Bøljan Startet 2.August.2010 Del på Facebook Startet 2.August.2010 I min seilbåt har jeg en Yanmar YSM 12 med orginal dynamo 12V/35 Amp Denne gir 13,6 V og 10 Amp ved gange og uten annet forbruk. Har alltid vært slik. Kabler og kontakter er sjekket og ok. Selvfølgelig kan jeg kjøpe meg en ny dynamo og løse problemet med det, lurte bare på om det finnes en enkel måte å heve ladespenningen på eksisterende dynamo. Målingene er tatt fra min Nasa bat.monitor og multimeter og viser det samme. Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Hvor måler du 13,6V? Ved batteriet eller direkte på dynamo? Hvis spenningen er høyere ved dynamoen enn ved batteriene vil du jo ha et spenningsfall underveis. Det kan jo skyldes for tynne kabler. Hvis du har 13,6V hele veien så kan du jo prøve å bytte spenningsregulatoren i dynamoen Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 http://www.balmar.net/page14-Regulatorsmain.html http://isbater.net/isbaater/LADING.html Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Bøljan Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 Ok! Håper det finnes spenningsregulator til denne dynamo med andre verdier. Målresultatene er like hele veien, dynamo som batteri Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Har akkurat installert en Sterling digital høyeffektregulator fra Jörg her på forumet. Dette ser ut til å fungere glimrende. Har tenkt å lage en egen tråd om dette i løpet av kort tid. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
arkmarin Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Jeg kjøpte en Sterling PDAR av Jörg Becker. Denne er koplet i tillegg til den gamle regulator og gir meg 14,4V i ladespenning på batteriene. Regulatoren måler varmen på generator og batteri, i tillegg til spenningstap på både pluss og minus siden. Finner den ut at noe er galt, overlater den jobben til den gamle regulatoren og viser med lysdioder hvilken feil som har oppstådd. Jeg er meget fornøyd med denne og servicen Jörg gir, derfor denne helhjertede anbefaling. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bøljan Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 Takker for svar og anbefalingen av Sterling! Ja Jørg virker veldig seriøs og proff. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Takker for svar og anbefalingen av Sterling! Hei! Kjøpte selv ny generator, pro split R og PDAR Var hjemme hos Jørg og hentet alt i vår. Alt har fungert strålende, og ikke minst bistand underveis. Ringt både seint og tidlig til han med spørsmål, og like blid hvær gang. Finnes sikkert annet utstyr som er like bra, men det får andre uttale seg om. Selv kan jeg bare anbefale Jørg på det varmeste. MVH spilli Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Maaange takk for anbefaling & skryt. Men først er det viktig å sjekke det som Færd peker på, 13,6V som fastinstilling på W-regulatorer er nemlig blitt skjelden. Kanskje det finnes en skillediode på veien mellom dynamo og batteriene? Da ville det være både naturlig med spenningsfall og "vanlig" med akkurat 13,6V. Men er dynamoet, ladebehov, ledningene og batterier ellers o.k. da mangler det jo bare en bra regulator, ferdig er det. Velkommen f.eks. også her i så fall. Jørg ps: Hvis du har tekniske spørsmål til PDAR, andre produkter fra Sterling, eller annet da er det kanskje bedre med direkte mail / IM / en hyggelig prat på telefon, eller også en kaffee etter avtale hos meg. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 ...Denne er koplet i tillegg til den gamle regulator og gir meg 14,4V i ladespenning på batteriene. Regulatoren måler varmen på generator og batteri...Finner den ut at noe er galt, overlater den jobben til den gamle regulatoren... Om den finner ut at batteriene er for varme lar den gamle regulatoren pøse inn med lading til å beskytte dem? Høres ikke ut som avansert system og den teorien forstår jeg ikke Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Om den finner ut ...... og den teorien forstår jeg ikke Tja, det er jo ikke for første gang. Men ikke bry deg, det er bare en annen system enn du ønsker. Ellers, spørs til deg og andre: Hvordan forhindrer standard-W-regulatorer eller andre avanserte eksterne regulatorer at enkle batterier, => som står i en batteripakke, blir ladet med kraftig effekt? Og: Hvor ofte blir det et problem, sett gjennomsnittlig fordelt over mange hundre million av kjøretøy på kloden? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
