Maximfan Startet 6.August.2010 Del på Facebook Startet 6.August.2010 Har hørt at det skal være lurt å fylle litt 2-taktsolje på dieseltanken ved hver fylling. Er det andre som har meninger eller erfaringer rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 VP har foreskrevet et additiv til alle D motorer i Norge ettersom de ikke tåler den norske dieselen. Dette er vel et eller annet olje fludium. Det heter Statoil forbrennningsforbedrer. Jeg ville ikke erstattet dette totaktsolje på en D motor. På eldre diesel motorer sies det at litt totaktsolje kan være bra for smøring. Jeg tror den norske dieselen som vi fyller på marinaer er mer enn feit nok som den er. Sist jeg spurte på en av de større tankstedene på Hvaler fikk jeg beskjed om at jeg fylte "fyringsolje" Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Hei Jeg hørte tilfeldigvis at en av Oslofjordens redningsskøyter fyller litt totaktsolje på dieseltanken. Dette reduserer sotingen (svartrøyk) i eksosen etter deres uttalelse. Om det var for å hindre at skøyta ble svart i hekken vites ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 hvem av skøytene var det? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 på eldre dieseler er det bare sundt med litt 2 taktolje - har brukt det ofte på 2,5tdi vella mi og det kakler mye mindre er helt overbevist at det forlenger levetia på bla dysene Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Windy37GM Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Ang røyk ved oppstart: Jeg brukte Alron på min mercruiser 7,3 l ,som jeg hadde for noe år siden, etter råd fra mekanikeren. Røykmengden ved oppstart sank drastisk, gangen merket jeg fint lite på. Forbruket aner jeg ikkeom gikk op eller ned. men oppstartsrøulken ble nesten borte. mvh bavaria32sport som nå bruker Hammerdown på de 2 grønne Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Worry II Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Jeg bruker Hammerdown på min TAMD30, og da er det kanskje ikke så lurt å tilsette noe annet ? Sitér dette innlegget Link to post
Zappa_no Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Stormbull kanskje? vet ikke eller UNI Oslofjord Ikke på Uni Oslofjord..... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Bare for å kaste litt kaldt vann i blodet på de som benytter 2-takts olje i diesel. De fleste som har hatt en 2-takt påhengsmotor vet at man skal kjøre forgasseren tom for bensin om motoren skal vinterlagres. Dette gløres på grunn av at 2-takts oljen "levrer seg" og kan stoppe til dyser, gjøre flotører treg etc. Om man så overfører dette til en dieselmotor så jobber den som de fleste vet med trykk og faren for tilstoppning er minimal. Likevel vil man få et belegg med olje innvendig i slanger/rør/pumper som ikke er bra. Om en båtmotor som er i drift hele året benytter dette så er det sikkert ikke noe problem, men å ha dette i dieselen på en båt som går i opplag, nei det ville i hvert fall ikke jeg gjort. Dette er også grunnen til at jeg selv benytter Statoil sin drivstoff forbedrer og ikke et produkt som er ment for et annet bruk. Jeg har ikke selv D motor, men en skikkelig røyk-bombe av en Ford, men opplever at dette additivet fra Statoil forbedrer forbrenningen min så mye at den værste røyken ikke er der lengre. Siden jeg ikke fikk tak i Statoil sitt produkt sist gang jeg trengte det, kjører jeg nå med "Hammer Down" som gir samme ønskede effekt. For de som kjenner Hammer Down og sier at den skal du i hvert fall ikke lagre på tanken over vinteren, jeg har ikke noe kondensproblem så det bør ikke bli noe problem. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Smaapala Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 (redigert) Hei Har hørt ar 2 takts olje i dieselen øker faren for dieseldyr. Dermed ikke bra å ha tanken ved vinterlagring. Nå står det jo i bruker manualen for min Yanmar at den skal kjøres med en kanne tilsatt olje ved vinterlagring.Så hvem vet? Smaapala Redigert 6.August.2010 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Til Bitteliten,er det bevist at D-serien ikke tåler den norske dieselen? Forøvrig skader det ikke med 2 taktsolje i dieselen. Centantallet øker og motoren tenner bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Motorconsult Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 (...) På eldre diesel motorer sies det at litt totaktsolje kan være bra for smøring. Jeg tror den norske dieselen som vi fyller på marinaer er mer enn feit nok som den er. Sist jeg spurte på en av de større tankstedene på Hvaler fikk jeg beskjed om at jeg fylte "fyringsolje" Miljødiesel med ekstremt lite svovel er ikke "feit". Tvert i mot så er den er ganske "tørr". Dette øker slitasjen av innsprøytningspumpene. To-taktolje er grei som smøremiddel, men den brenner ikke