VO`n Startet 3.August.2010 Link til dette innlegget Startet 3.August.2010 Har i dag en 9,9 hester til gummijolla, den er litt for stor og alt for tung å håndtere. Vil en 4 hester være nok til å få den i plan med 1 voksen og 1 barn? Eller burde jeg gå opp til 6 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 (redigert) Du bør opp på 6 hk ! Skal være helt blikk for å få opp en 4 hk i plan... Redigert 3.August.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 hei, har en gummibåt med 5 hk marinær. Tror den er 9-10 fot usikker, er av merke scanko. den planer med meg(ca 100kg) og begge ungene oppi.Har en kompis som har en 4hk på en europris gummibåt og den plana fint med han og en stor unge oppi! tror det kommer litt an på båten men burde kunne plane:) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Jeg har 4,5 hk med Maritim jolla og planer med meg ombord men ikke med en voksen til. Går nok med en unge ombord Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
MajorAndy Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Svaret er nok nej. Jeg havde en Quicksilver 270 med airdeck / 4HK Mariner 4T og den kom lige akkurat i plan med en person. To (små) børn også. Men så var det også kørt. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Jeg har 4,5 hk med Maritim jolla Jeg har også jolla fra Maritim, med en Tohatsu 5 hk 4-takter. Den planer med meg alene (100 kg), og også med et barn i tillegg. 2 voksne; glem det. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
VO`n Svart 3.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Takk for svar dere. Noen går og noen ikke går i plan med 4 hk, så kanskje jeg bør sikte meg mot 6 hk for å være sikker... Får man 6 hk med innebygd tank i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 (redigert) Ja, Suzuki har det ! Den er lett og grei å løfte ! Glem Yamaha sin (veldig tungstartet) Redigert 3.August.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Vi har også en 9.9hk til rib en. den er for tung å løfte på og ha på ripa. Vi kjøpte i fjor en 2,5hk som vi lett henger på ripa hvis vi skla på lengre turer som f.eks i fjor da vi var i Skottland. I år brukes 9.9hk , da vi er på småturer og trekker Rib etter båten. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 3.August.2010 Link til dette innlegget Svart 3.August.2010 Det spørs vedlig på din egen vekt. Vår Rib planer med meg og to unger ombord. Vekgrense for planing går ved ca 100Kg tilsammen. Det er en 5HK. De fleste 4HK kan lett gjøres om til 5HK ved og fjerne en plate. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Låner denne tråden litt...... Burde denne gummibåten klare å plane? Jollen er en Quicksilver med oppblåsbar bunn og det henger en 4Hk Yamaha på hekken av ukjent årgang. Motor går greit, men båten setter seg på hekken med en voksen ombord. Er det håp å få denne jollen på plan eller er det bare til å gi opp? -Nytt bensinfilter(var rusk i filteret) -Ny bensin. -Prøvd å tilte motor frem/tilbake. -Hevet motor 5 cm uten resultat. -Prøvd å sitte fremme i båten for å få den til å plane. Noen gode tips? Vurderer å rense forgasser for å se om det blir litt mere futt, men usikker på om det har noe for seg? Kan motoren stilles opp til en 5Hk? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Magne A. Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Har lik jolle med 5 Hk, planer greit med en ombord (ikke håp med to voksne) Planer lett ut med motor tiltet helt inn men overstyrer da når den får opp farten, har tiltet motor et hakk ut og er litt vaskeligere å få planet ut men går da mye greiere i fart. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Så burde ikke være umulig da. Synes motor stammen virker lang eller skal det være slik? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Sitrin Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 (redigert) Har selv en nesten lik jolle med 4 HK Yamaha. Den planer med vekt opptill ca 100 / 120 kg. Noen som vet hvor den plata kan fjernes? Redigert 27.September.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
MajorAndy Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Som tidligere skrevet i denne tråd: Jeg har haft en tilsvarende Quicksilver Airdeck med Mariner 4HK 4T. Den planede med mig (80 kilo) ombord. Men du har ret i at dette virker som om det er en lang stamme. Kan hænde at det har indflydelse? Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Prøv å få tak i den 2-takt 6 eller 8 hk. De veier nesten ingenting. Kjøpte i høst en Yamaha 8hk 2-takt til min Aquaquick 265. Går som ei kule. Men 4hk hadde blitt for lite... Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Jeg hadde en 6hk på min Duramar310 gummibåt og denne klarte å dra en gutt på ca 35kg opp på vannski, med meg og mine 95kg oppi båten. Vi klarte også med en 285gummibåt å dra opp samme gutten på vannski og denne hadde en 4hk Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.