Angelak Startet 6.August.2010 Del på Facebook Startet 6.August.2010 Kjøpte en Mercury 30 hk 1996-97 mod for 4 år siden - den var helt strøken og lite brukt. Siden dette er en motor som benytter samme blokka som 40 hk, så tenkte jeg skulle gå for en oppgradering. Bakgrunnen for dette er at vår With/KMV 442 hadde problemer med å plane med 4 godt voksne personer med 30 hesteren. Vi hadde tidligere en Suzuki 40 hk (1986). Withen plante med denne motoren og 7-8 voksne ombord. Dette var etter mitt syn en svært potent påhengsmotor. I reklamen for KMV 442 (nå Viksund) heter det at den skal gå rundt 20 knop med 25 hk/ og 4 voksne personer - det orker definitivt ikke min Mercury. Resultatet av oppgraderingen av Merc'en som ble gjort av en Merc-serviceverksted i Sandefjord var nedslående. Ingen merkbar effektøkning, og hardere gange... pris 3.300,-. Er Merc-motorene smådaffe eller? Noen som kan noe om dette med omgjøring av motorer fra 9.9 til 15 og 30 til 40 hk, der det er samme blokk? Noen som kan tipse meg om et verksted som kan titte på motoren event. Harald Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 de eldre mercury motorer er kjent for at være tunge, daffe men driftsikre slitere men hvis du har bygget den om til 40 hester burde du kunne merke forskjell Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Propellskifte kan kanskje hjelpe deg her, prøv med en annen vridning! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Angelak Svart 6.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2010 de eldre mercury motorer er kjent for at være tunge, daffe men driftsikre slitere men hvis du har bygget den om til 40 hester burde du kunne merke forskjell Sitér dette innlegget Link to post
Angelak Svart 6.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2010 Bør hele forgasserne skiftes normalt? På min ble bare noe i innsuget skiftet, tydelig at han ikke hadde gjort dette før. Hvem er best på Merc-utenbords i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Hvem er best på Merc-utenbords i Norge? Droll og Ravns Garage. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Droll og Ravns Garage. Uten tvil!! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Bør hele forgasserne skiftes normalt? På min ble bare noe i innsuget skiftet, tydelig at han ikke hadde gjort dette før. Forskjellen på 30/40hk ser ut til å ligge i innsuget ja.. Plata som reed ventilene sitter på ( antagelig diameteren på hullene, større = mere luft inn ...) 30 hk modellen bruker #830246T2 ( $79.91 ) 40 hk modellen bruker #830246T3 ( $95.67 ) Reed stoppere ( begrenser hvor mye reed ventilene kan åpne ) 30 hk modellen bruker #825267 STOP-REED ( $3.39 ) 40 hk modellen bruker #812879002 RETAINER-REED ( $3.07 ) Hoved dyse i forgasser ( regulerer bensin/luftblandingen på turtall over tomgang ) 30 hk modellen bruker #1399-5225 JET-.054 ( $4.53 ) 40 hk modellen bruker #1399-4215 JET-.066 ( $4.39 ) Forskjellen i dysene ligger i størrelsen på hullet, målet er i tommer.. Hoved dysa sitter under en sekskantet messing bolt på høyre side av flottør kammeret på forgasseren ( sett ifra front på forgaser ), skal være et nummer på selve dysa som sitter INNE i hullet ( bruk lommelykt ), IKKE ta ut dysa såfremt du ikke må... hvis du må ta den ut... finn en passende flatrekker ( så ny og lite slitt som mulig ), bør også være så brei/tykk som mulig ( mindre sjanse for å skade dysa ( er i messing så den kan skades lett ved bruk av feil skrutrekker ... ) Er også selvsagt forskjellige klistre merker til motoren .... HVA er maks turtal du får på motoren ( WOT ).. Skaff deg en propell som lar motoren oppnå 5500 rpm på full gass ( lett lastet båt )... Opplysningene er basert på at du har den 2 sylindred motoren, 3 og 4 slinder varianten er et helt annet dyr... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.