Jump to content

Maxim 26 med MD21B/110S går for sakte

Maximfan

Recommended Posts

Jeg har en Maxim 26 med MD21B/110S. Det er mye bra stoff her om MD21A/B og seildrev, men jeg savner info om propellvalg for høyest mulig hastighet uten at det ødelegger motor/drev.

På GPS så holder båten ca 8 knop på maks hastighet, i rolig farvann, upåvirket av strøm og vind. Går jeg ned 200o/min så er jeg ned på ca 7 knop. For meg er dette i minste laget, og lurer på om det er noen som har erfaringer eller synspunkter. Går det f.eks an å bytte til en kraftigere motor på samme drev? Eventuelt bytte motor/drev, men til hva? Hva er det optimale propellvalg? Jeg har byttet til en større propell, slik at maks turtall med belastning er 2800o/min, mens det med original propell var 4400 på topp.

Jeg har ingen problemer med høy temperatur under drift, men det har forekommet at den blir varm om jeg går direkte fra full drift i marsjhastighet og direkte til tomgangskjøring, får sannsynligvis ikke nok kjøling på tomgang slik at det er nødvendig å la motor gå en stund i fri på et litt høyere turtall.

Hva skal til for å få opp farten? Takknemlig for alle svar!

Dette høres da ganske normalt ut? På 2800 rpm tar du ut max 35-40 hk, og da kan du ikke forvente større fart. Med en litt lettere propell kunne du nok tatt ut litt mer, men denne motoren bør vel uansett ikke gå over 3500 rpm om den skal holde.

Så om du ønsker større fart, er det nok større motor som er løsningen. Jeg vet ikke hvor stor motor et seildrev tåler, men de er vel uansett neppe bygget for større fart enn det du oppnår nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Max. 2800 rpm er vel "litt" lavt for denne motoren? Selger av min første båt - en Scand 25 "Dassic" med VP MD21 - syntes motoren hadde så høyt turtall at det ikke kunne være sunt og byttet derfor til større propell som ga ca. 3000 rpm på max. Det førte i løpet av relativt kort tid til at jeg fikk kjøpt båt med nyoverhalt motor...(og ja, jeg fikk med kvitteringene for både deler og arbeid). Vil tro at denne motoren bør ha en propell som gjør at en oppnår i alle fall 4000 rpm på max, men at den ikke bør kjøres over tid med mer enn kanskje 3500 rpm? Dette er selvsagt feil svar, da det trolig vil føre til at Maximen går saktere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...