like effektivt og rent som dieselolje. Tilsett heller Hammerdown. Den forbedrer forbrenningen, er en effektiv kondensfjerner og koster mye mindre i bruk enn to-taktolje. Jeg har ikke selv D motor, men en skikkelig røyk-bombe av en Ford, men opplever at dette additivet fra Statoil forbedrer forbrenningen min så mye at den værste røyken ikke er der lengre. Siden jeg ikke fikk tak i Statoil sitt produkt sist gang jeg trengte det, kjører jeg nå med "Hammer Down" som gir samme ønskede effekt. For de som kjenner Hammer Down og sier at den skal du i hvert fall ikke lagre på tanken over vinteren, jeg har ikke noe kondensproblem så det bør ikke bli noe problem. I en interessant samtale med en kunde som var redd emulert vann i brennoljen ville skape rust under vinteropplaget, kom det frem at han mente det rett før vinteropplaget ville være en fordel å kjøre motoren noen minutter med olje fra en tank hvor det ikke var blandet inn Hammerdown. Dersom denne oljen er fri for vann, er det greit. Men dersom han har brukt Hammerdown regelmessig, er også båtens brennoljetank fri for olje. Da er det ikke emulsjon, men bare dieselolje med Hamemrdown i som kommer inn i motoren. Bruk derfor Hammerdown og ikke to-taktolje hvis du vil være sikker på at tanken skal være fri for vann! Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Hvis Hammerdown virker som kondensfjerner er jeg meget skeptisk til å bruke dette på Common rail motorer. Vannet blir jo ikke kondensert,det blander seg med drivstoffet,og det liker ikke injektorene til f.eks Volvo D serie. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Liker de rent vann bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Når det gjelder D- serien ville jeg definitivt fulgt leverandørens anvisninger. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Til Bitteliten,er det bevist at D-serien ikke tåler den norske dieselen? Nei - Volvo har ikke gått ut med noen offisiell forklaring - fordi de sier at det offisielt ikke er et problem med motorene De bare går i stykker i Norge i en grad som man overhode ikke ser noe annet sted i verden. Ikke engang 50km fra der jeg bor - i Sverige. til Motorconsult - jeg har spurt deg på email om dette også, men ikke fått svar: Er det OK å bruke Hammerdown på common rail motorer der trykket er 1600 bar? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Kjenner enkelte som mener at å benytte bensin og totaktsolje som tilsetning på kalde tider, men det på bil, for å få en mer lettstartet motor er en fungerende løsning... Bra eller ikke, det får de som kan mye om slike motorer diskutere Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Jeg ble anbefalt 2 taktsolje når jeg hadde dysene inne for sjekk, 2-3 dl på 120 liters tank vil være greit fikk jeg beskjed om. Har ikke hatt på noe totakts olje enda, nå ble jeg enda mere usikker. Min motor er forøvrig en Perkins 4.236 89 modell Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Ikke bensin vel? Det benyttes vel parafin(eller noe med ganske like egenskaper) tilsettes vel "vinterdiesel" og så er det noen som bor på steder med ekstrem kulde som blander i litt parafin på egen hånd i tillegg. Jeg har noen kunder på Røros som hadde noen heftige døgn i venteren som var. Snakket med den ene av dem og han måtte oppbevare bilen i oppvarmet garage. Sto den ute to-tre timer kunne han glemme å få rikket den. Motoren startet, for der var det motorvarmer, men automatkassa var det værre med. Da jeg snakket med han var det blitt mildt, ca 30 minus, men på morgenen samme dag hadde de hatt rett under 40 og da beveget alt seg tregt. Til og med tankene gikk saktere påsto han...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
M/S Bastard Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Meg du spurte? I såfall er Perkinsen en diesel Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Hehe, kan godt være parafin og olje og at jeg husker feil, men mener det ble fortalt at det bruktes bensin. Vi snakker om 30*c områder, kanskje kaldere til tider. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 (redigert) Meg du spurte? Nei, du sneik deg innimellom inlegga, kø-sniker Jeg veit da vel hva du kjører på....laga hjemme det Redigert 6.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Teza Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Dersom det knatrer mye i motoren (dieselpumpa?) vil tilsetning av smøremiddel i dieselen redusere denne ulyden til et minimum. Benytter dette selv og har ingen planer om å slutte med det. Virker som om dieselen i norge renser mer enn den smører. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Jeg veit da vel hva du kjører på....laga hjemme det Hva bør man ha på tanken som smøring`? Totakts olje eller noe annet lurium Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.