Ulkedupp Startet 1.August.2010 Del på Facebook Startet 1.August.2010 Heisann! Har lekt litt med tanken på et trebåt-byggeprosjekt en stund, snust og kikket rundt etpar år og har til slutt forelsket meg i skroget på Spjærøykrysseren. Blir enda en stund før noe skal bygges, men jeg er relativt skolert i 3D-konstruksjonstegning på PC (CAD), så jeg kunne etter hvert tenke meg å få fatt på noen tegninger så byggeplanleggingen i hvert fall kan starte virtuelt… Noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å skaffe til veie slike tegninger? Vet om etpar båtbyggerier på Spjærøy bl.a. Brødrene Olsen, og henvender meg nok dit til uka, men tenkte å lufte spørsmålet her og. Hvis noen vet noe mer om hvor eller hvordan disse tegningene eventuelt kan innskaffes hadde jeg vert svært takknemlig! M.v.h Kjetil Sitér dette innlegget Link to post
Håkon Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Hei! No veit eg ikkje noko om akkurat Spjæreøykryssaren, men ofte var det ikkje vanleg å bygge slike mindre båtar etter teikningar, men halvmodell. Eg vil anbefale deg å bruke Delftship, eit gratis program for skrogdesign, lage deg ein skrogfasong du liker, og med vannlinjer som gir gode sjøegenskaper, deretter kan heil greia eksporterast inn i AutoCAD. mvh Håkon Sitér dette innlegget Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt.. Helsing Håkon Berg Gunnarson Link to post
Ulkedupp Svart 3.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2010 (redigert) Knakende flott forslag Håkon! Uansett hva jeg ender opp med å bygge eller pusse opp (mulig det blir til det istedet) skal jeg iallefall ha en titt på og leke meg litt i det programmet! Kan eksportere til AutoCAD sier du.. Jobber mest i SolidWorks jeg men den er ganske villig når det gjelder filformater så det skal nok gå bra. Takk for tipset uansett hva det blir til!! Kunne kansje vert interressant å ta utgangspunkt i ei god båt (som Spjærøyen)... gjøre små endringer og vurdere resultatet... Ante ikke at noe sånt fantes men er jo egentlig ikke overrasket. Brillefint tips! Redigert 3.August.2010 av Ulkedupp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulkedupp Svart 3.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2010 Spennende program. Litt mye å sette tenna i akkurat nå, sørpe trøtt, men hjelpfila var jo sigende og det fulgte jo med eksempelmodeller, så gitt litt tid skal jeg nok finne ut av det. Men la oss si nå... at jeg får tegna meg et skrog... Hvaslags muligheter har dette programmet til å teste sjødyktighet/egenskaper, og hvordan leser jeg disse? I tillegg lurer jeg på om jeg har noen mulighet til å definere vekt, og vektfordeling, både i lengderetning og i høyde. Kan dette gjøres lettvint uten å "innrede" skroget? det hadde jeg nemlig foretrukket å gjøre i SolidWorks og den spytter jo ut materialvekt etc som jeg evt kan fore tilbake til DELFTship... Kjetil Sitér dette innlegget Link to post
Ulkedupp Svart 4.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2010 Går ut ifra at jeg for dimensjonering av spanter, bunnstokk, stevner, etc må basere meg på etablert båtbyggertradisjon framfor teoretiske beregninger, noe sier meg at jeg vil få problemer med å regne ut nødvendig materialtykkelse på laminerte furuspant for eksempel.. Altså kun beregne skrogets ytre form i DELFTship.. Sitér dette innlegget Link to post
Håkon Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Når sant skal seiast veit eg ikkje nåke særleg om solid works og fram og tilbake, men du kan ta ut hydrostatics report og sjå på tala der. Ellers er det berre å sjå på vannlinjene, dei vassrette snitta av båten, sett oppifrå. Det er dei som avslører kva for sjøegenskaper båten får ;) Fribord og krumming, overheng på baugen fortel korleis den vil ta sjøane.. Kor du har tenkt å bruka båten mest bør du tenka på før du bestemmer deg for fasongen. Å ha ein typisk havgåande båt i den krappe fjordsjøen inst i Oslofjorden f. eks.. Sitér dette innlegget Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt.. Helsing Håkon Berg Gunnarson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.