Jump to content

Ønsker tips til kjøp av ny batterilader.

Tilde

Recommended Posts

Nemlig! Hurra for "pottitlandet" :flag:

Her finnes det nemlig mange Petter-Smart'er som har måttet finne løsninger i selvberging.

Antagelig en direkte følge av svært spredt bosetning og bønder som er blitt praktiske genier. Alt dette har skapt en ingeniør-ånd som vi må ta vare på.

Kjøp norsk når du kan, selv om norsk ikke alltid er best eller billigst. Det kommer en dag da du ønsker service på produktet ditt.

Som jeg nevnte tidligere: Mange produkter utvikles med de samme dyre grunn-komponenter (f.eks trafoer) og man kan da få et mer oppgradert produkt når det går i stykker!

I tillegg så kaster vi ikke enda en ting på fyllinga.

(Etter oss kommer kanskje syndfloden, men helt sikkert søppelberget!)

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
  • 2 uker senere...

Men uansett;

Førsteklasses kundeservice, hyggelige medarbeidere fra sentralbord til fagekspertise som jeg nå er på fornavn med :smiley:

Nå sender jeg den i alle fall inn og tester i neste omgang fakturaprinteren til Defa.

Fortsettelse følger!

Og her kommer fortsettelsen:

Mottok laderen i retur dag, levert på døra hjemme av Posten.

Etter full sjekk og rep hos Ladac på min ikke altfor nye Ladac 7015-12 (garantitid er ute for lenge siden)

ligger det en hyggelig melding på følgeseddelen: "Alt ok. kr. 0,-"

Dette kvalifiserer for 10 poeng og terningkast 6!

Mine fremtidige batteriladere kommer garantert også til å være herfra!

Bra Ladac!

Redigert av Tilde (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Monterte en NordicPower/Manson 50 a tidligere i år. Mitt inntrykk er at den går over på vedlikeholdslading og lavere spenning altfor tidlig. Men når jeg skal fort opp fra en batteribank langt nede så gir den jo mye strøm de første timene. Har en Ctek på den andre batteribanken, men ikke så mye erfaring med den ennå

Har du funnet ut noe mer om at NordicPower går for tidlig over til vedlikeholdslading?

Lurer litt på å kjøpe samme lader som deg, eller powersaver 60A.

Nå er ikke strøm mitt fagområde,så mine erfaringer er ikke faglig begrunnet. Men jeg synes fremdeles at laderen ganske raskt går over til vedlikeholdsspenningen. Har ikke brydd meg så veldig med dette, men jeg kan ikke huske fra bruksanvisningen at det var mulig å stille tiden lengre heller. Men det kan jo hende. Laderen var billig, og jeg har ikke hatt noe trøbbel med den. Den lader en bank på 4x115, og på startbatteriet på 220 ah har jeg en 25 amp c-tek. Den står mye lengre på høy spenning, selvom jeg antar at det batteriet i utgangspunktet er nærmere fulladet. Men c-teken bråker en del mer.

Ok, det blir nok en sånn Nordic Power på meg også.

Jeg skal ikke bruke den til vedlikeholdslading.

Har du display også til laderen?

Har en Mascot 10A til dette i båten nå.

Har heller ikke noe skikkelig landstrøm, Kun ledning inn i båten og en kontakt til laderen. :diving:

Kommer til å kjøre Nordic'en på aggregat i uthavn når det trengs :smiley:

Jeg hadde tenkt til å kjøpe fjernstyring/display. Men så viste det seg at ikke alle relevante funksjoner var tilgjengelig på fjernstyringen likevel, så da måtte jeg uansett ned i mottorrommet og tryppe på knottene på laderen. Så da utgikk hele fjernstyringen.

Jeg hadde tenkt til å kjøpe fjernstyring/display. Men så viste det seg at ikke alle relevante funksjoner var tilgjengelig på fjernstyringen likevel, så da måtte jeg uansett ned i mottorrommet og tryppe på knottene på laderen. Så da utgikk hele fjernstyringen.

Hva kan du stille på laderen og ikke på Fjernkontrollen?

På laderen kan du velge 4 batterityper, velge vedlikeholdsspenning (3 trinn) og om laderen skal følge vanlig ladeforløp(bulk, absorption,float) eller ligge fast på vedlikehold.

Fjernkontrollen viser ladespenning på en av 2 batteribanker (kan velges på fj.k.), lysdioder som indikerer hvilken ladefase den er i og du kan slå ladingen av/på... Litt drøyt å kalle det fjernkontroll, det er mer et fjerndisplay men det har nå en nytteverdi og jeg har det på begge mine 50A Nordic Power/Manson ladere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

[sitatslettet]

På laderen kan du velge 4 batterityper, velge vedlikeholdsspenning (3 trinn) og om laderen skal følge vanlig ladeforløp(bulk, absorption,float) eller ligge fast på vedlikehold.

Fjernkontrollen viser ladespenning på en av 2 batteribanker (kan velges på fj.k.), lysdioder som indikerer hvilken ladefase den er i og du kan slå ladingen av/på... Litt drøyt å kalle det fjernkontroll, det er mer et fjerndisplay men det har nå en nytteverdi og jeg har det på begge mine 50A Nordic Power/Manson ladere.

Og du er fornøyd så langt?[/sitatslettet]

Helt OK lader, koster jo ikke stort. Har hatt noe problemer med at når kjøleboksen slår inn så hopper laderen ut av float og inn i absorption men det har ordnet seg av en eller annen grunn...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jepp

Etter mottak av denne Link, ser den ut til å være som beskrevet. + for en skikkelig HelNorsk brukermanual og ikke noen dårlige fotokopier. Virker som et greit produkt til en overkommelig pris. Kjøpte den på nettauksjon til nette summ av 426,- inkl frakt/ekspedisjon. Er foøvrig vanntett IP65

Trond Haug

Hvis man skal ha en lader som yter såpass lite har vel også Bilxtra gode tilbud på c-tek ladere. Kjøpe akkurat en pakke bestående av to ladere til å ha i garasjen. Men Nordic/Manson sin yter vel en del mer.

Dette som SveinHa beskriver ved at Nrodic sin går opp til 14.4 når kjøleskapet slår inn har ikke vært noe stort problem hos meg. Det har hendt - men bare for noen svært få minutter før den er tilbake på 13.8 igjen. Virker ikke som det er for noe minimums tidsintervall når det først har skjedd (har batterimonitor som gjør "overvåkningen" til en morsom lek)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...