Joerg Becker Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Tja Servicemannen. Det finnes alternativer for alt, så er det bare. Om du ikke aksepterer det, eller andre har andre oppfatninger, spiller ingen rolle. Det er i så fall din tur å bevise at det ikke funker. Jeg kan bare fortelle deg gjentatt at det virker som jeg vil, ellers ville det jo være senest meg som får diskusjoner på halsen. Men det skulle da vel ha skjedd siden lenge, tror jeg, siden jeg selger akkurat disse regulatorer siden 1999. Det er da mer enn 10år, eller er også det ikke riktig? Strømbegrenset lading er sikekrt ikke uviktig, men etter mitt syn helt uviktig der vi beveger oss. Vill du fortele meg at en dynamo med 60A til 80A blir til et problem for helt normale batterier? Sikkert, hvis man la seg selge et "solcellbatterier" eller andre avanserte konstruksjoner som i alt bare takler 20A , da er det det. Ellers er det lite interessant for meg siden PDAR stopper der den skal og batteriene svelger det de vil. Finnes det andre argumenter fra deg, unntatt å anbefale en 1-steg-regulator som du ikke en gang vet at den passer til dynamoet, da må du gjerne tilbyr det. Trådstarteren spurte jo om det. Mine argumenter virker i hvert fall både nesten helt uten problemer og siden veldig mange år. Kanskje du beviser snart det motsatte siden du prater øffentlig i mot dette siden så lenge allerede? Jeg mener jo bare, fordi du persønlig må jo ha mer negativ erfaring med Sterling og PDAR enn jeg kan fremvise positive. Eller tror du at jeg selger det siden så lenge bare på tross, fordi jeg elsker noe sånt som permanent bråk og økonomiske tap? ------------ Hei igjen Ole Petter. Beklager, men jeg trodde det var klar nok. Jeg trodde at jeg spurte om det, eller si bedre jeg har forutsatt dette i innlegg nummer 9. Skulle ikke det holder som allminnelig informasjon? Og meningen med igjen setningen derunder er at man kan drøfte det detaljert. ----------- Dessuten: Enig, 35A er ikke mye. Ellers -kan- det være helt tilstrekkelig når en bare har 200Ah så sant spenningene stemmer. Da blir det kanskje også mer passende for Servicemannen igjen, enda mer strømbegrensning finnes jo nesten ikke på markedet. Men vil noen hevde at det holder med 13,6V ved zyklisk bruk, eller kan vi minst bli enig at spenningen skulle økes i så fall og vanligvis ? Ønsker en fin dag til alle, inkl. Servicemannen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bøljan Svart 4.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2010 spjærøy 26! Kanskje jeg skal ringe min svoger! Bor på samme sted som deg, dyrt her i "tigerstaden" Pathfinder! Takk for godt svar! Da er vi (on the road again) enn så lenge ja Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Før du går til det skritt at du kjøper ny dynamo vil jeg anbefale deg å sjekke litt rundt om hva som finnes på markedet. Det finnes noen ganske bra dynamoer og så finnes det veldig mange som ikke er fullt så bra annet enn på papiret. Det er ikke bare ladespenningen som betyr noe, for regulatorens evne til å magnetisere feltet betyr også mye. En dynamo som er beregnet for å gå med stor belastning og som har en justerbar integrert regulator gir som regel et bra resultat. Du må også tenke litt på hva reimen på motoren tåler, og hvis du har en reim med bredde 10 millimeter bør du ikke velge en dynamo som er større enn 70 ampere. Så har vi dette med utveksling mellom motor og dynamo. I mange tilfeller er reimhjulet på motoren så lite at du vil få problemer med lavt dynamoturtall. En kraftigere dynamo på papiret har ofte en litt slakere effektkurve i forhold til turtall, noe som betyr at hvis du har for lavt dynamoturtall når du marsjer så får du ikke ut dynamoens potensial. Det kan derfor svare seg å gå litt ned i størrelsen på dynamoen og heller sette på et mindre reimhjul på dynamoen. Totalen blir da ofte mye bedre i praksis. Lykke til med strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Kan man skifte reimhjul på alle dynamoer? På min båt går jeg ofte på 1800 rpm. Da lader min 70 A dynamo med ca 35 A. Øker jeg turtallet til 2500, øker ladestrømmen til 55-60 A På tomgang har jeg jo ikke lading i det heletatt og det er jo dumt for det er ofte slik at det er da man skal ha opp anker etc. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 4.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2010 Skifter dynamo uansett, orginal nynamoen er fra 1981 så den har nok gjort sitt. Til Joerg! kontakter deg når båtbudsjettet viser grønne tall igjen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Reklamefritt nå. Men nå er vel overgangen til reklamefinansiering rett rundt hjørnet. Og da. Da skal det bli interessant å se hva som skjer. La oss si at Jörg velger å bruke noe av busjettet sitt på å reklamere for sine Sterling produkter her på BP. Vil det da fortsatt være stuerent å fly i strupen på de som fremhever egne produkter? Vil han da i det hele tatt kunne forsvare sine produkter som et vanlig medlem? Å fly i strupen på hverandre er dessverre noe man opplever for ofte og som går på bekostning av kvaliteten på det tekniske innholdet. Jeg merker dog en lenge etterlengtet forbedring hvor det nå i større grad er tillatt å fortelle om teknikk i innleggene uten at det umiddelbart stilles spørsmål om hva agendaen er. Denne diskusjonen rundt en regulator eller lader som kan strømbegrenses var jo forbudt å snakke om for et par år siden, og det vil man fort falle tilbake til hvis man ikke holder tungen rett i munnen. Det handler jo bare om at enten har man denne funksjonen eller så har man den ikke, og om man har bruk for det er det jo ingen som skjønner før det blir tillatt å fortelle om det. Jeg mener oppriktig at 95 % av innleggene med fordel kunne blitt skrevet med usynlig blekk hvis formålet var korrekt opplysning. Og så til slutt: Det handler kun om å forsvare produkter hvis man ønsker å selge noe. Å være opplyst tilstrekkelig til å kunne gi råd er noe annet, for da må man også evne å se de potensielle egenskapene i alle produkter. For meg som driver med feilsøking 90 % av tiden så kan ikke jeg bry meg om annet enn hvordan komponenten er tiltenkt å virke osv. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 (redigert) Kan man skifte reimhjul på alle dynamoer? Ja man kan skifte reimhjul på alle dynamoer, men man kan da komme i konflikt med turtelleren. Lar seg dog fikse i de fleste turtellere med en justering. At dynamoen lader optimalt i forhold til marsjturtall er et neglisjert område. Man må bare se litt på hvilken ladekurve dynamoen har, regne ut det ideelle omsetningsforholdet og passe på at momentet ikke blir for stort. Noen ganger får man det ikke optimalt uten å gjøre noe med reimhjulet på veivakselen av den enkle årsak at bruker man mindre reimhjul på dynamoen blir momentet for stort. Kraft gange arm på reimhjul i forhold til kraft gange arm med relasjon til effekt / rotordiameter. Har man problemer med utvekslingen kan man med fordel velge en dynamo med stjernekoblet stator. Redigert 4.August.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Denne diskusjonen rundt en regulator eller lader som kan strømbegrenses var jo forbudt å snakke om for et par år siden, og det vil man fort falle tilbake til hvis man ikke holder tungen rett i munnen. Det handler jo bare om at enten har man denne funksjonen eller så har man den ikke, og om man har bruk for det er det jo ingen som skjønner før det blir tillatt å fortelle om det. Å være opplyst tilstrekkelig til å kunne gi råd er noe annet, for da må man også evne å se de potensielle egenskapene i alle produkter. Ja nå kjenner jeg ikke fortiden til dette forumet så godt at jeg kan mene noe om dette. Men jeg kan aldri tenke meg annet enn at det burde være lov å diskutere, eller forklare funskjonene, til de elektriske komponenter man har i et el.anlegg i båt. Nytteverdi, funskjsoner, begrensninger eller hva det nå måtte være. Og jeg håper da inderlig at det også i fremtiden vil være tillatt å drive opplysning på et litt høyere plan. Reklamefinnasiert eller ei. Skulle det ikke være slik, kunne man jo like gjerne lastet ned en katalog fra nettet uten å bli klokere av det. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Skulle det ikke være slik, kunne man jo like gjerne lastet ned en katalog fra nettet uten å bli klokere av det. Bruksanvisninger er ofte noe man ikke skjønner så mye av i en del sammenhenger, og min konklusjon er følende. Det første som betegner et godt produkt er at bruksanvisningen ble laget før produktet ble utviklet. Man har da et produkt rettet mot det kommersielle markedet og som fagfolk både forstår og lærer av. Det er vel denne kunnskapen som bør formidles slik at forskjellene kommer frem. Desverre har en del produkter en bruksanvisning som selv fagfolk ikke kan forstå, for den inneholder ikke noen relevant informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Er ikke YS12 på 12HK? I så fall er del vel en grense for hvor stor ladestrøm det er praktisk å trekke fra denne motoren? Den skal jo ha litt krefter til å bevege båten forover med også? Hvis dette er en type dynamo med regulator "på utsiden" er det vel mulig å lodde en liten diode i lederetningen på senseledningen. Dermed blir det et spenningsfall på ca 0.7V inn på regulatoren som gjør at den lures til å øke ladespenningen tilsvarende. En diode koster ikke mange kronene hos CO... Dette er kanskje ikke så teknisk raffinert, - men det må da i allefall være den billigste løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 4.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2010 Stemmer det Athene min YSM 12 er på 12hk så selvfølgelig er det en begrensning her på størrelse av dynamo. Har også lurt på om det er mulig med en senseledning for å "lure" den litt opp i spenning, min dynamo har regulator innebygd. Lar det seg da gjøre ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Hei, Jeg vil også stille et spørsmål om eksterne regulatorer her. jeg har en MD11C i seilbåten, som jeg kjøpte ny dynamo til nå i sommer. Kjøpte den hos Fredrikstad Viklerverksted. Når jeg spør de om ekstern regulator, så anbefaler de ikke det. De sier at dette ødelegger dynamoen. De mener det uansett hvor avansert reulatoren er... Spesiellt dersom batteriene er mer enn et par år... De driver kun og reparerer slike ting, så det de sier kan vel ikke bare være vås? Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Hvis regulatoren ikke sitter utenpå dynamoen må det jo fortsatt være en regulatorfunksjon inni. Men da kan den være laget på en slik måte at det er vanskelig å finne og kutte senseforbindelsen.. Vet ikke hva du kan finne på nettet hvis du finner typebetegnelsen? Det er vel en Hitachi-dynamo? Kan bare skrive under på innlegget over. Min originale Hitachidynamo brant opp etter noen timers bruk etter at jeg koblet på en ekstern LADAC-regulator. Regulatoren ble testet hos produsenten og funnet i orden. Hos dynamoforhandleren var de ikke overrasket. Min type dynamo var tydeligvis kjent for å ikke være særlig sprek. De fungerer greit under normale betingelser, men eksterne regulatorer som tvinger dynamoen til å levere litt ekstra både strøm og varme kan være nok til at den tar kvelden. Kjøpte derfor en annen type med samme fysiske mål og ytelse. Den har fungert i flere år nå.... Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Jeg svarte på innlegg med påstander vi har diskutert før og noen mener svaret ligger i bibilen og man kan ikke diskutere de mer. Mine innlegg her har ikke noe med de trådstarter spørgte om og reklamer her i tråden har heller ingenting med han sine saker å gjøre. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Kjøpte den hos Fredrikstad Viklerverksted. Når jeg spør de om ekstern regulator, så anbefaler de ikke det. De sier at dette ødelegger dynamoen. De mener det uansett hvor avansert reulatoren er... Jeg synes Fredrikstad viklerverksted tar litt vel hard i med en slik generell påstand, men det er riktig at når effekten i dynamoen økes så reduseres levetiden. Det er jo også her et spørsmål om hvilken kvalitet og temperaturklasse dynamoen har. En dynamo kan ha fra 25 til 65 % virkningsgrad, og det sier seg selv at en dynamo med lav virkningsgrad også utvikler mye varme i forhold til den elektriske energien den leverer. Når man da på toppen pakker inn komponentene til dynamoen i et lite dynamohus som gir dårlig kjøling så forverrer dette situasjonen i en båt sammenlignet med dynamoen i en bil. For å komme litt tilbake til dette med strømbegrensning, så bruker man jo denne funksjonen til blant annet å justere effekten til for eks. 75-85% slik at dynamoen går med en belastning den skal tåle under alle forhold, -samtidig som tilfører batteriet en riktig ladespenning under absorberingsfasen. Det er jo spesielt seilbåter som har et problem her, -at motoren ofte ikke kjøres lenge nok til å absorbere batteriene ferdig slik at en lader blir en viktig brikke for å toppe batteriene slik at sulfatet i batteriene ikke får krystallisert seg. Når det gjelder små motorer så kan man selvsagt ikke montere en for stor dynamo, men med den regulatorteknologien som finnes i dag så er ikke dette noe problem. Det er jo bare å først velge en effektiv dynamo slik at motorkraften ikke brukes til varme, og så kan man jo legge opp en bryter som slår av 50 % av dynamoeffekten når man trenger motorkreftene til manøvrering. (Small engine mode). Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 De sier at dette ødelegger dynamoen. De mener det uansett hvor avansert reulatoren er... Spesiellt dersom batteriene er mer enn et par år... For min del vises det bare at de ikke har gjort erfaring med forskjellige regulatorer. Kanskje firmaet er redd for reklamasjoner som er ikke lett å forsvare seg i mot når dynamoer er brennt opp? I hvert fall speiler det det samme angst som så mange verksteder viste meg når de hørte om eksterne regulatorer. Når man spurte hvorfor da kom det fram at de -faktisk- kun visste noe om regulatorer fra Ladac, men absolut ikke mer. Dessuten gjelder dette frem til i dag, fordi det mangler fortsatt kunnskap. Men er det rart? De færreste av alle verksteder driver med elektrik i det hele tatt, ser man bort i fra salg av duppeditter som forbruker energi. Tilbake til temaet. Jeg har fortsat til gode å se en dynamo som ble brennt opp på tross av temperaturovervåkning. Det samme skjer jo med strømbegrensning, bare at ikke det ha betydning eller ta hensyn til dynamolufting. Etter min mening er det også det eneste poeng som kan være problematisk. Jobber regulatorer parallelt, slik at den som "pøser" kutter ut tidelig nok før det bare kan bli krittisk, da får man ikke noe kastrert lading men har nettopp dobbelt sikkerhet. Og ærlig talt? Alle som snakker om for varme dynamoer bekymrer seg ikke om lufting. Punkt. Det eneste som er sant er at ingen dynamo får problemer med maksimalt effekt så lenge luftingen stemmer. Igjen har jeg tilgode at noen viser meg det motsatte. Ang. 12hk-motoren ser jeg absolut ikke noe problem med fremdrift, eller annet man kan snakke om sålenge man driver dynamoer med bare en reim (= maks 80A). Det blir jo vanligvis bare tap av noe mot 2hk, => og dette også bare så lenge dynamoet leverer maksimalt effekt. Man snakker erfaringsmessig om 7hk-grensen,og igjen bare så sant man trenger maksimalt kraft for manøverering, men ved slike tilfelle er det vanligvis absolut ikke noe problem med å slå av regulatoren så lenge man ikke trenger den. Så da, ikke bryr dere for mye. Det her er ikke filmserien "trygdekontoret" der man konstruerer permanent problemer. Dette her er "live" og går vanligvis bare fint. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars Hansen Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Hvor mye koster en god ekstern regulator da? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Jobber regulatorer parallelt, slik at den som "pøser" kutter ut tidelig nok før det bare kan bli krittisk, da får man ikke noe kastrert lading men har nettopp dobbelt sikkerhet. Når du reeklamerer for en fire trinns regulator men anbefaler samkjøring med en et-trins integrert regulator skjønner jeg ikke ponget med oppsettingen av systemet. Kan du forklare mer om egenskaper av dette oppsett? Kan vi sammenligne de med at noen kjøper seg en avansert landstrømslader, men når program i den laderen ønsker å treppe ned ladingen tar en billig Biltema lader over? Når vi prater om strømbegrensing er de feltstrøm som blir begrenset, akkurat som regulator skal gjøre når temperatur på dynamo eller batteri passerer en bestemt grense eller batteri blir mindre mottakelig for lading. Er ellers ikke betre med oppsett som "pøser" inn og trapper seg ned før de blir kritisk, men holder kontroll på sakene fortsatt uten å la de utstyret man hadde bestemt seg med å var mindre avansert, ta over på en sånn kritisk punkt? Der jeg er i utland skrever jeg mitt på natta hos dere Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Bøljan Svart 5.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2010 Takker for de svar jeg fikk i denne tråden! Det finnes tydeligvis ingen enkel måte å heve ladespenningen på siden jeg egentlig ikke fikk noen konkrete svar. Så til dere "levrandører" nå er tråden min ledig til deres disposisjon, her kan dere fortsette med deres teorier, utdypninger,påstander og krangel. Godt holdt i nakken av Ole Petter som får dere ned på jorda igjen Han gjør en utmerket jobb der. Hold dere her så blir de andre trådene mere lettfattelige for oss dødelige, og vi vet hvor vi kan finne dere ved behov Ha en fin dag alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 (redigert) Det er jo bare å først velge en effektiv dynamo slik at motorkraften ikke brukes til varme, og så kan man jo legge opp en bryter som slår av 50 % av dynamoeffekten når man trenger motorkreftene til manøvrering. (Small engine mode). Interessant tråd! Kan du gi et eksempel på en slik bryter med komponenter og kobling? Tenker du på et allerede montert eksternt reguleringssystem og/eller et standard system med reguleringen i dynamoen? Siden tråden allerede er litt vid så prøver jeg meg her: Jeg tror strømbegrensning kan ha noe for seg, kanskje særlig der motoren går kortere tid av gangen (seilbåter) man har tappet forbruksbatteriet og motorrommet er varmt (trangt og lydisolert). Ser på egen maskin at det støver rundt remhjulet selv om remmen ikke er slakk. Det er dog bare vanlig V-formet/kileformet rem. Vurderer å sette vifte inn i motorrommet, kanskje med egen luftekanal mot dynamoen. (Trangt rom, seilbåt) Selvfølgelig blir det litt pussig å belaste dynamoen med ekstra strømforbruk for å kjøle den. Lurer likevel på om det kan være en løsning som i sum sparer dynamoen. Meninger om dette mottas med takk! En generell betraktning på tampen som kanskje bør settes i egen tråd for nybegynnere: Nye løsninger bør alltid følges med ekstra årvåkenhet den første tiden: * Ekstra støv fra remmen * Temperatur på dynamoen * Temperatur på batteriet * Ulyder / kulelagerbrudd i dynamoen. * Flere? Redigert 5.