arkmarin Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Om den finner ut at batteriene er for varme lar den gamle regulatoren pøse inn med lading til å beskytte dem? Høres ikke ut som avansert system og den teorien forstår jeg ikke Mitt problem var at den gamle regulatoren ikke ga høy nok ladespenning, så det er ikke snakk om å "pøse inn med lading". Når PDAR gjør jobben tilpasser den ladespennigene i forhold til batteritemperatur, som "intelligente" ladere gjør. Når temeraturen blir alt for høy, avslutter den jobben med å regulere ladespenningen og gir meg feilalarm. Den gamle regulatoren tar over jobben, men dens problem er for lav ladespenning, noe som normalt ikke varmer batteriene spesielt. En kan også velge å ikke bruke den gamle regulatoren, men da mister man all lading om det oppstår feil. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Servicemannen Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Og: Hvor ofte blir det et problem, sett gjennomsnittlig fordelt over mange hundre million av kjøretøy på kloden? Dette er en gammel vits jeg begynner snart å tro Den dagen Sterling lanserer ladestyring med strømbegrensing blir de de eneste riktige, uansett andre har brukt den teknikken i tiår og vært kritisert for. Ser i en reklame på Marked at noen lanserer batterilader med enkel variant av justering av ladespenn og kannskje ladekurve og? I diskusjon i vinter var dette duppedings ingen til nytte og gjørde enkel sak for komplisert for kunden! Til og med regulator fra andre produsent med den egenskapen var unødvendige. Om dette fortsetter sånn lever du kannskje den dagen jeg kan bruke disse produktene også til mine kunder Ja, tingene endrer seg fort her Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
arkmarin Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Dette er en gammel vits jeg begynner snart å tro Jeg er glad for jeg ikke er en av dine kunder, da jeg forventer at selger skal ha fagkunnskap om det han forhandler. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Servicemannen Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 En kan også velge å ikke bruke den gamle regulatoren, men da mister man all lading om det oppstår feil. Med en enkel oppbygd regulator slukker ladelampe når den kutter ladingen der lampe er koblet til dynamo. Der blir strømbegrensing bedre der ladingen trappes ned til den grensen problemet ligger i, men den blir fortsatt. Om regulator forteller deg om for høy temperatur på batteri veit du ikke om batteri har tatt skade, batteri er på kokepunkt på grunn av ukontrollert lading eller tempsensor har feil. På fleste regulatorer kan du lese på dysplay deg fram til feilen. I riktig oppsett system oppdager du med engang feil der ladelampe styres av regulator. Den tendes om lading blir for høy, batteri varme, lading trappes ned med strømbegrensing mer en 50% på grunn av varm dynamo eller andre problemer som kan oppstå. Med temperatur styrning på ladingen som svikter når problemet oppstår og lar en dum integrert regulator ta over skjønner jeg ikke ponget med den. I tillegg skal dette være en regulator med flere trinn? På laveste trinn kjører den på vedlikeholdslading men den interne regulatoren overstyrer den! I ditt tilfelle kan du bruke en 350kr enkel one-step regulator som forhøyer ladespenningen. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Jeg er glad for jeg ikke er en av dine kunder, da jeg forventer at selger skal ha fagkunnskap om det han forhandler. Kannskje har jeg mer kunnskap en salgsegenskaper en passer deg. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Hvordan forhindrer standard-W-regulatorer eller andre avanserte eksterne regulatorer at enkle batterier, => som står i en batteripakke, blir ladet med kraftig effekt? Og: Hvor ofte blir det et problem, sett gjennomsnittlig fordelt over mange hundre million av kjøretøy på kloden? Som du veit kan standard W-regulator ikke kontrollere noe på batterier. Derfor har mange eksterne regulatorer sensor på batteri man anbefaler plassering der minus er tatt ut av batteribanken, den blir alltid varmest der, du veit, og der har man mest sikkerhet på dem sakene, ikke sant? Ikke veit jeg hva mange hundre millioner kjøretøyer her på kloden sliter med for varm batteribank etter at en kraftig lading har puset inn på dem og kjøler dem ned med en annen regulator uten kontroll. Kannskje du kan fortelle de til meg og andre? