Jump to content

Etablere nedbetalingsplan med selger pga manglende kapital?

viktors

Recommended Posts

Hei, jeg er ny her, men har fått beskjed om at dette er et forum man kan få god hjelp fra. Derfor vil jeg gjerne teste en liten ting på dere, før jeg ringer seilbåteiere som skal selge.

Jeg er en student ved Universitetet i Oslo. Det siste året har jeg brukt i overkant av 60,000 kroner på å leie et rom i et kollektiv. Leiemarkedet i Oslo er veldig hett, og prisene er meget stive. Jeg er gått lei av å bruke penger på å leie, og ønsker å kjøpe en seilbåt til å bo i, og heller investere pengene mine i noe mer konkret. Min største utfording er mangelen på oppspart kapital, fordi selv om jeg har sommerjobb og jobb ved siden av studier, så forsvinner de etterhvert til leie. Derfor lurer jeg på om det er mulig å be selgeren av en eventuell seilbåt, om det er mulig å etablere en nedbetalinsplan, og på den måten, kjøpe båten men betale den ned over et år.

Videre ville ikke 60,000 kroner blitt til noen stor seilbåt, men jeg kjenner flere som ønsker å leie plass i seilbåten, om det skulle bli en realitet. På denne måten ville jeg kunne betalt ned et større beløp over en periode, enn hva jeg kunne gjort ved å bo alene i seilbåten. Dessuten hadde det vært mulig å lage en avtale hvor eieren kunne benyttet seilbåten deler av neste års sommer, eller at jeg hadde betalt noen mer enn den opprinnelige prisen.

Tror dere at dette ville være et alternativ for noen som skal selge seilbåten sin?

Jeg kvier meg veldig for å ringe på båtene jeg er interessert i, for jeg er redd noen blir støtt av forslaget, eller bare latterliggjøre det, er dette sannsynlig?

Jeg skal også gå i banken i morgen for å se om det er muligheter for lån, men er stiller meg litt tvilende til det ettersom jeg er student, med lav intekt.

Takk for hjelpen:)

Hei

Velkommen til forumet.

Dersom du ber ein båtselgar om dette så ber du i røynda om usikra kreditt.

Eg kjem aldri aldri aldri til å selga seglbåten min på slike vilkår. Eg tvilar på at nokon er interessert i å selga båten sin på slike vilkår.

Du bør òg vera klar over at det ikkje er gratis å bu i båt. Spesielt ikkje i Oslo. Det er skreve mykje om det i forumet.

Det er berre å søka.

Lykke til!

Ask

Redigert av Ask (see edit history)

Velkommen til forumet.

Med mindre du treffer en MEGET forståelsesfull selger, noe jeg tviler på, er det nok banken som kan bli din redning....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Avbetaling er lettest å få i banken..........

Siden du går på universitet kan du vel litt om økonomi :lipseal: Du bruker 60 lapper på husleie nå. Bruk 30 av dem på båt pr. år, så må du betale havneleie og strøm. Det kan båtbuarane her på forumet hjelpe deg med. Bruk studielånet til en seilbåt i steden for husleie.. . . . . . :saint:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Hvor for ikke tenke anderledes ?

Tenk en ny Bavaria 32,som foreksempel, listepris er ny 560.000,- i basisutgaven.

Registrer den i NOR skipsregister, da kan du ta lån med pant i båten.

Tar du godt vare på den, har den sannsynligvis et rimelig greit verdifall.

Ny båt - frister vel mer enn en brukt lørje ?

Gamle båter som har hatt noen eiere, kan du slite med åregistrere i NOR med pant i båten.

Eg er samd med bliss X. Du må nok langt over 60.000 kr for å få ein brukbar båt til bustad, i alle fall til to personar. Sjølv om det er muleg å bu i båtar under tretti fot, vil det ikkje vere komfortabelt.

Du bør nok rekne med minimum 200.000 kroner for ein nokon lunde komfortabel båt du kan bu i.

Du kan jo sjå om du finn noko brukbart på finn: http://www.finn.no/finn/boat/used/result?&sort=5&PRICE/AMOUNT_TO=300000&BOAT_CLASS=2188&PRICE/AMOUNT_FROM=180000&LENGTH_FEET_FROM=30&LENGTH_FEET_TO=39

Elles er her ei god nettside om det å bu om bord i ein båt: http://turliv.no/boombord.htm

Hvor for ikke tenke anderledes ?

Tenk en ny Bavaria 32,som foreksempel, listepris er ny 560.000,- i basisutgaven.

Registrer den i NOR skipsregister, da kan du ta lån med pant i båten.

Tviler sterkt på om du får noen bank til å låne ut 560 000++++++ til en student uten egenkapital. For 100% båtfinansiering.

Å få en selger til å inngå en nedbetalingsplan som trådstarter spør om, tviler jeg også på om du får noen til å gå med på.

Må nok også som flere har nevnt opp i en høyere sum en 60000 for å få noe som er egnet.

Så sorry har ikke noe tro på dette projektet.

Trøsten din får være at det er ikke billig å bo i båt heller.

En overvintring på Herbern koster fort 25-30000,- inkl. strøm etter hva jeg har forstått.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg tror det er en håpløs oppgave å finne båt på de premissene du skisserer.

Men Blom'en har løsningen. Han beskriver hva som trengs, og jeg har blant annet en kollega som gjorde nettopp dette.

Jeg kjenner forøvrig flere som har lånt penger til kjøp av leilighet mens de går på skole. Så lenge banken kan ta pant i et sikkert objekt, så pleier det å gå greit såfremt du ellers har ordnede økonomiske forhold og plettfri økonomisk "historie".

