Sjørøveren Startet 1.August.2010 Del på Facebook Startet 1.August.2010 Bella Falcon 26 Fantino er en båt jeg anser som aktuell som min neste båt når den tid kommer. Noen spørsmål angående båten: Hvorfor utelates fabrikknavnet Bella? Ser veldig ofte at båttypen omtales uten å nevne navnet "Bella". Ser dette i flere annonser på Finn, der til og med merkeforhandlere annonserer merket Falcon, selv om det tydelig er Bella-logoen utenpå overbygget. I forumet her på Båtplassen omtales båten i mange tråder uten å nevne måtmerket Bella. I erfaringsdatabasen er denne båten registrert under båtfabrikat "Falcon", men den skulle absolutt ligget under båtfabrikat "Bella" (dette bør rettes opp). Hva betyr "Fantino"? Er det bare et navn, eller er dette et ord som har betydning på ett eller annet språk? Noen som vet? Ser at båten selges med både Volvo og Mercruiser motorer. Er jo bra med flere alternativer, men uvanlig da Brunswick har en stor eierandel i Bella. Ser også i katalogen at andre Bella-modeller levers med Yanmar som alternativ til Mercruiser. Eneste Volvo Penta alternativ i prislisten er D3 190 hk. Hvis en ønsker større motor så blir det MerCruiser. Jeg spurte selgeren hos Ømi om mulighet for å få båten med D4, og han svarte at det ikke var nok plass til denne, men så ser jeg at en del eldre båter har KAD43P. Er D4 større enn KAD43P eller CumminsMercruiser QSD 4,2? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Falcon 26 Fantino er et eget merkenavn som produseres av Bella. Konstruert av racerbåtkjøreren Renato Molinari,som også konstruerte Bella Arrow(tror jeg). Solgte min i våres,en 2006 mod med Mercruiser ES 200 B3. Maks fart 32 knop,behagelig marsj 25. Nydelig båt i sjøen,lett å trimme rett. Den har dog en markant planingsterskel,så det er en fordel å redusere vekta i motorrommet. En annen fordel med 4syl er bedre plass i motorrommet til service,en 6 syl tar all plass. D4 blir tung i denne,ville satset på 2,8 literen til Mercruiser,200 eller 230. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Hadde Falcon 26 m/VP KAD43 fra 2003-2007 (ref. nick...). Enig i det meste tkb sier her; en 6-er er egentlig litt for tung. Falcon har temmelig dyp V-bunn, og min kunne godt vært noe lettere i "hekken". Den gikk selvsagt greit med såpass motor ift vekt - pleide marsje med 32-33 knop - men den ville nok hatt bedre balanse med noen færre kg bak. Når det gjelder D4 så mener jeg å ha hørt at den rett og slett er for høy (og alt for tung også). Av kurante merker er det nok den sinteste D3-en eller mercruiser 2.8 som nevnes her som er aktuelle nå. Se evt. også erfaringsdatabasen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjørøveren Svart 1.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2010 (redigert) Skjønner ikke at det ikke er nok plass til firesylindret D4 som forhandleren sier, når jeg ser at samme båttype har seksern KAD43P. Er det større byggemål på D4 enn KAD43P? Jeg liker å ha mye motorkraft, så Mercruiser 4,2 med 320 hk anser jeg som et alternativ. Denne skal kun være 100 kg tyngre enn 2,8 literen. Noen erfaringer med denne? Red.: Ser at Fantino svarte på noe av dette før jeg rakk å poste. Redigert 1.August.2010 av Sjørøveren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 D4/6-Serie er høyere en KAD, derfor passer disse ikke inn i enkelte båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 D4 er noen cm høyere enn KAD 43. Nimbus hadde samme problem på sin forrige 350 Coupe. Jeg hadde valgt en liten, lett og sterk motor i denne båten. Den er ganske smal ved skarp V bunn (har lest ett eller annet sted at det er et ex racerbåt skrog) så det er ikke mest bæring i hekken. I og med at båten er lukket blir det fort en støykasse i førerhuset også - derfor tror jeg D3'en som er stillegående kan egne seg godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Joda,med D3 190 gjør den vel 30 knop,den nye 220 er vel egnet.Hvis du googler,så testet Finske Veenet 2,8 literen mot D4 210. Jamn mactch der,men D4 var tung. Ble gjengitt i båtmagasinet. Måtte innstaleres dypt med eksosstyrende raisers. Som Bitteliten skriver,6 syl støyer nok mer,men båten går utmerket med 4,2. Syntes det var endel støy i min og,å ville ikke hatt mer. Etterisolerte endel i motorrommet,samt i benkene foran for å unngå sjøstøy. Ville valgt 2,8 påny Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 jeg hadde valgt en QSD 4.2 fremfor volvo penta uansett, cummins kan diesel. 