Jump to content

Lysstyrke på rundtlysende lanterne på min 770. Holder 10 watt ?


Worry II

Recommended Posts

Heisann !

 

Er det noe krav til lux (lysstyrke) på en topplanterne (båt under 12 meter).

Jeg monterte på en rundlysende ankerlanterne siden jolla på daviter sjuler lanterne bak.

Denne er levert med 10 watts pære, men jeg kan jo sette inn en 21 watter i denne. Bare lurte

på om det fantes en regel for minimum lux ?

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnes helt sikkert ett "krav" om det, em om de gjelder ned til fritidsfartøyer....

Men det som er helt sikkert er at du ikke kan bruke en rundlysende ankerlanterne som topplanterne, det vil jo gi fulstendig galt bilde for den som skal "lese" deg i mørket (har jeg oppfåttet rett så bruker du denne isteden for akterlanternen som er skult)

Her må du ev flytte jolla, eller akterlanternen.

 

En akterlanterne skal lyse i en vinkel på 135 grader, ikke 360

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Neida, jeg vet at det er lov å bruke rundtlysende landterne på båter under 12 meter ! Setter den på toppen over den originale !(de to andre er koblet fra !) Men, Bitteliten....

 

(a) Lanternenes minimum lysstyrke skal beregnes etter følgende formel:

I = 3,43 x 106 x T x D2 x K-D hvor

I er lysstyrke i candela under drift,

T er terskelfaktor 2 x 10-7 lux,

D er foreskrevet lysvidde i nautiske mil,

K er atmosfærisk transmisjon.

For de foreskrevne lys skal verdien av K være 0,8, som tilsvarer en meteorologisk sikt på omkring 13 nautiske mil.

 

Jeg prøver med 21 watt :-)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde dette mye vanskeligere enn nødvendig. Regel 22 er den du skal se på

Regel 22. Lanternenes synlighet

 

De lanternene som er foreskrevet i disse reglene skal ha den lysstyrke som er nevnt i avsnitt 8 i vedlegg I til disse reglene slik at de er synlige minst på følgende avstand: (a) På fartøy på 50 meters lengde eller mer:

- en topplanterne, 6 mil,

- en sidelanterne, 3 mil,

- en akterlanterne, 3 mil,

- en slepelanterne, 3 mil,

- en rundtlysende lanterne med hvitt, rødt, grønt eller gult lys, 3 mil.

(b) På fartøy på 12 meters lengde eller mer, men på mindre enn 50 meters lengde:

- en topplanterne, 5 mil, men når fartøyets lengde er mindre enn 20 meter, 3 mil,

- en sidelanterne, 2 mil,

- en akterlanterne, 2 mil,

- en slepelanterne, 2 mil,

- en rundtlysende lanterne med hvitt, rødt, grønt eller gult lys, 2 mil.

© På fartøy på mindre enn 12 meters lengde:

- en topplanterne, 2 mil,

- en sidelanterne, 1 mil,

- en akterlanterne, 2 mil,

- en slepelanterne, 2 mil,

- en rundtlysende lanterne med hvitt, rødt, grønt eller gult lys, 2 mil.

(d) På lite synlige, delvis nedsenkede fartøy eller gjenstander som blir slept:

- rundtlysende lanterne med hvitt lys, 3 mil.

 

Regel 23 sier videre

Regel 23. Maskindrevne fartøy underveis (a) Et maskindrevet fartøy underveis skal vise:

(i) en topplanterne forut,

(ii) ytterligere en topplanterne aktenfor og høyere enn den forut. Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde har ikke plikt til å vise en slik lanterne, men har lov til å gjøre det.

(iii) sidelanterner,

(iv) en akterlanterne.

(b) Et luftputefartøy skal når det brukes uten deplasement, foruten de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende blinkende lanterne med gult lys.

©

(i) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner.

(ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner.

(iii) Topplanternene eller den rundtlysende lanternen med hvitt lys på ett maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan forskyves fra fartøyets senterlinje dersom plassering i senterlinjen ikke er praktisk mulig, forutsatt at sidelanternene kombineres i en lanterne som skal føres i fartøyets senterlinje eller anbringes så vidt mulig i samme langskips linje som topplanternen eller den rundtlysende lanterne med hvitt lys.

