Steinar S Startet 1.August.2010 Del på Facebook Startet 1.August.2010 i en annonse står det: Motoren er den siste utgaven av kad 42 Som heter P-A . Noen som har erfaring fra denne motoren. Eier sier også: Fungerer perfekt. Alt av dyser ,kjølere/pumper er overhalt 2010 Er det denne som stemplene ryker på? Takker for svar. Steinar S Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 (redigert) Litt usikker her, men trodde den økte kjølingen under stemplene kom på KAD43. Få kvitteringer på hva som er gjort, så ser du om deler er sjekket, eller overhalt! Redigert 1.August.2010 av 2xDiesel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 (redigert) KAD 42 bør være ombygd til KAD 43. VP erstattet KAD 42 med KAD 43 ganske raskt, og årsaken var en del havarier pga dårlig oljedistribusjon. Som forrige poster skrev - sørg for å se kvitteringene på at motoren er ombygd før du kjøper (dette er ikke noe som gjøres på vanlig service) Så skal det sies at det går veldig mange KAD 42 som ikke er ombygd uten problemer. Redigert 1.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 1.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2010 Takker for svar. Det var dette jeg hadde mistanke om ja. Det er vel noe med underspylingen til stemplene så vidt jeg kan erindre. Husket bare ikke om det var 40 eller 42 motoren. Takker og bokker. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Det står mye om dette i denne tråden.Se spes. innlegg 143 som gir en oversikt over modifikasjoner. Saken er altså at VP redesignet oljedistribusjonen slik at underspylingen går via filteret. Det er tilstopping av spyledysene som, ifølge rykter, skal være årsaken til havariene på KAD42. Som det også fremgår av tråden benekter VP at det er noen sammenheng her... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Som det også fremgår av tråden benekter VP at det er noen sammenheng her... I kjent stil. De hevder jo også at det ikke er noe feil med D motorene. Det er bare det at de har utviklet en motorserie som ikke tåler den dieselen som selges i Norge..... Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Det er jo fantastisk, konmersiell luftfart beveger seg med samme motorer over hele kloden uten at motorene stopper ved tanking av parafin (Jet-A1), det være seg i Afrika, Australia, Island osv. Men flytter du en dieselmotor noen mil fra Sverige til Norge, ja så går alt til helvete! Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 (redigert) KAD 42 kom i 1991 som A versjon. P-A versjonen som du lurer på kom i 1995-1997. Denne er 99% lik en KAD 43 1998 mod motor. Underspylingen (filtreingen til denne) til stemplene ble ikke forandret før i ca år 2000. At KAD 43 fra 1998 og senere KAD 44 har denne filteringen er feil. Alle Vps motorer være seg 31,32,41,42,43,44 hadde ikke dette før i ca 2000. Jeg hadde ikke hatt bekymringer for og kjøpe denne motoren så sant den er normalt vedlikeholdt og det er self et stort + hvis reimskivene er byttet til seneste versjon slik at men slipper og etterstramme reimene flere ganger i sesongen. PS.. jeg har hatt ikke mindre enn 5 par av denne omtalte motoren.. alle parene har fungert perfekt.. Redigert 1.August.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Capitaine Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Det er bare det at de har utviklet en motorserie som ikke tåler den dieselen som selges i Norge..... Men flytter du en dieselmotor noen mil fra Sverige til Norge, ja så går alt til helvete! Nå er det da vitterlig Volvo Penta D4/D6 som har hatt injektorproblemer og/eller har havarert også i utlandet. For øvrig foreligger det dokumentasjon og testresultater for at norskprodusert diesel tilfredsstiller eller endatil overgår kravene til smøring for injektorer til D4 og D6. Det er heller ikke konkludert med at det er diesel produsert i Norge som fører til injektor- og havariproblematikken. Ja, for å si det slik, er det ikke offisielt konkludert med noen klar årsak til injektor- og havariproblematikken i det hele tatt! Men dette og mere til er grundig debattert i tråden "Trøbbel med Volvo Penta D-serie". Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 (redigert) Jeg ville klart hatt en Kad 42 foran D4-6. De kan ihvertfall overhales dersom noe skjer. Hvis motoren fikk sine oljeskift gikk det ofte bra,med unntak av endel toppakninger. Redigert 1.August.2010 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ariel og Fumle Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 [sitatslettet] KAD 42 kom i 1991 som A versjon. P-A versjonen som du lurer på kom i 1995-1997. Denne er 99% lik en KAD 43 1998 mod motor. Underspylingen (filtreingen til denne) til stemplene ble ikke forandret før i ca år 2000. At KAD 43 fra 1998 og senere KAD 44 har denne filteringen er feil. Alle Vps motorer være seg 31,32,41,42,43,44 hadde ikke dette før i ca 2000. Jeg hadde ikke hatt bekymringer for og kjøpe denne motoren så sant den er normalt vedlikeholdt og det er self et stort + hvis reimskivene er byttet til seneste versjon slik at men slipper og etterstramme reimene flere ganger i sesongen. PS.. jeg har hatt ikke mindre enn 5 par av denne omtalte motoren.. alle parene har fungert perfekt.. Betyr det at ved valg av motorer i båter bør det velges KAD 43/alt. KAD 44 fra 2000 mod og senere? [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.