4.2en får du med 350hk også, så skyver det litt også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 (redigert) QSD motoren er vel fortsatt bare en hvitmalt Mercruiser som er navnebyttet? Det er vel først over 4,2 literen at det blir skikkelige Cummins motorer? 350 hesteren har ikke kompressor. en bekjent hadde 320 hesteren i en Aquador 26. Den var treeeeeeg opp i plan. Etter min mening er aksellerasjon viktigere enn noen ekstra knop i toppfart. Redigert 1.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjørøveren Svart 1.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2010 (redigert) Husker å ha lest i annonse for en brukt Finnmaster 7600 at det ble argumentert med at D3 lagde mindre støy enn D4 i samme båttype. Greit nok at de to motorene er ganske forskjellige konstruksjoner, men min "fornuft" tilsier at med større slagvolum, vil man ta ut ønsket effekt ved lavere turtall, som igjen bør gi mindre støy (forutsetter optimal utveksling og propell). Det ville vært interessant å se sammenligning av støymålinger inne i kabinen, med forskjellige motorer ved lik hastighet. Tenker f.eks at en D3 må kanskje ha 3000 omdr/min for å holde 25 knop, mens en D4 klarer å holde samme hastighet med 2000 omdr/min. Hvilken støyer mest da? Når det gjelder støy vs antall sylindre, så tilsier min generelle erfaring med forbrenningsmotorer at flere sylindre gir jevnere motorgange og mindre støy. Dette med støy er et moment som jeg må finne mer ut om før valg av motor til min neste båt. Har ikke sett at produsenter oppgir støymålinger i sin markedsføring, og jeg har heller ikke funnet sammenligningstester der like båter blir testet med forskjellige motorer. På bruktmarkedet så kan det jo være mulig å finne og få prøveturer med forskjellige motorer i like båter, men er nok vanskelig å få til dette med nye båter. Redigert 1.August.2010 av Sjørøveren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjørøveren Svart 1.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2010 QSD motoren er vel fortsatt bare en hvitmalt Mercruiser som er navnebyttet? QSD kommer fra VM Motori i Italia tror jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 (redigert) D3 er 5 sylindret. Ikke sikker på om D4 har høyere db - men den har et litt skarpt lydbilde som krever god isolasjon er min erfaring. D3'en er jo samme motoren som Volvo har i sine biler. Redigert 1.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjørøveren Svart 1.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2010 Ja jeg kjenner til D3, da jeg har D3 160 hk i min nåværende båt, og som er nesten samme motor som D5 i bil. Du har kanskje et poeng med at lydbildet kan være ulikt, så måling av dB vil ikke gi fasiten alene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 6 syl kommer nærmere akterveggen,og støyer dermed mer enn 4 syl? Iallefall mente selgeren at 4 syl støyet mindre etter å ha prøvd begge. Du kan jo be en forhandler maile til Bella med forespørsel om dette,og støymålinger på forskjellige motoralternativer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjørøveren Svart 3.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2010 Mercruiser 2,8 200 hk er testet av det finske båtmagasinet Kipparin i 2009 Noen som har funnet tilsvarende målinger med andre motoralternativ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ch.Officer Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Nokon som veit kva ein reknar som marsjfart med cummins 2.8 og kad43 på Falcon? Er ute etter rundt 30knop i marsjfart. men vil ikkje tømme kontoen på diesel for å oppnå ideal farta. Las også på forumet at ein kan få eit chip sett til å auke cummins 2.8 med 40hk meir. Kjenner nokon til dette og prisen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Det er ikke noe problem å marsje i 27 knop med QSD 2.8 230hk. Selv foretrekker jeg å ligge på 3100 o/min (topper 3800) og ca 23 - 24 knop. Da er lydbildet ok og bevegelsen/slag i sjøen er behagelig. Forbruk ligger rundt 28 ltr/time. 30 knop duger vel bare på flatt vann for de fleste mindre båter. Ikke mye av det her hos oss. