Jump to content

Mast "stativ"


joelle

Recommended Posts

Tenkte en en gang høre med kompetansen her hvis det er noen som kan gi meg ett hint.

Jeg har tatt opp båten og håller på med att klargjøre den for vinter dvalen, men har en liten sak som jeg er litt usikker på.
Jeg har tenkt ha masta på en type av "støtter" for og få den litt høiere opp så att jeg har mulighet att arbeide litt på dekk i høst. på bilden har jeg tegnet opp hvordan jeg ser for meg att støttene kommer att se ut. To kraftige stendere med en bolt igjenom og siden ett plank for stabilitet ut til sidene. En på før, og en i akter og en støtte på dekk mitt på båten (vil ikke ha en banan mast).
Men hvordan sikkrer jeg støttene som skall før og akter?
Min tanke her er att sette dem så att toppen vinkles litt ut fra båten, sikkre med ett rep i pullpit, videre til krysset og siden ned til krybba. På den måten så vil "støtta" falle bort fra båten, i og med masta sin tyngde men repet hindrer dette. Er det noen annen som har ett godt forslag på hvordan dette kan gjøres? Jeg har en tykk og kraftig gummi pressening som og kommer att gjøre sitt for att hålle saker på plass.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med pete i at du bør ha to støtter på midten. Det er det jeg er vandt til med masta til B31 ved vanlig lagring. I og med at du får presenning last i tillegg til mastas egen tyngde tror jeg det er lurt. Hva med å bruke strappe bånd som "spring" på en eller begge de midtere støttene. Bruk gummimatte eller lignende stoff med stor friksjon mellom mast og bukker og endestøttene stabiliseres langskips via mastas tyngde. Endestøttene fester du vertikalt i push- og pulpit og gi ett par runder solid tape rundt mast og toppen på bukkene som ekstra sikkerhet.Venter forresten spent på om det skal dukke opp enda en B31 i erfaringsdatabasen!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Må du på død og liv ha den oppå båten da?

Jeg har laget meg to sagakrakker som masta ligger på ved siden av båten.

Da kan jeg gå og pusle med den, rengjøre fall osv.

Skulle den ligge oppå båten, ville den stikke 3 meter ut i hver ende, og ingenting ville være tilgjengelig. Også slipper jeg å plukke av salingshorna.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Min mast er för tung för o rigge opp över båten, så det er inget alternativ för meg !

 

 

något man dock skall vara uppmärksam på er det Selden skriver på sidan 66

i nedanstående manual.....

 

http://www.seldenmast.com/download.cfm?dow...e=595-540-S.pdf

 

elokseringskiktet er endast 20my (20 tusendelsmillimeter!) det kan lett slipas ner

av en pressening som ligger o nöter/gnider , og då får man permanenta skönhetsfeil !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

elokseringskiktet er endast 20my (20 tusendelsmillimeter!) det kan lett slipas ner

av en pressening som ligger o nöter/gnider , og då får man permanenta skönhetsfeil !

Helt korrekt! Dette bør kunngjøres hver eneste høst før opplag! :headbang:

 

En ting man kan gjøre for å beskytte mot "permanenta skönhetsfeil", eller "fretting corrosion" som er en presis betegnelse akkurat denne skaden, er å vinde et tau rundt masten slik at det hindrer at presseningen kommer i kontakt med masten. Skyll gjerne tauet godt i ferskvann først slik at det blir fritt for salt. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Takker for alle inspill her. Att ha masta på si er ikke ett alternativ for meg siden jeg bruker den for og få opp presseningen fra båten så att jeg kan arbeide med dekket under høst vinter.

Videre så trur jeg att det er på tok for seint att uroe seg over tæring på eloxeringen på min mast siden det er en av disse "fantasiske" sort (den va) eloxerte mastene.

Link to post
Share on other sites

Videre så trur jeg att det er på tok for seint att uroe seg over tæring på eloxeringen på min mast siden det er en av disse "fantasiske" sort (den va) eloxerte mastene.

Du har min medfølelse! Men uansett er det bra å beholde selv en stygg eloksering inntakt, fordi den virker korrosjonsbeskyttende på underliggende aluminium. Og du har vel noe tauverk du kan bruke?? :wink:
Link to post
Share on other sites

Nei, nei, Pan Pan, den sorte masta er ikke stygg, selv om den er litt underlig i fargen, den er som ellers på eldre damer,  noe falmet... Jeg er selv den stolte eier av en svart briandmast som kun er svart der bomtrekket har beskyttet den mot solen.

 

Ellers kan det jo kanskje sies om slike master som det var sagt om kvinnens alder,

20 - 30 som Afrika, vill og fuktig,

30- 40 som Europa, moden og fullkommen,,

40-50 falmet, men attraktiv

50- 60 som Bosnia, bombet, men kan pusses opp

over 70 som Sibir, alle vet hvor det er men ingen vil reise dit... :wink: :wink:

 

Ja, ja det var hvertfall en avsporing :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...