Jump to content

Benton BX-2 elektronisk batterilader kontra CTEC


Tjond

Recommended Posts

Hei.

Lot meg rive med på en nettauksjon i kveld. Endte opp med en Benton BX-2 elektronisk batterilader med vekselmodus - 12V/24V.

benton_batterilader_2.jpg

Noen som har kjennskap til denne kontra en CTEK lader? Ser jo litt "kopiaktig ut" Er vel uansett bedre en den Bosch-ladern jeg har fra 1975 som pusher 2 A konstant håper jeg. Eller er det waist of money? :confused:

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Det jeg ble litt hekta på var at den også har har innebygd "Power Supply (Works as power generator, 13.6v/5A.)

 

Kommer i postkassa til den nette sum av Kr 421,- fant jeg ut. Kanskje ikke noe røverkjøp, men....

Ellers sakset fra skrytelista til en nettbutikk jeg fant som solgte den(omregnet til NoK ca 900,-):

SPECIFICATIONS

 

Input Voltage - 170 - 260VAC, 50/60Hz

Output Voltage - 12V & 24V (auto-select)

Input Current - 1.5A RMS max

Efficiency - >75%

Charging Voltage - 28.8V+-0.25V or 29.4V+-0.25V or 14.4V+-0.25V or 3.6V+-0.25V or 16.5V+-0.25V

Charging Current - 7.0A+-10% or 5.0A+-10% or 3.0A+-10% or 1.5A+10%

Back Drain Current - 5mA

Ripple - Max 150mV,0.3A

Ambient Temp - -20degC to +50degC/-4degF to 122degF, Reduced output power at higher temperature

Charger Type - Seven step, fully automatic, switch mode with maintenance charging

Battery Types - 12V & 24V lead-acid batteries (WET, MF, AGM and GEL)

Battery Capacity - 14-230Ah (for 12V), 14-120Ah (for 24V)

Dimensions - 201x91x51mm

Housing Protection - IP65 (Dust and Splash proof) Outdoor use

Weight - 0.912kg

Noise Level - <50dB (tested from a distance of 50cm)

 

 

The Benton battery charger BX2 is supplied with 2 detachable and interchangeable colour coded lead sets one with clamps for bench charging and one with eyelet terminals (0.63mm) with in line battery protection plug in fuse (10A) for permanent attachment to the battery posts to allow quick connection/disconnection through snap-connector.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...