta_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Har bestandig justert tenninga så høgt at det er på nippet til tenningsbank,men ikke så høyt at den går urent på jevn gass. I enkelte tilfeller kan tenningen bli feil ved kam eller forgasser skift pga "økning" av vakuum,så da er det greit å bruke hørsel fremfor instrumenter. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Anjuma Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 I enkelte tilfeller kan tenningen bli feil ved kam eller forgasser skift pga "økning" av vakuum,så da er det greit å bruke hørsel fremfor instrumenter. Enig med 68 GT her. Jeg hadde bl.a en Amazon hvor det var byttet til K-kam og den gikk absolutt best ved audiovisuell tuning fremfor justering etter boka. Men siden du har Stroboskop så skjønner jeg jo interessen av å justere denne iht oppgitt korrekt vinkel. Så ser du jo da, om den går best slik eller slik. Personlig tror jeg ikke du vil merke nevneverdig forskjell, men verdt et forsøk siden du har instrumentet allerede :o) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.