Kaftein ØL Startet 5.August.2010 Del på Facebook Startet 5.August.2010 Har fundert litt på å bytte båt den siste tiden, og har funnet Salona 45 som en interessant båt. Jeg ønsker en båt som i praksis kan seiles under de fleste forhold, også i minimalt med vind. Salona 45 har en innredning jeg liker godt, 4 doble lugarer, hvorav en av de er køyesenglugar og kun 2 bad. Inredningen virker tiltaltende på de få bildene jeg har klart å finne frem, noe som har ganske mye å si når jeg trossalt skal bo i den hele året. Ser for meg en båt fra første halvdel av 2000-tallet og kommer til å importere fra utlandet. Har lyst til å seile onsdagsregattaer igjen og minimere bruken av motor, så denne gangen kommer seilegenskapene mye høyere på prioritetslisten enn langturegenskapene. Synes det er vanskelig å gjøre opp noen mening om disse båtene da jeg finner lite informasjon om de på nettet. Noen som har gode linker med info? På hjemmesiden til verftet finner jeg kun info om nyeste modeller. Noen som vet litt mer om verftet? Hvor lenge har de egentlig bygget båter? Ser de eldste salonaene er ikke mer enn snaut ti år, men kanskje de har produsert båter tidligere under andre navn? (hadde ikke disse også et samarbeid med elan?) Noen som kjenner noe til byggemetodene? Hva slags byggematerialer er brukt? ca. vekt?, stålrammekonstruksjon? Noen som har seilt båtene til salona? Hva er erfaringene? Såvidt jeg har klart å finne ut er de stort sett levert med dyp kjøl som stikker 2,55 og rundt 120 kvadrat med seil burde vel sørge for morsomme seilegenskaper vil jeg tro Så i en tidligere tråd at det har vært noe problem med gassflasker. Dette er helt normalt og gjelder de fleste båter som er bygget der nede, så dette har jeg utbedret/endret på mange båter tidligere. Ikke noe problem... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 Her finner du en del lenker som kanskje kan være til hjelp Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kaftein ØL Svart 5.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2010 Hva kan lystallet være på noe slikt tro? Ser at den veier ca. ti tonn, stikker 2,55 med T-kjøl og med ca. 125 kvm seil burde det vel gå greit unna? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 5.August.2010 Del på Facebook Svart 5.August.2010 Hei, Når jeg kjøpte Sun Flyer var hadde den vært i charter for et firme ved navn meridijan Dette firmaet holdt til i Zadar-området (Sukosan) og var den Lokale agenten for Salona. Når jeg var der og tok sunflyer på land pratet jeg endel med etpar av gutta som jobbet der. Han sa om seilegenskapene at det var trist at sunflyer skulle dra fordi det var den raskeste båten og veldig gøy å seile regattaene med. Det overrasket meg fordi jeg trodde salona var raskere. Jeg gravde litt og det virket som om noe av grunnen var at de største salonaene ikke var utstyrt med skikkelige seil. Spurte også litt om hvor solid Sun Fast 43 var. Fikk da til svar at den var veldig solid. Eneste som tålte mer var salona. Fordi disse har stålramme og det var en fordel; spesielt for kjølinnfestningen. Det virker som om salona er veldig solid konstruksjon. De var da litt for dyre for meg, men prisene har gått ned. De tok også opp en salona 40 som hadde gått på grunn. Denne kom i følge han fyren fra det med bare en bulk i kjølen. Men påregn nye seil. Sun Flyer har 1,37 i lys. Det er i overkant og du vil bli konkurransedyktig hvis du får 1,35 vil jeg tro. Jeg har 9,2 tonn båt og 117 kvm seil på kryss, så vi er i samme område ihvertfall. I Norge vil et kevlarstorseil koste 60-90 lapper og en genoa 3 ca 35-50,- I indre oslofjord bør du kanskje ha en lett/medium ener i tillegg. Da blir det dyrt... Regn også med å måtte bytte storseil og genouafall, da de bruker billige polyesterfall. Og når du gjør det begynner det kanskje å skli i avlasterne så du må bytte de også. Meridijan har nå flyttet fra Sukosan og man må ta ferje for å komme til hovedbasen. En ting til; kjølen og roret må demonteres hvis den skal sendes på bil gjennom europa. Da blir det dyrt, så hjemseiling er billigere. Vi fikk seilt hjem sunflyer ved hjelp av et engelsk firma. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kaftein ØL Svart 5.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2010 Hvis det blir noe båtbytte regner jeg med at jeg seiler den hjem selv, men i første omgang er det jo interessant å se hvordan det er å selge båten jeg har. Synes Sun Fasten osgå er en veldig fin båt med mange gode løsinnger, men prismessig ligger SF43 noen hakk høyere enn Salona 45. Har også sett litt på First, men synes ikke disse båtene er noe tiltalende innvendig, med mange løsninger jeg ikke liker. Dessuten er kvalitetsinntrykket mitt lite overbevisende på disse båtene. Det har litt å si da det trossalt er hjemmet mitt også. Synes det ser ut som dekksurustningen, rigg og vinsjer er av forholdsvis god kvalitet og dimensjon. Skroget burde også være bra og sterkt med stålramme, og jeg synes absolutt det er en fin båt å se på, så det blir spennende å se hva som skjer fremover. Det er ikke alltid så lett med slike båtvalg da man ofte opplever båtene som annerledes enn i annonsen når man skal besiktige de... Sitér dette innlegget Link to post
Salona Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 Jeg importerer Salona til Norge. det er ikke solgt noen nye S45 til Norge, mens der finnes noen i Sverige. Salona 45 har ikke stålramme. Den og Salona 40 er bygget på "gammelmåten" med et tett rammeverk i kryssfiner som er laminert inn som en fast del av bunnkonstruksjonen. Båtene er meget solide. Jeg kjenner til flere grunnstøtinger, men ingen med alvorlige skader på båtene, kun bulker i blyet og skippernes stolhet. Jeg har også diskutert konstruksjonen med sånne som reparerer båter etter grunnstøtinger og fått klare tilbakemeldinger om at det er slik båter skal bygges. Stålrammene kom fordi det var så arbeidskrevende å gjøre lamineringen så sterk som veftet ønsket. Salona har blitt bygget fra ca 2002. Før det bygget verftet gummibåter og rib'er (Maestral). Det har de drevet med siden en gang på '60 tallet. Verftets mål er å produsere raske cruiser - racere, eller performance cruisere som det også kalles, slik at det er riktig å vurdere disse båtene som mer potente seilere enn rene turbåter i samme klasse. S45 er en stor og tung båt på over 10 tonn, så litt vind må den ha for å flytte seg, men får den det er den rask. Jeg har seilt flere båter i Kroatia og bekrefter gjerne at det er en morsom båt å seile. Den dypeste kjølen er en fordel, og gjerne blykjøl, det finnes flere versjoner. Der finnes nok rimelige utgaver som har gått i charter på markedet i Middelhavet og særlig Kroatia. Du gir inntrykk av å være praktisk og selvhjulpen, da kan du skaffe deg en god båt til rimelig pris. Trenger du hjelp kan du kontakte meg på bikarlsen@nesodden.online.no eller søke opp Nor Yachting AS og følge link der. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 22.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 For min del blir det nok helt klart import som er aktuelt! Båten jeg har nå har gått i charter og jeg ser ingen problemer med det annet enn at det blir litt mer slitasje på innredning osv., men dette kan i stor grad holdes i sjakk ved godt vedlikehold. Seil, motor, tauverk osv bblir uansett løpende vedlikeholdt og skiftet ut ved behov, og erfaringene så langt med den jeg har nå er at den fortsatt har mange år igjen på ryggen. Dessuten er det ikke så farlig med litt innvendig slitasje når man skal bo i båten uansett. Da blir det fort litt slitt enten man liker det eller ikke.. Vet du om det er regnet ut noe lystall på Salona 45? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 Jeg importerer Salona til Norge. Du verden! Det var hyggelig med en seilbåtimportør som deltager her på baatplassen.no Velkommen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.