småbåtentusiasten Startet 4.August.2010 Del på Facebook Startet 4.August.2010 Med en halv meter ekstra lengde på kjølen og tyngre båt dette året håpet jeg at kartplotter med nye kart skulle gi et nyansert bilde, men akk, den gang ei. Farvannet beskrives kun som "2 til 6 meter" og "synlige skjær" på Bluechart G2 Vision. Skjønner dog at det ville vært store datamengder for å beskrive i detalj. Når kjølen er nesten 2 meter så hadde det vært fint med en dybdemåler som ga et bilde av hvordan undervannsterrenget var foran, til sidene og under. En telefon til forhandler ga meg ikke grunn til å være optimistisk med ekkolodd eller "fish-finders". De ser visstnok kun ned og knapt fremover. I tillegg er det gjerne større temperaturforskjeller i grunnere farvann som gir falskt bilde. Jeg vil inn i vikene, også om kvelden når det er for mørkt for en fokke-slask å se ned i vannet. Funksjonen "Fish-eye" (vannet sett fra fiske-øyne) i kartplotteren virker mest på store konturer og later til å være en matematisk ekstrapolering (lage antatte linjer mellom kjente punkter) Noen som har praktisk erfaring med dette? Hva med kraftig undervannslykt? Virker det i alge-farvann på Østlandet. Ønsker jo å se 2-3 meter ned og forover etter steiner. Blykjølen tåler jo litt subbing i langsom fart, men det blir jo litt sparkling på land etter endt sesong samt uro i kahytten. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Sakte fart!! og standard ekolodd som ligger rett foran kjølen! er saken. Min stikker 185. vi kommer in i mange uthavner her. Men her er det jo bedre sikt i vannet en f.eks Indre Oslofjord! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Tintin Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Ekkolodd. Og et lodd i et tynt tau (med knuter per meter) når du blir i tvil. Saakte fart når ekkoloddet viser at det begynner å bli knapt. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Også en sånn håndholdt Xenon lykt som Seatronic selger. den lyser opp det meste Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 4.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2010 Kan du si noe om hvordan stor/lang/bred sikt til sidene er og hvordan det fremstår på skjermen? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Papirkart og lupe. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Katamaran. Vår stikk 95 cm ned i vatnet. Det er òg framoversjåande ekkolodd, men eg har ikkje røynsle med slike. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Aktiv bruk av kartplotter og ekkolodd med full konsentrasjon og ikke minst sakte fart. Gjorde dette flere ganger i ferien på utkikk etter lune og koselige uthavner og i nokså urent farvann. Har en Lorenz 7" HD kartplotter med Cmap som jeg synes gir et bra detaljert bilde og med god oppløsning. Vi gled inn på tomgangsfart 1 knop på mange fine plasser med vår dybde på 1,80 Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Gode lodd i toppen av masta har meget god effekt. Derimot bør det være nok vann til å lette litt på loddene da dere skal kose dere på dekk. ;) Eller rett og slett komme til fornuften å kjøpe motorbåt. ;;)) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Det finnes jo fremadrettede sonarer men koster vel skjorta. Et billig ekkolodd montert fremme i gaugen med en innvendig svinger og en alarm tilsvarende kjøldybde vil kanskje gjøre nytten. Alle "billiglodd" til 1500 kr, vil vel kunne gi en troverdig dybde på grunnt vann. Men steiner og lignende finnes jo der man helst ikke vil ha dem. Så utkikk er vel også viktig Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 (redigert) Helt riktig Pathfinder! God utkikk er vel så viktig, der bruker jeg madamen for alt hva hun er verdt Og hun er mye mer følsom enn ekkoloddet mitt Redigert 4.August.2010 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Eller rett og slett komme til fornuften å kjøpe motorbåt. ;;)) Kjøp min. Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
småbåtentusiasten Svart 4.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2010 Kart og lupe er forsøkt, takk som spør. No vil eg vara skikkelig moralist! Eg vil bare opplyse d'herrer av skjenelause kjøyredingsar på vann at drivstoffet dokker brukar på ein time brukar eg Oslo-Koster tur/retur. Framtidige generasjonar skal og ha ein smula av milliardar år gamalt drivstoff... Lodd i toppen av masta??? For å vippe kjølen? Forklar! Kan det komme noen skikkelige svar på ekkoloddets evne til å se i side-retning. Avdrift sier, jeg: Avdrift! Xenon lommelykt hos Seatronics har jeg lett etter forgjeves. Andre sterke (undervanns?) lommelykter ? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Med en halv meter ekstra lengde på kjølen og tyngre båt dette året håpet jeg at kartplotter med nye kart skulle gi et nyansert bilde, men akk, den gang ei. Vi anbefaler sving kjøl.., men fremoverseende ekkolodd er nok tingen.. http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=171989&cat=6024 Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Quaoar Svart 4.August.2010 Del på Facebook Svart 4.August.2010 Lodd i toppen av masta??? For å vippe kjølen? Forklar! Man bare seiler inn, 45 til 90 grader på siden! Avhengig av hvor mange og tunge lodd man ønsker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.