Jump to content

Hvordan snike seg inn i grunne farvann med seilbåt?

småbåtentusiasten

Recommended Posts

Med en halv meter ekstra lengde på kjølen og tyngre båt dette året håpet jeg at kartplotter med nye kart skulle gi et nyansert bilde, men akk, den gang ei.

Farvannet beskrives kun som "2 til 6 meter" og "synlige skjær" på Bluechart G2 Vision.

Skjønner dog at det ville vært store datamengder for å beskrive i detalj.

Når kjølen er nesten 2 meter så hadde det vært fint med en dybdemåler som ga et bilde av hvordan undervannsterrenget var foran, til sidene og under. En telefon til forhandler ga meg ikke grunn til å være optimistisk med ekkolodd eller "fish-finders".

De ser visstnok kun ned og knapt fremover. I tillegg er det gjerne større temperaturforskjeller i grunnere farvann som gir falskt bilde.

Jeg vil inn i vikene, også om kvelden når det er for mørkt for en fokke-slask å se ned i vannet.

Funksjonen "Fish-eye" (vannet sett fra fiske-øyne) i kartplotteren virker mest på store konturer og later til å være en matematisk ekstrapolering (lage antatte linjer mellom kjente punkter)

Noen som har praktisk erfaring med dette? Hva med kraftig undervannslykt? Virker det i alge-farvann på Østlandet.

Ønsker jo å se 2-3 meter ned og forover etter steiner.

Blykjølen tåler jo litt subbing i langsom fart, men det blir jo litt sparkling på land etter endt sesong samt uro i kahytten.

Aktiv bruk av kartplotter og ekkolodd med full konsentrasjon og ikke minst sakte fart.

Gjorde dette flere ganger i ferien på utkikk etter lune og koselige uthavner og i nokså urent farvann.

Har en Lorenz 7" HD kartplotter med Cmap som jeg synes gir et bra detaljert bilde og med god oppløsning.

Vi gled inn på tomgangsfart 1 knop på mange fine plasser med vår dybde på 1,80

Det finnes jo fremadrettede sonarer men koster vel skjorta. Et billig ekkolodd montert fremme i gaugen med en innvendig svinger og en alarm tilsvarende kjøldybde vil kanskje gjøre nytten. Alle "billiglodd" til 1500 kr, vil vel kunne gi en troverdig dybde på grunnt vann. Men steiner og lignende finnes jo der man helst ikke vil ha dem. Så utkikk er vel også viktig

Kart og lupe er forsøkt, takk som spør.

No vil eg vara skikkelig moralist! Eg vil bare opplyse d'herrer av skjenelause kjøyredingsar på vann at drivstoffet dokker brukar på ein time brukar eg Oslo-Koster tur/retur.

Framtidige generasjonar skal og ha ein smula av milliardar år gamalt drivstoff...

Lodd i toppen av masta??? For å vippe kjølen? Forklar!

Kan det komme noen skikkelige svar på ekkoloddets evne til å se i side-retning. Avdrift sier, jeg: Avdrift!

Xenon lommelykt hos Seatronics har jeg lett etter forgjeves. Andre sterke (undervanns?) lommelykter ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...