Jump to content

Endelig er Prommen på vannet


tuffff

Recommended Posts

Endelig - etter tre (eller var det fire?) års landligge og restaurering - er Prommen på vannet igjen. I tillegg funksjonsdyktig. Sånn cirka i hvert fall - noe småarbeider gjenstår, men det er bare plukk. En ørliten prøvetur i går kveld holdt dog på å ødelegge moroa. Egentlig skulle der bare være et lite møte ombord med en oppsummering av gjenstående arbeider, men været var strålende og en liten tur på fjorden ble forberedt. Marna'n startet sikkert og med maskinist og styrmann ble kursen satt ut av havna. I det vi runder molohodet kommer en stor svart RiB mot oss. Den hadde et slags merke på siden. Det var Kystvakta som var ute og ruslet en tur. Vi, som egentlig bare skulle ha et lite møte, hadde jo ingen vester med, og kursen ble lagt kloss i land langs Tollerodden. RiB'en fulgte ti meter bak, fem meter om styrbord. Vi torde ikke engang løfte ølboksene til munnen i frykt for å påkalle oss ytterligere oppmerksomhet. Vi fortsatte imidlertid langs land - hele tiden med Kystvakta i samme relative posisjon. Fremme ved Vadskjæret skar vi inn i båthavna og hentet vester om bord i en annen båt. De ombord i RiB'en var åpenbart fornøyd med utviklingen og dro i stor fart mot Stavern, men de var altså så pass interessert i oss, at når Jotun - Gjelstens tidligere katamaran god for borti hundre knop - satte i et brøl og forsvant ut fjorden (godt innenfor 5-knopsgrensen), så valgte de heller å konsentrere seg om fire gamle mannfolk i en prom. (De hadde nå vel uansett ikke tatt den igjen).

 

Et par bilder til folkeopplysning:

 

Prommen:

 

012_komp.jpg

 

I de rette historiske omgivelser:

 

013_komp.jpg

 

Et promlag på prøvetur (som synes er her noen provisorier):

 

008_komp.jpg

 

 

mvh tuffff

Link to post

Ja, altså for dem som har lurt, men ikke turt å spørre: Prommen er en slepeprom - bygget i saggården hos Treschow-Fritzøe på Langestrand i 1948 - for å slepe tømmermoser i Siljan/Farrisvassdraget. Noe den også gjorde frem til rundt 1960. Den ble da satt inn i tømmerslepingen på Hallevannet i Brunlanes, og var i drift til sånn cirka 1965. Den er utstyrt med slepebøyle i 70 mm u-stål og en 8-11 hk tosylindret Marna bensinmotor.

I 1995 kom den i promlagets eie etter 30 år på land. Etter utskraping av et par vepsebol og noen maurtuer ble den sjøsatt samme år og har siden vært i drift som historisk dokument over en svunnen tid på vannene i Farrisvassdraget. Alder tærer imidlertid på gamle trebåter og de siste årene har den ligget på land for restaurering. Dette har foregått i sjaluppskurene på Frederiksvern festing i Stavern.

Prommen har hatt flere turer til trebåtfestivalen i Risør, og har ved mange anledninger vist seg som en fremragende sjøbåt. Den huser 6-7 mann med full overnatting og har gått turen tur/retur Risør - Larvik i vær hvor 40 fots Furuholmen har ligget værfast. Marna'n gir den sine gode sju knop på flatt vann. Vått, men trygt for besetningen.

 

mvh tuffff

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...