Jump to content

Bella Falcon 26 Fantino - navnet - motoralternativ


Sjørøveren

Recommended Posts

Bella Falcon 26 Fantino er en båt jeg anser som aktuell som min neste båt når den tid kommer. Noen spørsmål angående båten:

 

Hvorfor utelates fabrikknavnet Bella? Ser veldig ofte at båttypen omtales uten å nevne navnet "Bella". Ser dette i flere annonser på Finn, der til og med merkeforhandlere annonserer merket Falcon, selv om det tydelig er Bella-logoen utenpå overbygget. I forumet her på Båtplassen omtales båten i mange tråder uten å nevne måtmerket Bella. I erfaringsdatabasen er denne båten registrert under båtfabrikat "Falcon", men den skulle absolutt ligget under båtfabrikat "Bella" (dette bør rettes opp).

 

Hva betyr "Fantino"? Er det bare et navn, eller er dette et ord som har betydning på ett eller annet språk? Noen som vet?

 

Ser at båten selges med både Volvo og Mercruiser motorer. Er jo bra med flere alternativer, men uvanlig da Brunswick har en stor eierandel i Bella. Ser også i katalogen at andre Bella-modeller levers med Yanmar som alternativ til Mercruiser.

 

Eneste Volvo Penta alternativ i prislisten er D3 190 hk. Hvis en ønsker større motor så blir det MerCruiser. Jeg spurte selgeren hos Ømi om mulighet for å få båten med D4, og han svarte at det ikke var nok plass til denne, men så ser jeg at en del eldre båter har KAD43P. Er D4 større enn KAD43P eller CumminsMercruiser QSD 4,2?

 

bella_falcon26_09.jpg

Link to post
Share on other sites

Falcon 26 Fantino er et eget merkenavn som produseres av Bella. Konstruert av racerbåtkjøreren Renato Molinari,som også konstruerte Bella Arrow(tror jeg). Solgte min i våres,en 2006 mod med Mercruiser ES 200 B3. Maks fart 32 knop,behagelig marsj 25. Nydelig båt i sjøen,lett å trimme rett. Den har dog en markant planingsterskel,så det er en fordel å redusere vekta i motorrommet. En annen fordel med 4syl er bedre plass i motorrommet til service,en 6 syl tar all plass. D4 blir tung i denne,ville satset på 2,8 literen til Mercruiser,200 eller 230.

Link to post
Share on other sites

Hadde Falcon 26 m/VP KAD43 fra 2003-2007 (ref. nick...). Enig i det meste tkb sier her; en 6-er er egentlig litt for tung. Falcon har temmelig dyp V-bunn, og min kunne godt vært noe lettere i "hekken". Den gikk selvsagt greit med såpass motor ift vekt - pleide marsje med 32-33 knop - men den ville nok hatt bedre balanse med noen færre kg bak. Når det gjelder D4 så mener jeg å ha hørt at den rett og slett er for høy (og alt for tung også). Av kurante merker er det nok den sinteste D3-en eller mercruiser 2.8 som nevnes her som er aktuelle nå. Se evt. også erfaringsdatabasen.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at det ikke er nok plass til firesylindret D4 som forhandleren sier, når jeg ser at samme båttype har seksern KAD43P. Er det større byggemål på D4 enn KAD43P?

 

Jeg liker å ha mye motorkraft, så Mercruiser 4,2 med 320 hk anser jeg som et alternativ. Denne skal kun være 100 kg tyngre enn 2,8 literen. Noen erfaringer med denne?

 

Red.: Ser at Fantino svarte på noe av dette før jeg rakk å poste.

Redigert av Sjørøveren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

D4 er noen cm høyere enn KAD 43. Nimbus hadde samme problem på sin forrige 350 Coupe.

 

Jeg hadde valgt en liten, lett og sterk motor i denne båten. Den er ganske smal ved skarp V bunn (har lest ett eller annet sted at det er et ex racerbåt skrog) så det er ikke mest bæring i hekken. I og med at båten er lukket blir det fort en støykasse i førerhuset også - derfor tror jeg D3'en som er stillegående kan egne seg godt.

Link to post
Share on other sites

Joda,med D3 190 gjør den vel 30 knop,den nye 220 er vel egnet.Hvis du googler,så testet Finske Veenet 2,8 literen mot D4 210. Jamn mactch der,men D4 var tung. Ble gjengitt i båtmagasinet. Måtte innstaleres dypt med eksosstyrende raisers. Som Bitteliten skriver,6 syl støyer nok mer,men båten går utmerket med 4,2. Syntes det var endel støy i min og,å ville ikke hatt mer. Etterisolerte endel i motorrommet,samt i benkene foran for å unngå sjøstøy.

Ville valgt 2,8 påny :yesnod:

Link to post
Share on other sites

QSD motoren er vel fortsatt bare en hvitmalt Mercruiser som er navnebyttet?

 

Det er vel først over 4,2 literen at det blir skikkelige Cummins motorer?