(d) Et WIG-fartøy skal, men bare når det letter, lander og flyr over vannflaten, i tillegg til lanternene som kreves i punkt (a) i denne regel, vise en rundtlysende lanterne med blinkende rødt lys med høy intensitet.

 

På min forrige båt som var 37 fot var det to brytere koblet til ankerlanterna. En bare for ankerlanterne og en som topplanterne sammen med sidelanternene. Det løste problemet med at akterlanternen ikke var synlig når jolla var i snap davit.

Link to post
Share on other sites

Benji man kan bruke en rundtlysende lanterne sammen med rød/grønn på båter under 12meter. Bør vel rett nok slokke den foroverlysende hvite i tillegg til den som er skjult slik det bare blir en hvit.

Angående lysstyrken så hetes det den skal være synlig i minst 2 nautiske mil. 1 mil for rød/grønn.

 

red <ojda, ser det har skjedd ting her mens eg skreiv...

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående lysstyrken så hetes det den skal være synlig i minst 2 nautiske mil. 1 mil for rød/grønn.

red <ojda, ser det har skjedd ting her mens eg skreiv...

 

Må jo redigere litt ;-) 3704 meter skal den lyse altså ! Jeg får ta målestokken til helgen :-)

Link to post
Share on other sites

 

(a) Lanternenes minimum lysstyrke skal beregnes etter følgende formel:

I = 3,43 x 106 x T x D2 x K-D hvor

I er lysstyrke i candela under drift,

T er terskelfaktor 2 x 10-7 lux,

D er foreskrevet lysvidde i nautiske mil,

K er atmosfærisk transmisjon.

For de foreskrevne lys skal verdien av K være 0,8, som tilsvarer en meteorologisk sikt på omkring 13 nautiske mil.

 

 

Var ikke den fin da :lol: Er ikke sikker på formålet med å definere en forskrift som dette. Er det bare for å gjøre det vanskelig tro?

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

I lanterner kreves det brukt spesielle lyspærer. Lanternene skal ha korrekt lysfordeling og synes over den påkrevde avstand i nautiske mil (nm). De skal være godkjente av Sjøfartsdirektoratet og merket med bokstavene NK og ordet "lanterne".

I tabellen under er det vist hvor langt de forskjellige lanternene skal synes, og hva slags pærer som da skal anvendes. Merk at det gjelder forskjellige verdier for båter under 12 meter, og for de mellom 12 og 20 meter. Båtens lengde Grønn- og

rød lanterne skal være

synlig i Topp-lanterne skal være synlig i Akter-

lanterne skal være synlig i Alle lanternenes lysstyrke Tilsvarende watt-styrke

12 til 20 m 2 nm 3 nm (*) 2 nm 18 candela (cd) 25 watt (w)

Under 12m 1 nm 2 nm 2 nm 12 candela (cd) 18 watt (w)

(*) En eventuell topplanterne på seilbåter fra 12 til 20 meter skal bare være synlig i minst 2 nm. Samme (25 w) pære kan imidlertid brukes.

 

Noen lanterner for båter under 7 meter er godkjente for bruk av mindre lyspærer, ofte en liten 10 watts pære.

Pass på at du får riktig størrelse når du skal skifte pære i en lanterne. Normalt skal en lyspære i en lanterne vare ca. 1000 timer, så du trenger ikke å skifte så ofte. Men det kan være en god idé å ha et par i reserve.

Kilde..

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/B968AF4B7F7E3290C1257618004822F8?OpenDocument

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Strømforbruket spiller ikke noen stor rolle egentlig, siden motoren går når topplanternen er tent.

 

Strømmen i båten er dyrere og mindre miljøvennlig enn strømmen hjemme.

 

Strømmen i båten stjeler hk fra motoren når motoren går.

 

Kjenner en som har båt med stor battribank og liten dieselmotor, med tomme batterier så mangler han flere hundre rpm!

 

Begrens strømforbruket med LED pærer ombord, de holder mye lengre enn vanlige glødetråderå, og er ikke så ømtålige for rystelser!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...