kjetillunde Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Det beste er å bruke en syl eller lignede skarp gjenstand og stikke hull innenfra,da får du et krater på utsiden som hindrer at lusa kommer til angnet Ah, leste det litt sent. Nå har jeg allerede boret 250 hull i hver plastboks. Riktignok med 2mm bor som jeg kjøpte på biltema. Noen som vet hvor man kan få tak i kork? Har spurt på båtbutikken her men de hadde ikke. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Kan jeg legge frossen makrell rett i teina eller må jeg tine den først? (Jeg surner den ikke siden det ikke finnes krabber i Indre Oslofjord) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Tja, hvor lang tid tror du det går før den er tint da? Tipper den er tint innen teina er på bunn, så det går nok bra Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kjetillunde Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Den tiner vel på bunn også? Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Ja tiner fort i sjøen. Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
kjetillunde Svart 26.September.2014 Link til dette innlegget Svart 26.September.2014 (redigert) Ingen sjøkreps foreløpig. Satte to modifiserte krabbe/hummerteiner i lenke med frossen makrell både i agnpose og i plastboks med 2mm huller i. Jeg skjærte til to plastlokk med 7mm som inngang i kalvene, tror dere sjøkrepsen greier å komme seg inn? Redigert 26.September.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Jeg lurer litt på om det er vanskelig for sjøkrepsen å komme seg inn i denne modifiserte teinen? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 En kreps med næringsvett bør absolutt klare å finne fram til åpningene dine slik du har laget de. Spørs vel heller om du har funnet helt rette krepsebunnen. Krever nok en del prøving og feiling. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Ja det blir vel en del prøving og feiling, men det får bli etter hummersesongen. Bildene forsvant visst, prøver igjen her: Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Et lite tips til deg Kjetil. Det der er jo ei møkkateine, det er vel nærmest opplest og vedtatt. Legg ut et lodd, en gammel paraplydregg eller noe og legg et 3-4 meter langt tau bort til teina. Da vil blåsa nappe i dreggen og teina ligger pent i ro på bunn. Sett den dypere enn 18-20 meter (avhengig av hvor utsatt det er der), der er det mindre heiing og bevegelse i vannet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ashfirelate Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Hvor dypt setter du de? Her i vest må vi ned på rundt 120-150 meter for å få brukbart med kreps... Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Komodo tenker nok på hummeren når han anbefaler 18 - 20 meter. Ingen grunn til å flytte til Oslo for enklere krepsefiske Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Ja det er nok ganske lurt Komodo, de er jo ganske lette. Ifølge denne kystbloggen fungerer biltema teinen bra. Jeg stripset fast noe armeringsjern i bunn for å gjøre de tyngre. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Komodo tenker nok på hummeren når han anbefaler 18 - 20 meter. Ingen grunn til å flytte til Oslo for enklere krepsefiske Nei så lett får de meg ikkje østafor :lol: Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Som før nevnt: Krabbene klipper seg lett gjennom den teina. Vi har en som allerede er sydd med tanntråd på to steder. I går la vi også ut en krepseteine for å teste. Kun på ca 60 meter, men vi har jo fått kreps før (3 stk) under hummerfiske på mindre enn 30 meter. Så krepsen er i nærheten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
kjetillunde Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 (redigert) Som før nevnt: Krabbene klipper seg lett gjennom den teina. Vi har en som allerede er sydd med tanntråd på to steder. I går la vi også ut en krepseteine for å teste. Kun på ca 60 meter, men vi har jo fått kreps før (3 stk) under hummerfiske på mindre enn 30 meter. Så krepsen er i nærheten. Det er ikke krabber i indre Oslofjord. :) Hvor i Oslofjorden har dere satt krepseteiner da? Jeg har satt mellom Bærum og Askerlandet uten å få noe. Men er litt redd for å sette de for grunt og få teinene inndratt av fiskeoppsynet når det ikke er hummersesong. Eller blir de det når jeg har laget 70mm inngangskalver? Der kommer jo ikke hummeren inn. Jeg kunne jo hatt en plakat inni teina: "Dette er sjøkrepsteine og ikke hummerteine"? :) Redigert 2.Oktober.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Det er ikke krabber i indre Oslofjord. :) Hvor i Oslofjorden har dere satt krepseteiner da? Jeg har satt mellom Bærum og Askerlandet uten å få noe. Men er litt redd for å sette de for grunt og få teinene inndratt av fiskeoppsynet når det ikke er hummersesong. Eller blir de det når jeg har laget 70mm inngangskalver? Der kommer jo ikke hummeren inn. Jeg kunne jo hatt en plakat inni teina: "Dette er sjøkrepsteine og ikke hummerteine"? :) Vi har satt i ytre Oslofjord. Når du setter krepseteiner på vanlig "krepsedyp", dvs 60m og dypere, tror jeg du er trygg mhp. fiskerioppsynet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
A.Jensen Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Hvordan gikk det med den modifiserte biltemateinen kjetillunde? Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Hvordan fungerte dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.