 

350 hesteren har ikke kompressor. en bekjent hadde 320 hesteren i en Aquador 26. Den var treeeeeeg opp i plan. Etter min mening er aksellerasjon viktigere enn noen ekstra knop i toppfart.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husker å ha lest i annonse for en brukt Finnmaster 7600 at det ble argumentert med at D3 lagde mindre støy enn D4 i samme båttype. Greit nok at de to motorene er ganske forskjellige konstruksjoner, men min "fornuft" tilsier at med større slagvolum, vil man ta ut ønsket effekt ved lavere turtall, som igjen bør gi mindre støy (forutsetter optimal utveksling og propell). Det ville vært interessant å se sammenligning av støymålinger inne i kabinen, med forskjellige motorer ved lik hastighet. Tenker f.eks at en D3 må kanskje ha 3000 omdr/min for å holde 25 knop, mens en D4 klarer å holde samme hastighet med 2000 omdr/min. Hvilken støyer mest da?

 

Når det gjelder støy vs antall sylindre, så tilsier min generelle erfaring med forbrenningsmotorer at flere sylindre gir jevnere motorgange og mindre støy.

 

Dette med støy er et moment som jeg må finne mer ut om før valg av motor til min neste båt.

 

Har ikke sett at produsenter oppgir støymålinger i sin markedsføring, og jeg har heller ikke funnet sammenligningstester der like båter blir testet med forskjellige motorer. På bruktmarkedet så kan det jo være mulig å finne og få prøveturer med forskjellige motorer i like båter, men er nok vanskelig å få til dette med nye båter.

Redigert av Sjørøveren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Nokon som veit kva ein reknar som marsjfart med cummins 2.8 og kad43 på Falcon?

Er ute etter rundt 30knop i marsjfart. men vil ikkje tømme kontoen på diesel for å oppnå ideal farta.

Las også på forumet at ein kan få eit chip sett til å auke cummins 2.8 med 40hk meir.

Kjenner nokon til dette og prisen?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem å marsje i 27 knop med QSD 2.8 230hk. Selv foretrekker jeg å ligge på 3100 o/min (topper 3800) og ca 23 - 24 knop. Da er lydbildet ok og bevegelsen/slag i sjøen er behagelig. Forbruk ligger rundt 28 ltr/time. 30 knop duger vel bare på flatt vann for de fleste mindre båter. Ikke mye av det her hos oss.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
Bitteliten skrev On 1.8.2010 at 20.39:

QSD motoren er vel fortsatt bare en hvitmalt Mercruiser som er navnebyttet?

 

Det er vel først over 4,2 literen at det blir skikkelige Cummins motorer?

 

350 hesteren har ikke kompressor. en bekjent hadde 320 hesteren i en Aquador 26. Den var treeeeeeg opp i plan. Etter min mening er aksellerasjon viktigere enn noen ekstra knop i toppfart.

 

QSD-motorene ble hvite for å markere overgangen til common rail i 2006. 

Fortsatt produsert av VM Motori i Italia. Dagens Mercury 3,0 V6 diesel på 270 hk er også produsert av VM.

 

Den svarte 4,2L 320-hesteren har 650 Nm ved 2800 rpm, og den hvite har 700 Nm ved 2600 rpm så de er ganske sterke.

Så lenge man har korrekt propell og ikke veldig tungt lastet båt så er den ikke treeeeg :saint: (ikke den hvite iallefall).

4,2L common rail-motorene selges fortsatt av VM Motori selv, grålakkerte. 

 

Mercury og Cummins hadde et samarbeid fram til ca 2012 var det vel, så derfor ble Cummins-navnet blandet inn, uten at de hadde noe som helst med selve motorene å gjøre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev 15 minutter siden:

Er dette samme motor som vag benytter i bil?

 

Nei det er samme motor som siden 2011 har vært benyttet i Jeep Grand Cherokee og Dodge RAM 1500 Ecodiesel, samt bl.a. Maserati Ghibli og Levante som jeg kommer på i farten.  Og nå også i Jeep Wrangler JL.

 

Mercury byttet leverandør fra VAG til VM Motori for 3.0 TD V6 i 2018.

Mercury sier at motoren kommer fra FCA, og det stemmer vel forsåvidt siden FCA eier VM Motori.

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

.. og om jeg ikke tar helt feil, den nye Cummins 6,7 literen , som også selges av mercuiser er også et FPT (Fiat powertrain) produkt

 

eller... litt googling og det ble litt mer komplisert:
https://www.downeastboatforum.com/threads/iveco-and-cummins-blocks.8511/

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 1 time siden:

 

.. og om jeg ikke tar helt feil, den nye Cummins 6,7 literen , som også selges av mercuiser er også et FPT (Fiat powertrain) produkt

 

eller... litt googling og det ble litt mer komplisert:
https://www.downeastboatforum.com/threads/iveco-and-cummins-blocks.8511/

 

Ja, det er ikke den nye Cummins 6,7 literen, men den nye Mercury Diesel 6,7 literen, by FPT i Milano, eller var det Torino.

 

Forskjellig boring og slag, forskjellig blokk. Så helt egne konstruksjoner på hver sin side av dammen :saint:

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 9 timer siden:

Så helt egne konstruksjoner på hver sin side av dammen

 

såvidt jeg tolket det så var det samarbeid om utviklingen i starten før de gikk hver sine veier - slik at de har litt felles "DNA"..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 8 timer siden:

 

såvidt jeg tolket det så var det samarbeid om utviklingen i starten før de gikk hver sine veier - slik at de har litt felles "DNA"..? 

 

Ja noen likheter er det nok. Men pr. definisjon blir det nok forskjellige motorer når både boring og slaglengde er forskjellig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...