Jump to content

Simrad (Robertson) AP2500 autopilot, kompass lekker olje


Jon Blund

Recommended Posts

Har en eldre autopilot, AP2500, fra tidlig nittitall. Pumpa, RPU100, er byttet i fjor, fant den på Ebay.

 

Men, det gamle kompasset, RFC250, har også tatt kvelden nå, tror jeg. Lekker olje, opp gjennom de små elektroniske følerne på toppen. Resulterte i masse olje på kretskortet etterhvert, og "stuck" heading i 315 grader. Selv om jeg tørker og tørker bort olje, tyter det ut fremdeles.

 

Har lest på nettet at RFC35NS vil fungere som erstatning. Men denne, som de har i Egersund (Pronav) koster over 7000 kr. Litt dyrt, synes nå jeg. Med 7000 kr er man nesten halvveis til en ny autopilot.

 

Noen som har noen gode tips om alternativer her?

 

Takker for svar :)

 

Mvh

JB

Link to post
Share on other sites

Hadde et lignende problem med en AP200 : Her hadde litt olje lekket ned på hovedkortet som derved "tok kvelden".

Var heldig og fikk kjøpt en del brukte deler inklusive hovedkortet - og etter å ha skiftet dette fungerer alt perfekt igjen.

Har liggende et RFC-200 men vet ikke om du kan bruke dette. Send meg en IM i så fall.

 

Ellers er Bergen Maritime Elektro veldig flink på gamle AP, så du kan evt forsøke å kontakte disse.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Har samme autopilot og for et par år sidan tok også mitt kort på kompasset "kvelden". Anbefaler også Bergen Maritim Elektro - dei hadde kort på lager og ordna kjapt opp.

Du har ikkje fjernkontroll (med eller uten kabel) til autopiloten? Har jakta litt på dette uten "napp".

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Har hatt samme problemet, lekkasje av olje og stuck heading. Hverken RFC 35 NS eller RFC 37 er mulig å finne til salgs. Derimot, så fant jeg en erstatning fra CETEC på ebay, Sjekk denne linken:

 

http://www.ebay.com/itm/Replacement-Compass-for-Simrad-Robertson-RFC250-RFC35NS-or-RFC37-etc-/232164874177?hash=item360e1ad7c1:g:b9kAAOSwA3dYRVeQ

 

Med den fulgte koblingsskjema for overgang mellom Robertson kabling til RFC250 og den nye enheten. Enkelt! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...