Jump to content

Ha litt 2-taktsolje på dieseltanken?


Maximfan

Recommended Posts

VP har foreskrevet et additiv til alle D motorer i Norge ettersom de ikke tåler den norske dieselen. Dette er vel et eller annet olje fludium. Det heter Statoil forbrennningsforbedrer. Jeg ville ikke erstattet dette totaktsolje på en D motor.

 

På eldre diesel motorer sies det at litt totaktsolje kan være bra for smøring. Jeg tror den norske dieselen som vi fyller på marinaer er mer enn feit nok som den er. Sist jeg spurte på en av de større tankstedene på Hvaler fikk jeg beskjed om at jeg fylte "fyringsolje"

Link to post

Ang røyk ved oppstart: Jeg brukte Alron på min mercruiser 7,3 l ,som jeg hadde for noe år siden, etter råd fra mekanikeren. Røykmengden ved oppstart sank drastisk, gangen merket jeg fint lite på. Forbruket aner jeg ikkeom gikk op eller ned. men oppstartsrøulken ble nesten borte.

 

mvh

bavaria32sport

som nå bruker Hammerdown på de 2 grønne

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Bare for å kaste litt kaldt vann i blodet på de som benytter 2-takts olje i diesel.

 

De fleste som har hatt en 2-takt påhengsmotor vet at man skal kjøre forgasseren tom for bensin om motoren skal vinterlagres. Dette gløres på grunn av at 2-takts oljen "levrer seg" og kan stoppe til dyser, gjøre flotører treg etc.

Om man så overfører dette til en dieselmotor så jobber den som de fleste vet med trykk og faren for tilstoppning er minimal. Likevel vil man få et belegg med olje innvendig i slanger/rør/pumper som ikke er bra.

Om en båtmotor som er i drift hele året benytter dette så er det sikkert ikke noe problem, men å ha dette i dieselen på en båt som går i opplag, nei det ville i hvert fall ikke jeg gjort. Dette er også grunnen til at jeg selv benytter Statoil sin drivstoff forbedrer og ikke et produkt som er ment for et annet bruk.

 

Jeg har ikke selv D motor, men en skikkelig røyk-bombe av en Ford, men opplever at dette additivet fra Statoil forbedrer forbrenningen min så mye at den værste røyken ikke er der lengre. Siden jeg ikke fikk tak i Statoil sitt produkt sist gang jeg trengte det, kjører jeg nå med "Hammer Down" som gir samme ønskede effekt. For de som kjenner Hammer Down og sier at den skal du i hvert fall ikke lagre på tanken over vinteren, jeg har ikke noe kondensproblem så det bør ikke bli noe problem.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
(...) På eldre diesel motorer sies det at litt totaktsolje kan være bra for smøring. Jeg tror den norske dieselen som vi fyller på marinaer er mer enn feit nok som den er. Sist jeg spurte på en av de større tankstedene på Hvaler fikk jeg beskjed om at jeg fylte "fyringsolje"

Miljødiesel med ekstremt lite svovel er ikke "feit". Tvert i mot så er den er ganske "tørr". Dette øker slitasjen av innsprøytningspumpene. To-taktolje er grei som smøremiddel, men den brenner ikke like effektivt og rent som dieselolje. Tilsett heller Hammerdown. Den forbedrer forbrenningen, er en effektiv kondensfjerner og koster mye mindre i bruk enn to-taktolje.

 

Jeg har ikke selv D motor, men en skikkelig røyk-bombe av en Ford, men opplever at dette additivet fra Statoil forbedrer forbrenningen min så mye at den værste røyken ikke er der lengre. Siden jeg ikke fikk tak i Statoil sitt produkt sist gang jeg trengte det, kjører jeg nå med "Hammer Down" som gir samme ønskede effekt. For de som kjenner Hammer Down og sier at den skal du i hvert fall ikke lagre på tanken over vinteren, jeg har ikke noe kondensproblem så det bør ikke bli noe problem.

I en interessant samtale med en kunde som var redd emulert vann i brennoljen ville skape rust under vinteropplaget, kom det frem at han mente det rett før vinteropplaget ville være en fordel å kjøre motoren noen minutter med olje fra en tank hvor det ikke var blandet inn Hammerdown. Dersom denne oljen er fri for vann, er det greit. Men dersom han har brukt Hammerdown regelmessig, er også båtens brennoljetank fri for olje. Da er det ikke emulsjon, men bare dieselolje med Hamemrdown i som kommer inn i motoren.

 

Bruk derfor Hammerdown og ikke to-taktolje hvis du vil være sikker på at tanken skal være fri for vann!

Link to post

Til Bitteliten,er det bevist at D-serien ikke tåler den norske dieselen?

 

Nei - Volvo har ikke gått ut med noen offisiell forklaring - fordi de sier at det offisielt ikke er et problem med motorene :crazy: De bare går i stykker i Norge i en grad som man overhode ikke ser noe annet sted i verden. Ikke engang 50km fra der jeg bor - i Sverige.

 

til Motorconsult - jeg har spurt deg på email om dette også, men ikke fått svar: Er det OK å bruke Hammerdown på common rail motorer der trykket er 1600 bar?

Link to post

Ikke bensin vel? Det benyttes vel parafin(eller noe med ganske like egenskaper) tilsettes vel "vinterdiesel" og så er det noen som bor på steder med ekstrem kulde som blander i litt parafin på egen hånd i tillegg.

 

Jeg har noen kunder på Røros som hadde noen heftige døgn i venteren som var. Snakket med den ene av dem og han måtte oppbevare bilen i oppvarmet garage. Sto den ute to-tre timer kunne han glemme å få rikket den. Motoren startet, for der var det motorvarmer, men automatkassa var det værre med. Da jeg snakket med han var det blitt mildt, ca 30 minus, men på morgenen samme dag hadde de hatt rett under 40 og da beveget alt seg tregt. Til og med tankene gikk saktere påsto han......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Meg du spurte?

 

Nei, du sneik deg innimellom inlegga, kø-sniker :cheers:

 

 

Jeg veit da vel hva du kjører på....laga hjemme det :wflag:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...