Jump to content

GPS - WAAS/EGNOS


Harald-

Recommended Posts

Hei Harald*

 

Se under Leverandørtilbuda på denne sida. Jeg, og mange med meg har i det siste handlet en del Båtutstyr hos Malfix. Billigere får Du det neppe noen plass.

 

Hva WAAS/EGNOS er, er jeg ikke sikker på, men tror de fleste har det nå. Skal Du bare kjøpe Deg en ren GPS, er vel Garmin 72, og Garmin 76 å anbefale.

 

Mvh Jonny

 

Oppdatert, sakset i fra Belanor:

 

GPS systemet har en presisjon som ligger på 15 meter eller bedre. Det er ønskelig å forbedre dette og EGNOS -  en forkortelse for European Geostationary Navigation Overlay System - er i korthet et system som består av en rekke landbaserte stasjoner som samarbeider med et system av satellitter. Systemet som helhet kan forbedre nøyaktigheten på GPS til bedre enn 5 meter. EGNOS kjører for øyeblikket på testbasis, og man regner med at det er oppe for fullt i løpet av 2004. EGNOS satellittene (nr 33 og 44) sender frem til dette signaler som viser at de er i testmodus. Garmin respekterer dette, men du har egentlig ingen garanti for at korreksjonssignalene du får er korrekte.

 

DO 229C formatet som er brukt i WAAS, vil virke i Europa fra 1.april 2003.

Med andre ord; EGNOS vil da fungere på Garmin GPS'er som er klargjort for EGNOS.

 

De signaler som kommer fra EGNOS satellittene kan mottas på alle nye Garmin GPS  - og det er en gratis service. I USA heter det tilsvarende system WAAS - og her er det allerede i bruk med stor suksess. I Asia er man i gang med å lage sitt eget tilsvarende system - MSAS.

 

Var jo forståelig dette!

 

:lol: :lol:

Link to post
Share on other sites


Celina: Lurer på en ny GPS, har noen et tips på forhandler/priser. Tenkte på en til rundt 4-5000 kroner. Hva betyr at en GPS er klargjort for WAAS/EGNOS? Er dette en fordel?

Du har ikke sagt noe om ditt behov, om hvilke krav eller forventninger du har til en GPS. Men i dag vil jeg tro du får ganske mye av en GPS for prisen du antyder. Kanskje vil en til rundt 2.500,- være mer enn god nok?

 

Under "Leverandør-tilbud" finner du priser hoa MALFIX as. For et par dager siden kom Belanor med nye priser på Garmin GPS'er og kartplottere. Se www.belanor.no . Jeg vil ikke se bort fra at prisene hos MALFIX nå vil bli satt ytterligere ned.

 

Spørsmål om GPS og Kartplotter har vært mye fremme på forumet, så jeg anbefaler deg å søke/lete litt rundt omkring her. :lol:

Link to post
Share on other sites


Celina: Men hva blir så forskjellen på en GPS som støtter EGNOS og en DGPS? Er det kun Garmin som støtter EGNOS?

I praksis blir forskjellen ingen/uvesentlig ved bruken av GPS. Nei, du vil finne andre fabrikat av GPS'er som også støtter EGNOS.

 

Nå er det ikke alle Garmins GPS'er som støtter EGNOS, eksempelvis "den lille gule" Etrex. Slikt vil fremgå av spesifikasjonene.

Link to post
Share on other sites


Celina: Men hva blir så forskjellen på en GPS som støtter EGNOS og en DGPS?
EGNOS er DGPS (Differensiell GPS). Som forklart sendes det korreksjonssignaler fra bakkestasjoner opp til satelitter og du mottar korreksjonssignalene med din egen GPS. Det DGPS systemet som har vært brukt frem til nå, består også av bakkestasjoner. Men her sendes korreksjonssignalene ut over langbølgesendere, Skagen, Færder Lista osv. og en har måttet ha egne mottakere koblet til GPS'en. EGNOS er derfor mye enklere fror brukeren (og litt nøyaktigere). Har hatt DGPS selv i mange år. Herlig å ha en nøyaktighet under 10 meter den gang GPS'en hadde opp mot 100m feil uten korreksjon.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

DGPS står for Differensiel GPS. Det betyr igjen at du får en eller annen korreksjon på GPS-signalet. Det er mange måter å oppnå korreksjonsignal, en måte er egnos og en annen er langbølgefyr, IALA. Det sendes også ut korreksjon via FM radio, Inmarsat og Spotbeam satelitter. Alle systemene overlapper hverandre. I kystnære strøk er det mest vanlig å bruke IALA, men innerst i fjorder med fjell, eller i skyggen av en oljeplattform vil ikke dette virke. Da anvendes gjerne Spotbeam eller Inmarsat. FM-radio P2 er mest vanlig brukt til landmåling.

Virkemåten på alle er enkel. Du ligger og mottar et GPS signal, dette er mer eller mindre feil.

Så er det montert GPS motagere rundt om kring, f.eks en holme i nærheten av deg. Den måler det samme signalet som deg, mer eller mindre feil. Denne GPS motageren vet imidlertid nøyaktig hvor den står for holmen flytter ikke på seg. Med andre ord den vet feilen i signalet du mottar. Så sendes dette signalet ut som et korreksjosignal, via IALA, EGNOS eller på en av de andre måtene.

