J.G Startet 2.August.2010 Link til dette innlegget Startet 2.August.2010 Hei igjen alle sammen! Fant ut at det var best å starte en egen prosjektråd, da jeg regner med at jeg vil trenge en del råd og vink undervegs... Bestemte meg for et par uker siden for å gjøre noe med båten jeg fikk av min onkel for 16 siden. Dette er en "passbåt" i tre, ca 17 fot, og bygget av Sørnes i Strandebarm, Hardanger i 1971. Båten har lagt inne i 15 år og kan regnes som tørr... Jeg har nå skrapt, og er snart ferdig med pussing innvendig. Den var lakket innvendig, og behandlet med Owatrol 1+2 utvendig. Har idag tatt av dekket, som var to kryssfinérplater med skjøt midt på dekket...??? Morgendagen går med til avsluttende pussing innvendig, og demontering av "dollbord" og brønn (finér det og...) Har forumet tanker om å behandle innsiden mens den er nypusset, eller er det vanlig og ta innside og utside på én gang når alt er ferdig pusset..? På bildene er vindskjermen tatt av, men den er også i finér, med "knekk" midt på. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Fint initiativ. Bra du tar vare på denne båten og resultatet ser ut til å bli bra. Hva gjør du med dekket? Vil du legge staver med nater? Eller kryssfiner igjen? Personlig liker jeg ikke kryssfiner på gamle trebåter. Jeg synes ellers at det rattet passet dårlig til denne båten. Vi følger med videre. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Polar 17 Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Må bare få si at dette vel ikke er en "Strandebarmer" selv om den er bygget i Strandebarm. En strandebarmer ser slik ut Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
index Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Jeg synes ellers at det rattet passet dårlig til denne båten. Er ikke dette et originalratt som har fulgt båten siden ny da? Det var i alle fall svært vanlig med slike ratt på hurtige båter i den tiden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J.G Svart 3.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Hei igjen. Først og fremst; Jeg er klar over at dette ikke er en tradisjonell "Strandebarmer", men i mangel på noen annen benevning ble det sånn... Jeg har ikke tenkt å legge finérdekk på båten en gang til!!! Går for full pakke med furustaver og nating i sort. Dollbord samt "midtbord" på dekket blir i mahogni. Rattet er originalt, men såpass eiret at jeg tviler på om jeg får det tilbake i noenlunde stand. Det blir dessuten helt ny styring, så jeg får se hvilket ratt jeg ender opp med. Gode forslag kanskje? Sjekk tråden " Lakk eller olje", så kan du se en annen båt som mest sannsynlig er laget på samme lest... Et av forumets medlemmer - Christensen - har en svoger som har bygd om en liknende båt til NOE HELT ANNET...!!! Nei, nå er det ut å pusse!!! Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Flott båt, har lyst på ein slik sjølv eigentleg. Er forresten same båtbyggaren som har bygd strandebarmaren vår. Har du noko tankar om kva motor du skal ha forresten? Angåande spørsmålet ditt om smøring/behandling av ei side om gongen så ser eg ikkje noko i vegen for dette. Eg personlig ville nok smurt begge sidene samtidig, men det er mest fordi eg likar å gjere meg ferdig med ein operasjon (pussing) før eg byrjar på ein ny (smøring). Men, folk er jo forskjellige. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
J.G Svart 7.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Hei igjen. Flott båt, har lyst på ein slik sjølv eigentleg. Er forresten same båtbyggaren som har bygd strandebarmaren vår. Har du noko tankar om kva motor du skal ha forresten? Sørnesfamilien har visst hatt stor produksjon skjønner jeg... Ang. motor er jeg litt usikker på hvor stor den skal være... Motoren som stod på båten fra den var ny til jeg overtok den, var en Johnson 9,5 HK....(!) Jeg tror ikke denne båten tåler for stor motor, men den blir nok større enn 9,5 HK... Noen som har erfaring med lignende båt vs motorstørrelse? Nå er den ferdig pusset innvendig, og jeg må si jeg er fornøyd med resultatet. Har også demontert dollbord og bakk, og fikk jo en og annen "overraskesle", men ikke mer enn at det går bra med litt finsnekring og fresing. Skal ta noen bilder av disse "overraskelsene" i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 7.August.2010 Link til dette innlegget Svart 7.August.2010 Må bare få si at dette vel ikke er en "Strandebarmer" selv om den er bygget i Strandebarm. En strandebarmer ser slik ut get Nåja, skal man være pirkete, har en "Strandebarmer"-robåt minst 4 bord på hver side, gjerne 5 eller 6. Båten på bildet er en nokså spesiell, gammelmodig 3-bords-båt. Det er selve robåtformen på skroget som gjør en båt til en "ekte" Strandebarmer. Vi ser av bildene at båten til J. G. har mye flatere bunn og bredere akterspeil enn trad. Strandebarmere; sikkert mer bygd for motor. Sitér dette innlegget Link to post
J.G Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 En liten oppdatering.... Ved demontering av bakk og brønn kom endel råte frem i dagen, men ikke noe alvorlig. Her har pulleren på SB bakk ledet vann inn i treverket. Her det nok bare å sette igang med å lage nytt... Da er det bare å gå i gang med oppbyggingen... Sitér dette innlegget Link to post
J.G Svart 14.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Tid for en liten oppdatering. Er definitivt ferdig med innvendig pussing for denne gang. Blir nok en liten runde med finpapir før jeg setter i gang med olje og smøring... Har også lagd nytt rammeverk for brønn og "akterdekk". Fikk tak noen gamle vindu-emner med masse al i, så jeg kunne ikke fått bedre material tror jeg. Sammen med resirkulert teak gjør det nok nytten! Så var det tid for å snu båten, og jeg fant en enkel, og om jeg må si det selv, ganske smart måte å gjøre det på. Jeg har båten liggende i rullestillas, så jeg spente opp to jekkestropper fra taket og under båten og sørget samtidig for at stroppene ble plassert på skrogets sterkeste punkter. For sikkerhets skyld ble en 2X4 spent fast med tvinger midt i båten på innsiden. Her er den akkurat klar av stillaset, slik at det kan fjernes... Stillaset er fjernet og snuoperasjonen kan starte... Da var det bare å få stillaset inn igjen.... Der var DET gjordt! Tok meg en halvtime... (med fotografering...) Helt alene!!! Så var det bare resten igjen..... Sitér dette innlegget Link to post
Desultifix Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Hva skjedde? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.