larsenigarasjen Startet 5.August.2010 Del på Facebook Startet 5.August.2010 Har en Force 120hk 1997 motor på båten. Tidligere i sommer fikk jeg turtallet opp i 5200rpm, men nå stopper det på ca 4800. Den gikk i ca 50miles tidligere, men nå stopper den på rett over 40. Båten er tatt opp og spylt fri for groe, så kan ikke være det. Motoren går helt fint, uten noe juks. Ryker endel på tomgang, men slik har den vært hele tiden. Mulig motoren begynner å bli slitt, og trenger overhaling? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Tett luftfilter? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Båten er tatt opp og spylt fri for groe, så kan ikke være det. Motoren går helt fint, uten noe juks. Ryker endel på tomgang, men slik har den vært hele tiden. Mulig motoren begynner å bli slitt, og trenger overhaling? Båten har ikke blitt noe tyngre iløpet av sommeren da ?, extra duppeditter, diverse ting som har samlet seg opp iløpet av sommeren... Ang. røyk på tomgang... er jo en gammel motor ( selve konstruksjonen er ifra 60 tallet ( West Bend )), er mulig du kan redusere røyken litt ved å bytte 2-taks olje ( del syntetisk ?? ). Kan også hjelpe med en stor service ( vannpumpe, termostat, plugger, rens og justering av forgassere, gå over og synkronisere tenning/forgassere ).. Ang. slitasje... ta en kompresjons test på motoren eventuelt kjør en lekkasje test ( bedre en komp. test ), og kom tilbake med resultatene her ... Hvis veiva er bra vil en boring av blokk + noen nye stempler kunne gi deg en motor som er god som ny, alternativ 2 kunne bare være en lett honing og noen nye ringer .. Tett luftfilter? Svært sjelden det er noe luftfilter på en utenbords motor, DENNE har det ihvertfall ikke .. Chrysler/Force har hatt et litt frynsete rykte, muligens ufortjent ... MEN det er en gammel gjennom teste konstruksjon, kanskje ikke den mest økonomiske motoren ( gammel teknologi ), men skal være solid bygget.. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
larsenigarasjen Svart 6.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2010 Takk for svarene. Visste ikke at det fantes forskjellige 2t oljer????? Har ikke byttet pluggene i år, da disse ser bra ut, og jeg trodde plugger enten virka bra, eller virket ikke, er dette feil? Var ute å kikket litt på motoren nå, og så at linken til gasserene muligens var blitt litt slitt, jeg kunne hverfall gi etpar millimeter mer på gasserarmen en full gass gav. Jeg justerte dette, og skal teste båten i morgen. Båten har ikke blitt særlig tyngere på grunn av ting i båten, da det vare er en 17fot bayliner capri, og lite med stueplass i den:-) Tidligere gikk den rett opp i 45 miles med 5 voksene personer ombord, og når jeg testa den sist var vi bare 2, og den klarte bare 40. Noen som vet ca pris på overhaling av 4 sylindra båtmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Visste ikke at det fantes forskjellige 2t oljer????? Er veldig mange typer/merker med 2-takts olje der ute, min favoritt er Pennzoil del-syntetisk utenbords 2-takts olje... Er greiest å gå for den du får tak hos den lokale olje pushern, bare pass på den er beregnet for utenbords motorern og at den er den typen som blandes i bensinen ( enkelte spesial oljer for nyere DFI motorer er ikke egnet ). Har ikke byttet pluggene i år, da disse ser bra ut, og jeg trodde plugger enten virka bra, eller virket ikke, er dette feil? Plugger kan være vanskelige, en kan være uheldig med helt nye plugger, en kan kjøre på 50 år gamle plugger.... men plugger blir slitt og en annen side er at de antagelig motorens viktigste OG billigste del å bytte hvis en har problemer. ( ser du skal ha (Champion # L76V) ) Det finnes en test som visstnok er 100% .... legg pluggen forsiktig nedpå vannspeilet... hvis den flyter er den OK Var ute å kikket litt på motoren nå, og så at linken til gasserene muligens var blitt litt slitt, jeg kunne hverfall gi etpar millimeter mer på gasserarmen en full gass gav. Jeg justerte dette, og skal teste båten i morgen. Kunne antagelig være en god investering å kjøpe en service manual, disse inneholder det en trenger for å justere opp motoren 100% Tidligere gikk den rett opp i 45 miles med 5 voksene personer ombord, og når jeg testa den sist var vi bare 2, og den klarte bare 40. Du bør få tatt en kompresjons test FØR du bruker motoren videre, Biltema har noen enkle og rimelige testere.. Noen som vet ca pris på overhaling av 4 sylindra båtmotor? Spørsmålet blir vel heller OM noen er villig til å skru på en så gammel Force... men i verste fall så er det ikke noen heksekunst å gjøre det selv heller... Men ta komp test først... kan være fiksbart med en service på motoren ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.