Jump to content

VP KAMD43P vil bare gå på tomgang


strawberry

Recommended Posts

Hei!

 

Etter skifte av impeller med rep. sett og forsiktig vasking av motor, så vil min VP KAMD43P 2003 modell bare gå på tomgang. Mekanisk ser alt OK ut, og impeller har jo ingen ting med tomgangen å gjøre.Selv med bånn gnu på gassen vil den ikke over 800 rpm.

 

Dette "lukter" elektronikk og motor i "sikkermodus". Kan det ha med vaskingen å gjøre?

 

Noen som har vært borti fenomenet?

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar og råd. Alt (som jeg kan se / kommer til), er selvsagt gått over med dertil egnet spray. Etter 2 & en halv time på tomgang (litt til og fra), begynte plutselig turtallet å komme tilbake, først med begynnende rusing, deretter mer stabilt, for så å bli det "gamle gode". Underveis har jeg kjørt varmeapparat og defroster på fullt, selvsagt med utluftinger.

 

Pr. NÅ ser det ut til at alt er såre vel! (Jippi!)

 

Det ser ut til at det var dette som skulle til. (det å få bort fuktigheten altså).

 

Har bestilt time hos et, visstnok, meget godt Volvoverksted til uken, der hele motoren skal gjennomgåes med diagnoseverktøy. Sjefen der påstod ihverfall at alt ville komme opp på dataskjermen, så da så!

 

STRWBRY

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Har KAmD43 noe som helst elektronikk og diagnose??? jeg har i alle fall aldrig sett en.. ren mekaninsk motor med mekaninsk bosch pumpe. Denne motoren har kun et startrele,tutallsrele til kompressor. og et par 87a reler.. dårlig med diagnose kontakt på disse.. KAmD 44 derimot har EdC styring

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det blir artig å snakke med mekanikeren. Har fått time førstkommende onsdag.

 

Det som skjedde med motoren (beskrevet over) er det ingen tvil om. Turtallsøkningen og "tilbakestillingen" til det normale har ingen mekanisk forklaring såvidt jeg kan overskue.

 

Mvh. STRWBRY

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Svaret kom idag! - eller rettere sagt igår! Daglig leder ringte meg igår og beklaget at det ikke ville bli noen elektronisk diagnose idag, all dem stund han hadde kommet under vær med at motoren ikke hadde sådan!

 

Greit nok!

 

Gledelig nyhet idag var at mekanikeren fant ut at det var for "trangt" skrudd til mellom impellerhus/motor og dieselpumpe. Dette var grunnen til at alt ikke funka! Han skrudde og løsna først en halv omdreining på de to boltene som fester impellerhuset. Da var alt såre vel. Han tok deretter ut impellerhuset og flyttet akslingen noen tidels millimeter tilbake, for deretter og montere det uten at boltene "tvang det" på plass!

 

Alt tilbake til superfint, etter at motoren hadde rakla og herja og hørt ut som noe "supersuperdyrt".

 

Lucky me! Har lært noe nytt!

 

Det "andre" verkstedet som hadde byttet aksling og også byttet repset hadde slurvet, - eller, for den saks skyld, ikke påpekt for meg at her var det ørsmå marginer om å gjøre!

 

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Startproblemer på VPs 3X og 4X - serie pga arbeid på sjøvannspumpa har vært diskutert flere ganger tidligere, bl.a en TAMD40 og en TMD30. Alle disse motorene har samme konstruksjon på sjøvannspumpen. Dette kan mange ganger være finurlige ting å finne ut av, noe også disse gamle trådene vitner om.

 

Jeg har lagt meg til vane å spørre om det har vært skrudd på sjøvannspumpa dersom det er startproblemer på disse motorene.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...