Polar 27 Startet 3.August.2010 Del på Facebook Startet 3.August.2010 Noen som har erfaring med varmgang på BMW 636? Har skiftet impeller, termostater og sjekket sjøvannfilter. Starter lett,går fint,ingen lekkasjer.Går seg varm over ca.3200 omdr.Tar i mot tips med takk. Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Hei, bare ett spørsmål, har du ekstern oljekjøler? Vet jo ikke om det har noe med det men på min D190 anbefales det ekstra oljekjøler for turbo.. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Snekker'n Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Kanskje noen felles problemstillinger med denne tråden? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
snod Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Sekundær oljekjøler er nevnt. Dette var en utbedring av et for dårlig dimensjonert varmeveksleropplegg. Hvor varmt blir egentlig kjølevann? Hvor varm blir olja? På min ligger temp stabilt på 90 grader på maks. Oljetemp ligger på ca 100. Kjølavanntemp ligger altså 5 grader over maks anbefalt. Har ikke brydd meg om dette ettersom en kompis har kjørt sin TAMD41 på 95 grader i tre år uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Får du forresten riktig maks turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Polar 27 Svart 3.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2010 Skal gjøre nærmere undersøkelser de nærmeste dagene, men takker for tips så langt.Har lest gjennom problemstillinger av samme tema.Har tenkt å prøve systemrens. Har også lest om en som nevnte noen oppvaskmiddeltabletter i sjøvannsfilter. Noen med erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Platekjøleren til BMW er visstnok "ut av fabrikken" helt på grensen mht kjølekapasitet og det skal ikke mye til før motoren går varmere enn normalt. Det finnes vel et kit som inneholder en ekstra oljekjøler. Jeg ville heller tatt av platekjøleren og syrevasket den. I følge en bekjent er det også viktig å sjekke et "blekk" som hjelper vannet i riktig retning inne i kjøleren - står dette litt feil blir det også tendenser til varmegang. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Jeg ville heller tatt av platekjøleren og syrevasket den. Ganske sikker på at platekjøleren er aluminium. (Som det meste annet på denne motoren) Dermed skal ikke saltsyre brukes. Sitronsyre kan kanskje brukes? Dersom du ikke ønsker å demontere tror jeg systemrens er det beste på ferskvannsiden. Da fyller du bare på slik at det blir riktig forhold og kjører motoren mye en helg. Deretter drenere vann og fylle på nytt. Sjøvannsiden er litt mer jobb. Oppvasktabletter består vel blandt annet av et etsende middel. (Vet ikke om dette kan angripe aluminium) I tillegg inneholder det en type slipestoff. Tror virkningen er begrenset da det blir mye vann i forhold til oppvaskmiddel og kun en enkelt tur gjennom motor. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Systemrens er en god ide, den er basert på saltsyre, men det går helt greit. Når du har vasket ferskvannssiden skal du skylle grundig og flere ganger. Så fyller du silikatfri (langtids) frostveske på. Vil anbefale deg å bruke systemrens på sjøvannssiden også. Koble slangen fra på sjøvannsinntaket og stikk det ned i en bøtte. Kjør ferskvann gjennom systemet. Sjøvannet som normalt går inn i eksosen kobles fra og stikkes ned i samme bøtten, tette mot eksosiden slik at det ikke kommer eksos inn i båten når du starter. Fyll systemrens, noe sterkere enn anbefalt, i bøtten. Start opp å la motoren gå på tomgang. Følg med slik at ikke eksosslangen din blir for varm. Eventuelt tar du vann fra en hageslange og spruter inn litt der sjøvannet normalt møter eksosen. La motoren gå til du får fin badetemperatur på vannet i bøtta, syra arbeider fortere ved høyere temperatur. Vær tålmodig, stopp motoren, kom tilbake neste dag og start opp igjen.... Kan være nødvendig å bytte ut systemrensblandinga en gang eller to. Hvis det er belegg i kjølesystemet som er utfordringa di skulle dette hjelpe. Monter ny impeller, hvis den ikke er ny da. Avslutt med å ta av eksosbendet ditt og kontroller det for korrosjon og at det er fritt løp for sjøvannet ut. Så er det bare å koble sjøvannslangene tilbake der de hører til. Sitér dette innlegget Link to post
Polar 27 Svart 4.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2010 Her var det masse gode råd, så da er det bare å sette i gang. Tar fortsatt imot tips og råd. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Hvordan gikk dette da, Polar 27? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Polar 27 Svart 28.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Heisann.Dessverre var jeg så uheldig at jeg brekte beinet,så kom ikke lenger med dette " prosjektet " i fjor. Har imidlertid snakket med en gammel kjenning som har samme motor og som hadde hatt samme kjøleproblemer. Han har brukt systemrens, med meget god effekt. Har ingen kjøleproblemer nå. Jeg har kjøpt systemrens,og der står saken pr dd. Båten har vært brukt i vinter, og da har det ikke vært alarm pga. varmgang. Alt tyder på at det er tett i kjøleren. Kommer tilbake med mer info. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.