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 17.Januar.2020 Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 Bitteliten skrev On 1.8.2010 at 20.39: QSD motoren er vel fortsatt bare en hvitmalt Mercruiser som er navnebyttet? Det er vel først over 4,2 literen at det blir skikkelige Cummins motorer? 350 hesteren har ikke kompressor. en bekjent hadde 320 hesteren i en Aquador 26. Den var treeeeeeg opp i plan. Etter min mening er aksellerasjon viktigere enn noen ekstra knop i toppfart. QSD-motorene ble hvite for å markere overgangen til common rail i 2006. Fortsatt produsert av VM Motori i Italia. Dagens Mercury 3,0 V6 diesel på 270 hk er også produsert av VM. Den svarte 4,2L 320-hesteren har 650 Nm ved 2800 rpm, og den hvite har 700 Nm ved 2600 rpm så de er ganske sterke. Så lenge man har korrekt propell og ikke veldig tungt lastet båt så er den ikke treeeeg (ikke den hvite iallefall). 4,2L common rail-motorene selges fortsatt av VM Motori selv, grålakkerte. Mercury og Cummins hadde et samarbeid fram til ca 2012 var det vel, så derfor ble Cummins-navnet blandet inn, uten at de hadde noe som helst med selve motorene å gjøre. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Svart 18.Januar.2020 Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 Teerex skrev for 5 timer siden: Dagens Mercury 3,0 V6 diesel på 270 hk er også produsert av VM. Er dette samme motor som vag benytter i bil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.Januar.2020 Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 (redigert) Mort1 skrev 15 minutter siden: Er dette samme motor som vag benytter i bil? Nei det er samme motor som siden 2011 har vært benyttet i Jeep Grand Cherokee og Dodge RAM 1500 Ecodiesel, samt bl.a. Maserati Ghibli og Levante som jeg kommer på i farten. Og nå også i Jeep Wrangler JL. Mercury byttet leverandør fra VAG til VM Motori for 3.0 TD V6 i 2018. Mercury sier at motoren kommer fra FCA, og det stemmer vel forsåvidt siden FCA eier VM Motori. Redigert 18.Januar.2020 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.Januar.2020 Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 (redigert) .. og om jeg ikke tar helt feil, den nye Cummins 6,7 literen , som også selges av mercuiser er også et FPT (Fiat powertrain) produkt eller... litt googling og det ble litt mer komplisert: https://www.downeastboatforum.com/threads/iveco-and-cummins-blocks.8511/ Redigert 18.Januar.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.Januar.2020 Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 (redigert) ivar skrev 1 time siden: .. og om jeg ikke tar helt feil, den nye Cummins 6,7 literen , som også selges av mercuiser er også et FPT (Fiat powertrain) produkt eller... litt googling og det ble litt mer komplisert: https://www.downeastboatforum.com/threads/iveco-and-cummins-blocks.8511/ Ja, det er ikke den nye Cummins 6,7 literen, men den nye Mercury Diesel 6,7 literen, by FPT i Milano, eller var det Torino. Forskjellig boring og slag, forskjellig blokk. Så helt egne konstruksjoner på hver sin side av dammen Redigert 18.Januar.2020 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.Januar.2020 Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 Teerex skrev for 9 timer siden: Så helt egne konstruksjoner på hver sin side av dammen såvidt jeg tolket det så var det samarbeid om utviklingen i starten før de gikk hver sine veier - slik at de har litt felles "DNA"..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 18.Januar.2020 Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 ivar skrev for 8 timer siden: såvidt jeg tolket det så var det samarbeid om utviklingen i starten før de gikk hver sine veier - slik at de har litt felles "DNA"..? Ja noen likheter er det nok. Men pr. definisjon blir det nok forskjellige motorer når både boring og slaglengde er forskjellig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.