Rentene på et lån på 600.000 kan nok forsvares med en relativt ok husleie. For lånet du må be om, er sef et avdragsfritt lån, hvor du i studietiden betaler bare renter.

Start med å møte banken din, og såfremt de gir positive signaler, så kan du begynne å lete etter båt. De fleste banker vil nok kreve at båten er registrert i NOR skipsregister (men ikke alle, det vet jeg 100% sikkert). Så søket bør kanskje fokuseres mot båter som enten kan registreres, eller allerede er registrert, i NOR.

Men om en 32 fot er egnet som bosted for særlig mange, kan nok diskuteres. Jeg ville ihvertfall ikke bodd der med andre enn min sambo ;)

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Tja. Det ligg forsåvidt nokre båtar til under hundre tusen på finn som kunne vore brukt som bustad. Dog bør ein nok vere litt nevenyttig.

Hero 101 til 100.000,-

Alo 33 til 100.000,-

Bostrøm 31 til 80.000,- 1

Bostrøm 31 til 80.000,- 2

Markant B31 til 70.000,-

Men skal ein bu to personar i ein slik må ein vel helst vere svært gode vener eller sambuarar. Ein får ikkje mykje privatliv for å seie det slik.

Kan foreldra stille med garanti, hadde eg heller fått dei til å garantere for banklån i staden for å herje med private nedbetalingsløysingar.

Den prisen er levert verft midt i tyskland ex frakt til havn, rigging og bunnstoff. Uten varmtvann og dusj, dieselvarmer og en del andre ting han bør ha..(som batterilader, instrumenter m.m).

Når det er sagt er det helt utrolig hvor mye mer plass det er i denne enn i en eldre 32 foter. Lå ved siden av en 80talls comfortina 32 forrige uke og forskjellen i volum var enorm. Bavarien hadde langt høyere ripe, høyere ståhøyde (og ikke minst var høyden på hyttetaket trukket lengre ut til sidene - det buer ikke), bredere (ikke minst akter) i tillegg til at hele båtens lengde er utnyttet (se akter - ingen skrående hekk..). Sammenligner man volum med eldre båt kan man fint sammenligne med båter som er en (god) del fot lengre..

Redigert av bavariaeier (see edit history)

Jeg tror man fort ender på land hvis man skal bo to venner i en slik båt. Dette er et prosjekt for 1 person. Tenk våte klær om vinteren, alt "stæsjet" man skal ha ombord etc. Båter er ofte innredet slik at de passer godt for mange personer (ift størrelse) over kort tid, men ikke få personer over lang tid. (feks ved at det er mange små lugarer i større båter) I en båt av denne størrelsen vil du nok bruke den ene lugaren til oppbevaring...

Hvis du ikke har erfaring med båt skulle du kanskje prøvd å leie deg en båt en helg eller en uke for å se hvordan dette er....?

Jeg har bodd i båt i Oslo i 5-6 år, og erfaringen min er at det i praksis er økonomisk selvmord å bo i båt, men det er høy livskvalitet og det er vel eneste grunnen til at jeg fortsatt bor i båt. Jeg hadde en 33-foter i 3 år som jeg bodde i på aker brygge. Det kostet meg ca. 40000 i året (men det er flere år siden) kun for båtplass, strøm og bruk av vaskeri. Så kan man plusse på eierkostnader på båten og evt. renter på lånet (tror ikke tommelfingerregelen om 10% av båtens verdi er så langt unna sannheten), også kommer avdragene i tillegg. Det er nok vanskelig å få kjøpt båten på avbetaling uten en bank, men det forundrer meg ikke om noen er villige til å gå med på det hvis de har forsøkt å selge båten ganske lenge og ikke bruker båten.

Det er helt topp å bo i båt, men når man kommer til den økonomiske biten så er det dessverre ikke så lyst som mange tror. Jeg hadde i hvertfall hatt mye mer å cash å rutte med i dag hvis jeg kjøpte meg en leilighet istedet for 5 år siden, men til gjengjeld hadde jeg gått glipp av utrolig mange flotte turer..

Hei alle sammen!

Snakk om respons, dette var jo over all forventning! Veldig greit å få tilbakemeldinger på tanker en har gjort seg opp.

Jeg har ringt flere selgere, og alle mente at det var et legitimt spørsmål, gitt min situasjon. De aller fleste hadde dog ikke mulighet til å inngå en slik avtale, ettersom de behøvde pengene et salg ville gi dem.

Derimot har jeg fått et lån i min lokale bank, selv om jeg ikke trodde at det skulle gå. Møtet gikk veldig bra, og jeg fikk et lån på 300,000 kroner, med 5 - 5,5% rente.

Forutsetningen for lånet, var at det forelå takstrapport, tilstandsrapport, kjøpsavtale og en bekreftelse fra skipsregisteret.

Hvis det er noen der ute som kanskje vet hvor jeg henvender meg for å bestille dette, må dere gjerne si ifra:)

Dessuten er jeg på utkikk etter en båtplass i Oslo, noe som jeg har hørt kan være en utfordring.

Tusen takk for hjelpen så langt:)

Eit søk på "skipsregisteret" i seglbåt-kategorien gir omtrent berre treff på nye/dyre båtar. Det lågaste ein kjem i pris er ein Finngulf 39 til 599.000,-.

Du finn nok heilt sikkert ein brukbar bubåt til 300.000 kroner, men det skal godt gjerast å finne ein som også er registrert i skipsregisteret. Men du kan jo ha flaks...

Korleis ein får båten inn i skipsregisteret har vore diskutert her mange gangar tidlegare.

Edit: Her er ein Vindø 40 (32 fot) til 250.000,- som er registrert i skipsregisteret.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...