Link to post
Share on other sites


JRK: . . Det sendes også ut korreksjon via FM radio. . . FM-radio P2 er mest vanlig brukt til landmåling.
Bare slik til info, dette systemet er nedlagt for snart ett år siden. Sitter med en nå helt ubrukelig Seatex FM korreksjonsmottaker her på jobben.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hmmm....

 

Det må jo egentlig være en relevant forskjell mellom DGPS og WAAS/EGNOS:

 

For snart 2 år siden (eller 3?) ble SA slått av og fra da av hadde den gamle DGPS faktisk ingen betydning lenger. Når det nå innføres EGNOS/WAAS må det jo tilføre systemet noe som ikke er der fra før.

 

Noen som kan forklare? Enten systemet - eller min misforståelse.

Link to post
Share on other sites


Andreas: Hmmm....

 

Noen som kan forklare? Enten systemet - eller min misforståelse.


Kan forsøke? Som jeg sa i innlegget ovenfor korrigerer både EGNOS og DGPS (fra langbølgesenderne) feil i din posisjon.

 

Før ble nøyaktigheten korrigert fra opptil 100m til godt under 10m.

Så ble SA slått av, og nøyaktigheten (uten korreksjon) ble 10 - 15m. Men med DGPS ennå et hakk bedre, under 10 m som før.

 

Egnos gjør det samme, bare litt bedre, typisk 3 - 5m med en god mottaker.

 

Og husk, det var ikke bara SA som laget dårlig posisjon, atmosfæriske forhold, dårlig plassering av antennen i båten, "billig" GPS i båten osv. Alt dette bedres med et korreksjonssignal.

 

Brukbar forklaring?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

EGNOS-støtte er jo kjekt det, men så vidt meg bekjent vil ikke systemet være operativt på mange år. WAAS derimot er i bruk, men bare på enkelte deler av USA og enda mindre i Canada.

 

Innen systemet er i bruk i Norge, er kanskje din nyinnkjøpte GPS gammelt skrot som for lengst er byttet ut?

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites


Lotus: .... Innen systemet er i bruk i Norge, er kanskje din nyinnkjøpte GPS gammelt skrot som for lengst er byttet ut?

....... hmm... tja ..."gammelt skrot - du om det!"...  Når er det "systemet" kommer i bruk? Har forresten en Phillips MK "et eller annet" installert i 1993 som har gjort nytten til nå ....  :lol:

 

Mener du at man i dag bør spare penger ved å kjøpe en GPS som ikke er klargjort for "systemet"? - Er det i realiteten penger å spare på det? Tror ikke det, hvis du setter krav om at displayet skal være lesbart på 1 - 1,5 meters avstand ( som kan være tilfelle i en seilbåt - cockpit).

Link to post
Share on other sites


Lotus: EGNOS-støtte er jo kjekt det, men så vidt meg bekjent vil ikke systemet være operativt på mange år. Lotus
EGNOS skal være klart i 2004.

En kvalitets GPS er like god i mange, mange år. Min Garmin 75 fra -94 fungerer like godt idag som da jeg kjøte den for snart 9 år siden, mater kartplotter med nødvendige data som sendes videre til autopiloten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lars H.: Kan forsøke? Som jeg sa i innlegget ovenfor korrigerer både EGNOS og DGPS (fra langbølgesenderne) feil i din posisjon.

....

Brukbar forklaring?

 

Lars H.


 

Takk!

 

Men det var egentlig ingen forklaring, bare en konstatering. :confused:

 

Ikke minst skulle man forvente at en lokal - eller rimelig lokal - korreksjonssignal bedre kan beregne feilen pga av lokale atmosferiske forhold enn  noe som er kanskje laaaaangt unna.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Garmin 176C som støtter WAAS/EGNOS. Tidvis mottar jeg korreksjonssignaler. Da skjer det pussige at jeg får beskjed om at nøyaktigheten i min posisjon, blir dårligere.

 

Jeg skal ikke prøve meg på noen forklaring om hverken dette, eller "teorier" om at systemet neppe blir særlig brukbart for oss her i nord, vistnok fordi EGNOS satelittene befinner seg så langt syd).

 

For de som er veldig interessert i GPS, det finnes et godt forum med masse GPS stoff http://www.gps.no/  Der finner dere også spørsmål/svar om "vårt" tema.

 

Uansett, nøyaktigheten på min (og sikkert alle andres) GPS'er er mer enn god nok, til mitt bruksområde. At jeg står i baugen, men at GPS'en påstår jeg sitter på akterdekket, kan jeg leve med.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites


BEG: ...

 

Jeg skal ikke prøve meg på noen forklaring om hverken dette, eller "teorier" om at systemet neppe blir særlig brukbart for oss her i nord, vistnok fordi EGNOS satelittene befinner seg så langt syd).

 

...

Mvh. BEG[/i]


 

Så vidt jeg kjenner til er ikke de geostasjonære satelittene over Europa operative ennå. Dersom du bruker en WAAS klargjort Garmin og setter WAAS til enable, så tar du inn korreksjonsdata fra en geostasjonær satelitt over USAs østkyst. (Sjekk oppsettet ditt mht hvilket satelittnummer som mottas på DGPS).

De verdiene er så mye offset ift din posisjon her i Norge at korreksjonen gjør dataene dårligere enn rent GPS mottak.

Inntil EGNOS er klar i 2004 bør man koble ut DGPS (WAAS). Når EGNOS kommer setter man opp GPSen med DGPS mottak til det nummeret for satelitten som er geostasjonær over Europa.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...