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 lurte bare på om det finnes en enkel måte å heve ladespenningen på eksisterende dynamo. Du har visst ikke fått enkelt svar på enkelt spørsmål, nei. Kan bare svare generelt for å holde tråden varm - i håp om at andre kan gi konkret svar i ditt tilfelle. På mange dynamoer kan regulatoren skiftes til samme type, men annen spenningsregulering. Regulatoren den sitter gjerne lett tilgjengelig med skruer og er eventuelt påmontert børster. (Bosch-dynamo) Kostnaden på en slik regulator bør jo sees i sammenheng med alderen på dynamoen, slik du nevner. Ellers kan det bli som å bære havre til død hest. En original Bosch spenningsregulator trenger ikke koste mer enn 150 Kr hvis du leter litt på nettet. Se f.eks andre innlegg (Ingar) i denne tråden med bilde: Hvordan skaffe billigst mulig spenningsregulator Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 Hvis trådstarter hadde kommet med en typebetegnelse hadde det vært mye enklere å finne ut hva som var mulig med den dynamoen som sitter der. Yanmar bruker gjerne Hitachidynamoer på småmotorene, men en typebetegnelse hadde gjort det mye lettere.... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 5.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2010 Det stemmer at det er en Hitachi dynamo 12V/35Amp men har ikke type betegnelsen her, skal kikke neste gang jeg i båten. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 Hvis dere søker opp Transpo på nettet så finner dere kanskje en nettkatalog over masse deler som kan brukes. Prestolite har en rekke regulatorer som er ment som intern regulator med justerbart setpunkt, og disse kan også brukes som ekstern regulator på mange dynamoer. Finner du en slik regulator kan denne bestilles hos Romnes i Skien, og de koster vel da som uorginal del 3-400 kr. Et annet alternativ er en regulator som Amptech leverer til et par hundre kroner, denne er meget enkel i oppbygningen men har en kraftig transistor som klarer å drive et felt som trekker opptil 15 ampere. Denne er også justerbar. jeg har dessverre ikke tid til å følge opp med spekk på disse tingene, men det kan kanskje noen andre. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 Hvor mye koster en god ekstern regulator.. Svaret til deg kombinerer jeg litt med det som skal svares til innlegg #43 fordi det passer forholdvis bra tilsammen. Først må "god" defineres. Man kan få tak i brukelige ekstern regulatorer fra ca. kr. 600,- og oppover, men ikke i Norge. Her begynner det vel ved kr. 1100,- men da enda uten avanserte overvåkninger/sikkerhetstiltak. De fleste regulatorer med slike tiltak krever at man kjøper tilbehør i tillegg, som da kunne være temperatursensorer; interface; display; balancer etc. God for meg begynner der en regulator ta være på alt inkl. dynamotemperatur. Ved bruk av normale standarddynaomer er dette for min del absolut "må". Men man trenger også svar på "god for hva". De fleste dynamoer blir brukt i bare 1 til 4 timer mellom to ganger motorbruk. For å topplade batterier (100%) holder det bare hvis man har enkle bly-syre-batterier, med passe størrelse til dynamoets effekt og tilsvarend spenning. For å mellomlade holder det for alle, men da skiller det seg i hvor lenge siden W-reguleringen ikke tilatter for mye uten høy spenning. Kjører man derimot samtidig høy spenning, paaring av utgangsstrøm & spenning, da blir det høy effekt. Men dette betyr vanligvis også opphøyt temperatur = nødvendighet av temperaturovervåkning => på dynamoet. Eller man kan velge den reduserte metoden, som tilbyr seg også for å lade batterier/-banker som >må< lades strømredusert. Har man en stor batteribenk da trengs det i så fall også en større dynamo for å kunne lade det samme mengde redusert strøm som man ellers kunne lade med en ikke strømredusert dynamo. Hva som helst man bestemmer seg for: Utgangspunkt er alltid batteriene ( => databladet til batteriene, ikke gjetting.) Batteriene bestemmer selv hvor mye energi de svelger, spenningen derimot bestemmer både hvor rask det går & hvor mye varme som produseres på overskudd. Regulatoren derimot skulle tar hensyn til begge deler, dynamo & batteriene. - Den interne originale W-regulator senker både strøm & dynamobelastningen så snart den måler høy spenning. => Alle av dem gjør det, ellers trengte vi ikke noe eksterne høyeffektregulatorer som snur dette bladet. - Den eksterne øker (enten/eller begge) på ladespenningen og feltstrømmen. Igjen er det først batteriet som styrer hvor mye strøm som kan tas inn, men regulatorene kan i tillegg jobbe med "å øke" spenning for øke ladeeffektiviteten. Det er dessuten også første forklaringen til Servicemannen. Så snart nemlig ladningen går utover det som W-regulatoren klarer å gjøre (allerede ved gjennomsnittlig 13,9 til 14,1V) er det fortsatt den eksterne som sørger for mer dynamoeffekt. Altså trins 1 & 2, som er Bulk og Equalisation (hoved- og utjevningslading). --------------------- Å sammenlikne det med "billig Biltemaladere" er forresten usakelig for min del og antakeligvis bare tenkt for å understreke betydningen "billig". --------------------- Paralellkjøring av W- og høyeffektregulator er altso ikke noe problem for de fleste, siden de allerfleste ikke kjører mer enn 4 timer. Skal man også nyte trinns 3 (Float)med paralellt drift av W- og ekstern regulator da er det avhengig av W-regulatoren som da i så fall må levere noe lavere spenning enn den eksterne. Nå ligger hovedargumentet fra Servicemannen på akkurat det. Man kan også spørre: Hvorfor trenger en noe vedlikeholdspenning i det hele tatt, når ladingen foregår i bare opp til 4 timer? Enkelt og greit, fordi på dette periode skjer definitiv ikke noe med hvilken batteri som helst. Selv om den forlater basen toppladet allerede. Men riktig svar skulle da være at man ordner for mulighet at den eksterne kan gjøre jobben sin komplett, som sagt så sant det finnes behov. Ikke glemm, Servicemannen, den "som jeg reklamerer for" kan også jobbe alene. Spesiell den nyere type (fire programmplasser) kan hantere feltstrøm med opp til 20A, selv om man skulle sette selve grensen på "bare" 5 til 10A. Uansett liker jeg godt at man har noe backup i reserve. Skulle PDAR oppdage små eller grøve feil da setter den ut og varsler så lenge til man fikk fikset problemet. Men likevel finnes det litt strømforsyning i fra W-regulatoren. Noe i mot det siden Servicemannen peker på problemer med "å pøse" på varme batterier? Ikke fra min side, fordi => en hver dynamo uten høyeffektregulator ville gjøre det samme og => heller ingen andre eksterne regulator får noe reelle sjanse for å oppdage det så sant temp-sensoren sitter på akkurat dette batteriet som feiler. ...men PDAR hadde da i så fall Negativovervåkning(>]Minus 2,5V)som kanskje reagerer litt før batteriene begynner å brenne.kan Forresten tilbyr PDAR en reléuttak (A3), som kan (hvis man har peiling om regulatorer) også brukes for å drive regulatorene vekselvis. Å fikse det, parallelt til ombygging av dynamoet, koster flest fortsatt mye mindre enn de fleste andre regulatorer som kan måles med alt som PDAR tilbyr koster mer enn PDAR. Da fikk Servicemamma også svar på det med en eller tre trinn. (Nr. 4 er bare "Reset" til trinns I når regulatoren/ladere oppdager at spenningen fallt på noe lavere enn ca. 12,8V) Det som jeg da ønsker å konstatere er at jeg ikke ser noe som er "kritisk punkt" for PDAR, så sant vi snakker om standardinstallasjoner. Så til Larshans1: Som du ser dreier seg det som "vi" snakker om om flere muligheter som finnes. God og dårlig er ikke noe begrep som kan gjelde allminnelig fordi de fleste regulatorer gjør sitt. Så er det bare grunnlag som både teller og bestemmer om en regulator egner seg for kravene man har. Korrekt svar til deg er derfor egentlig: "Antakeligvis mellom kr. 600,- og kr. 13.000,-. Men så sant du ikke vet spør selgerne om hva som passer til ditt behov, fordi det kan være at det som du har holder allerede ren teknisk sett." Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.