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 12 volt 35 ampere er jo ikke en stor dynamo, og uansett hvordan du snur og vender på det så vil den jo ikke lade med mer enn ca 400 watt etter at du har brukt penger på en regulator. Hvis du i stedet for å tenke på ekstern regulator til den lille tassen vurderer en ny dynamo kan du risikere å komme bedre ut av det totalt sett. En god 70 ampere dynamo med regulator setpunkt på for eks. 14,4-14,7 volt koster jo ikke all verdens, og så kan jo en slik gi deg ca 950 watt ladning. Noen sier det er vanskelig å skifte dynamo og legger til at en intern regulator ikke er særlig god uansett. En ekstern regulator er heller ikke særlig god hvis dynamoen uansett er for liten til å levere den effekten du ønsker eller har behov for. Men jeg vet jo ikke hvor stort strømbehov du har og det har vel ingen andre heller, -for ingen har vel spurt deg. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Stakkars Bøljan Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Stakkars Bøljan Ja det er ikke greit å bli utsatt av markedskreftene på et reklamefritt forum. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 4.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2010 Takk for at du tok tråden inn på sporet igjen Ole Petter, så da låner jeg tråden min litt Min batteribank er på 3x110 amp. Forbruket mitt er vel "normalt" vil jeg tro. Kjøleboks (Isoterm) som går hele sesongen,TV + Riks tv boks,pc via inverter og stereoanlegg + ledbelysning. Merket godt på vår ferietur til Lista i sommer (437 nm) at dynamoen bruker evigheter av tid på å fylle opp batteriene og vi bruker bare uthavner. Måtte bruke min lille "røde" som drar landstrøm laderen min på 25amp. et par ganger for å fylle opp. Løsningen min blir nok å kjøpe en univeral dynamo 12v/70amp hos Biltema til kr 799,- Trangt båtbudsjett for tiden. Om den ikke passer helt med festene så får jeg ta frem sveiseapparatet og modifisere braketten litt. Kommer med tilbakemelding når dette er gjort Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 hvis du tar turen til ettophug og finner en bmw 520 , der er masse av de og kjøper dynamoen derfra.. den er på 90A . et verste der kan skje er at du må kjøpe nye børster etter ett par år, ett lite sparetips Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Høres ut som en svært fornuftig løsning Bøljan. Mens du sveiser litt "låner"" jeg tråden din litt Ja det er ikke greit å bli utsatt av markedskreftene på et reklamefritt forum. Reklamefritt nå. Men nå er vel overgangen til reklamefinansiering rett rundt hjørnet. Og da. Da skal det bli interessant å se hva som skjer. La oss si at Jörg velger å bruke noe av busjettet sitt på å reklamere for sine Sterling produkter her på BP. Vil det da fortsatt være stuerent å fly i strupen på de som fremhever egne produkter? Vil han da i det hele tatt kunne forsvare sine produkter som et vanlig medlem? Jeg vi si at det forundrer meg at man ikke kan komme med forslag til løsninger uten å bli beskyldt for å fare med løgn og usannheter. Det er også derfor jeg bruker betegnelsen "stakkars Bøljan" For slik har det blitt, at hver gang noen påberoper seg å ha et forslag til løsning rundt strøm i båt, så går sirenen og det røde lyset slåes på over tastaturet til de som mener andre tar feil. Eller som mener noen er for komersielle. Som sagt dette kommer til å bli svært interessant. Sånn nå er tråden din igjen Bøljan (Tror jeg da) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 4.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2010 Har sjekka det spjærøy 26! Prisen hos "høgger" er omtrent som den samme som ny hos Biltema m/garanti. Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 hentet en for 14 dager siden, ga bare 100 kr for den men da har jeg fått det billig kan sikkert hente flere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.