Jump to content

ISOTHERM kjøleskap, deler / reparasjon


Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtvenner,

 

Jeg har i snart 12 år hatt stor glede av et Isotherm kjøleskap ombord. Kun en gang tidligere har det sviktet, kanskje 7 år siden, da var det underspenningsvakten i elektronikken som gav konstant brudd. Siden jeg alltid har rikelig spenning tok jeg bare og "lasket" den   -   og siden har kjøleskapet gått problemfritt igjen.

 

De siste ukene har det imidlertid begynt å sprenge sikringene. Først litt sporadisk og tilfeldig, senere konstant.

 

Såvidt jeg kan se av kortet består det av en oscillator/inverter som lager 3-fase av 24 volten, kombinert med spenningsvakt, viftestyring og termostatinngang.

 

Når jeg måler mellom + og - med et vanlig multimeter viser det en motstand på ca 1 ohm    -    og det må vel være alt for lite?

 

Elektronikkortet er merket: INDEL  B  MOD  DEP   COD  4.3.    126. 2/0.   På kjøleribbene er en klisterlapp merket 4.4.040.2/0

 

Kompressoruniten er merket:  G.E.3  24DC

 

- - - -

 

Har tilfeldigvis noen av baatplassens mange brukere kjennskap til denne elektronikken? Er det noe man får kjøpt som reservedel   -   eller er hele kjøleskapet "bruk og kast" som så meget annet nå til dags....?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kjenner nok ikke detaljene, men ta kontakt med Termomarin as, de er hjelpsomheten selv!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Lars,

 

Takk for tipset, jeg har allerede sendt dem en mail   -   håper at skapet lar seg berge slik at jeg slipper å gå igang med å montere noe nytt....

 

mvh

Poseidon

Sendt en mail til noen i båtbransjen ? Lykke til. Får du svar, har du flaks. Enkelt og greit.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Sendt en mail til noen i båtbransjen ? Lykke til. Får du svar, har du flaks. Enkelt og greit.

Har du spist noe surt?  :cheers: Nå skjærer du alle over en kam. Sendte en mail til Termomarin om et problem med termostaten på min varmtvannsbereder. Dagen etter kom spørsmål om min adresse, - de ville gjerne sende meg de delene som trengtes for å løse problemet, - gratis! (har også tidligere hatt svært gode erfaringer med det firmaet, bl.a. ifb. varmeapparat)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sendte en mail til Termomarin om et problem med termostaten på min varmtvannsbereder. Dagen etter kom spørsmål om min adresse, - de ville gjerne sende meg de delene som trengtes for å løse problemet, - gratis! (har også tidligere hatt svært gode erfaringer med det firmaet, bl.a. ifb. varmeapparat)

Lars H.

:cheers::smiley: :smiley: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

 

PS - regner med Poseidon husker sin egen tråd vedr. Vestlandsk båtprodusent som ikke ville selge båter ( utenfor sitt eget bestemte geografiske område.. ? )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

PS - regner med Poseidon husker sin egen tråd vedr. Vestlandsk båtprodusent som ikke ville selge båter ( utenfor sitt eget bestemte geografiske område.. ? )

Suzuki

Hei Suzuki,

den tråden husker jeg selvfølgelig meget godt  -  jeg tror også at den omtalte leverandøren husker den  :flag:

Men inntil det motsatte er bevist nekter jeg å tro at der finnes mer enn en såååååå håpløs leverandør i bransjen.

Med andre ord: jeg satser på at Lars har rett i sine førstehåndserfaringer med selskapet.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har også vært i kontakt med Termomarin ang kjøleskap som slo inn på Walkie talkie. De mente det var en eller annen elektronisk sak på skapet som måtte byttes. De sendte meg en ny del gratis og jeg returnerte den gamle. KJEMPESERVICE. Veldig hyggelige på telefonen er de også.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Sendt en mail til noen i båtbransjen ? Lykke til. Får du svar, har du flaks. Enkelt og greit.

Suzuki

Hei igjen Suzuki,

 

Til orientering så fikk jeg et hurtig og greit svar fra Thermomarin; de hadde kortet på lager og kunne sogar gi meg en ekstra god pris....

 

Kortet er bestilt og jeg er lovet at det sendes idag, pakkereferanse er oppgitt for sporing.

 

Alt i alt, helt topp service  -  og under forutsetning av at kortet virker er jo alt i sin skjønneste (les: "kjøligste") orden i kjøleskapet igjen  :confused:

 

Konklusjon: det finnes absolutt firma i denne bransjen som vet hva service betyr, og som svarer greit på e-mail  :sailing:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Flott ! Ettersom flere medlemmer har bra erfaringer med dette firmaet, får noen av de som har erfaringene legge det inn på baatplassens egne  :sailing::flag: liste kanskje ( firmaer jeg har BRA erfaringer med ). Ikke minst for å synliggjøre at vi absolutt setter pris på firmaer som tar oss på alvor. Spesielt ettersom mange ( inkl. undertegnede ) setter over styr endel kr i båtsjappene gjennom året....

 

Digresjon til slutt: dette gjelder ikke bare båtbransjen. Skal handle bil, og har vært innom en rekke ulike forhandlere i Oslo området siste 2-3 uker. Veit akkurat hva jeg skal ha, betaler kontant, og er ellers en grei kar. :lol:  De fleste bilselgere gidder ikke lette på rævva såpass at jeg føler meg velkommen en gang. Bilen jeg skal ha er ikke all verden kostbar ( omlag 100K ) men for meg er dette endel penger, og man skulle tro det var bedre med et salg til 100K, enn ikkenoe salg. Så det er ikke bare båtbransjen som har det bra...

Ender vel opp med å handle privat.... :confused:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...