Jump to content

Applaus fra nytt medlem

Anjuma

Recommended Posts

Jeg har kun vært medlem her i 3 uker og har dermed ikke all verdens fartstid på forumet, men du verden for et flott forum dette ser ut for at det er :yesnod:

Her er svartid, kunnskap og know-how til å bli imponert over. Og dette gjelder båte tekniske og rent båt/sjø-relaterte emner.

Det er rett og slett slik at jeg nå foretrekker forumet fremfor google da jeg synes jeg får bedre resultat av et søk/spørmålsinnlegg her i forumet.

(Faktum er at ved de fleste båtreelaterte søk på google så popper forumet her opp i de aller fleste søk.)

I tillegg er det både interessant og lærerikt å bare følge trådene som går her. Både ideer og aha-opplevelser kommer til tider som perler på en snor.

For ikke å glemme mengder av herlig humor og vennlige slengbemerkninger :giggle:

Ja, her kommer jeg nok til å tilbringe mange timer fremover!

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Apropos google og søkefunksjon på foraet; disse er nyttige å ty til om du trenger kunnskap, synsing eller meninger om et emne/tema og ikke har tid til eller ønsker å vente på svar. :smiley: Da vil du kanskje også se at de emnene du allerede har tatt opp i nye tråder, alt har vært debattert før i like eller tilsvarende tråder. Så slipper man å finne opp hjulet på nytt hver gang. :wink:

Selv om det skrives mye bra på dette foraet, kan det også være greit å bruke et kritisk søkelys da det etter mitt syn er mye svada, feil og synsing innimellom det kvalitative skriveriet. Men slik skal det vel også være på et diskusjonsforum. Vær også observant på utforming av emnetittel. :smiley:

Problemet er vel å begrense tiden man er her inne.. Kan føre til ekteskapsbrudd i kjølevannet ..

Hehe.. ja jeg ser den... føler meg temmelig avhengig allerede.

Og når det kommer til at man ikke skal ta alt som god fisk er jo ikke noe nytt... både aviser og diskusjoner mellom venner må man jo bruke en viss form for filter over for hva som er matnyttig og hva som er synsing osv.

Men at jeg har og kommer til å ha stor glede og nytte av dette forumet fremover er hevet over en hver tvil :yesnod:

Her er svartid, kunnskap og know-how til å bli imponert over. Og dette gjelder båte tekniske og rent båt/sjø-relaterte emner

Og med så mange brukere er det ikke bare båtrelatert stoff en kan få hjelp med. Har en f.eks et dataproblem og stiller et spørsmål på Off Topic området, er en omtrent garantert nyttig hjelp. Velkommen skal du være.

Lars H.

pt. Fiskebäckskil, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og med så mange brukere er det ikke bare båtrelatert stoff en kan få hjelp med. Har en f.eks et dataproblem og stiller et spørsmål på Off Topic området, er en omtrent garantert nyttig hjelp. Velkommen skal du være.

Lars H.

pt. Fiskebäckskil, Sverige

webcam fra båten her

Takk for det Lars H.

Ja, jeg har lagt merke til det at det er både IT-folk, Elektrikere, Snekkere og og og og.... her inne. Det gjør det ikke mindre interessant :wink:

(Selv har jeg jobbet som serviceingeniør innen svakstrøm i 30 år og nå jobber jeg med medisinske IT systemer for Helse og sykehus)

Og så må du lære deg sitteringsreglene, ellers blir innleggene dine slettet etterhvert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Enig med trådstarter! Dette forumet gjør det mulig å ha en båt du i "det virkelige liv" ikke har råd til! Reperasjoner/service som i de mange tillfeller annslås å ha en inngangsbilett på 10 til 20 tusen kan i noen tilfeller fikses for noen hundrelapper! Vil med dette benytte annledningen til å rette en stor takk til båtplassens medlemmer for at de gidder!

Dette forumet gjør det mulig å ha en båt du i "det virkelige liv" ikke har råd til! Reperasjoner/service som i de mange tillfeller annslås å ha en inngangsbilett på 10 til 20 tusen kan i noen tilfeller fikses for noen hundrelapper!

Akkurat hva jeg også har oppdaget 2xDiesel, ved å lese litt i både nye og gamle tråder... helt utrolig mange gode (og besparende) tips og triks å plukke opp her.

Og ikke minst så er det mange forebyggende tips å plukke opp. Ting som man ikke nødvendigvis har tenkt over tidligere kan man plutselig være forberedt på og ta sine forhåndsregler.

Med dette tenker jeg f.eks på problemer som kan oppstå under seiling som man trenger verktøy og deler til, verktøy og deler man kanskje ellers ikke hadde tenkt på å ha liggende i båten.

Et godt eksempel er tråden om hva man skal gjøre om båten plutselig tar inn mengder vann... de som har lest litt her vil jeg anta minimum har sikret seg noen filler og litt fett/smør liggende i båten etterpå.

I alle fall nye båtfolk og som meg, båteiere som vokste opp med båt, men som har vært landkrabbe noen år (ca.15år). Mangt har skjedd på de årene og mangt er glemt, men dukker opp igjen som aha-opplevelser i tråder her inne.

Dette forumet er definitivt med på å gjøre båtlivet mitt både rikere og sikrere.

Svada ser ut til å bli korrigert av andre ganske fort. Du bør alltid vente litt til på "siste ord"...

Fulgte med interesse en tråd der "diesel vs bensin, mager blanding og brente ventiler" ikke fikk dø i synden..

Regelen bør jo være "Before operating mouth, engage brain", her som ellers i livet.

Vinklingene til problemstillinger er her alt fra elitistisk=dyrt til "cheap as can be"=billig.

Viktig å tenke gjennom hvilket behov du har før du begynner å svi av "båtlapper" tusenkroninger.

Eks.: Klarte meg i sommer svært godt med portabel/håndholdt kartplotter til 5.000 kr fremfor nær identisk modell, bare 2 tommer større til dobbelt pris.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Veldig mykje bra kunnskap :sailing: , men husk at alle løsninger du velger fra tipsere, er på eget ansvar. Dette er ulempen med anonymt forum. Så om du får beskjed om å blande 50/50 med tynner i diesel siste tank før vinteropplag...ja....det finnest troll over alt. Og her på BP er det ein del som ikkje er klar over at de er troll. Dvs at råd og tips kanskje er direkte feil men de gis i beste meining.

Heldigvis er det skjelden dårlige råd går upåaktet hen.

Bruke BP google er viktig -som det allt har blitt skrevet. Nå går vel 5 tråden om tilhengervekt vs bil/sertifikat, på under eit år ca....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Går du på et verksted og får tips/bestiller reparasjon betaler du for å sitte igjenn med ansvaret selv!

Hehe, så sant så sant. Jeg hadde en gang i tiden en gammel Opel som det skulle byttes en eller annen bremsedel på. Jeg hadde dårlig tid til å gjøre det selv og satt bilen opp på det lokale bilverkstedet.

Kona skulle hente bilen etter jobb og avtalen var at de skulle sette blen på utsiden med nøkkelen gjemt.

Hun hentet den og kjørte ned til min jobb for å plukke opp meg.... og oppdaget at bremsene ikke virket.

Jeg ringte jo til verkstedseieren og forklarte hva som var skjedd.

Han presterte da å si at jada, det var en lufteskrue som de ikke fikk løsnet så de hadde ikke luftet anlegget..................!!!!??? Noen form for lapp, eller at de ikke burde legge ut nøkkelen var ikke de sitt problem!

Jaja, det var siste gang det verkstedet ble benyttet!

Redigert av Anjuma (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...