Jump to content

Turbomontering, eller ikke? Detroit 6V71 2t


Verrie

Recommended Posts

Stort sett koser jeg meg i 4-5 knop underveis, men fra tid til annen kan det være fordel og ta lengre strekk noe hurtigere. Potensialet i dag (når bunnen er ren) 8-10 knop.

 

Noen mener at jeg vil dra fordeler av montasje av turbo, mens andre fraråder. Felles for de kommentarer er at jeg ikke helt får oversikten over fordeler og bakdeler med dette.

 

Noen som kan skrive noen ord om fordeler/bakdeler/fremgangsmåte/estimering priser/annet?

 

Jeg skal til vinteren ha en større sjau på motoren, og kunne være greit å ta det i dennes forbindelse...... hvis det skal gjøres.

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette gjør meg nysgjerrig..

Har ikke denne motoren kompressor?

Hvis dette er den samme motoren som benyttes i forsvarets beltekjøretøy, såkalt PPK, så er vel denne en to-takts diesel som bortimot må ha kompressor for å funke?

Tror den ble benyttet i hurtigbåter (br.Å katamaraner)på sørvestlandet også.

Hvor mange hestekrefter har den?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det er som du seier mange kritierier innan ny montering av ein Turbo. Fordelane er meir luft inn til sylindrane, derav meir kraft. Men du belaster motoren meir. Derfor er det lurt og sjekke om sylinder, stempel, topp, veiv, råder og lager tåler den ekstra påkjenninga som blir med Turbo.

 

Men som sagt, det blir meir belastning på motor. Det krever jo att den er i god mekanisk stand.

 

Ein ting som eg las i boka "Ka e det? De e `vri!" - der stod det at dei fleste motorer utan turbo tåler å få montert ein turbo dersom ladetrykket er under 0,6bar. Men Eit ladetrykk på 0,4Bar foreksempel vil jo gi mykje meir effekt. Når stempelet skal ta inn luft, så vil det i tilleg til det vanlege "suget" bli trykka luft inn. Samt at i ein to-takts diesel vil det gjelpe på "gjennomspylinga" av luft. Der er ein bra fordel.

 

Så..... Lykke til..... :smiley:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Verrie.

 

Hva er problemet ditt? Får du ikke opp turtallet? Det eneste du oppnår med en eller annen form for trimming, er høyere turtall, og dermed kanskje litt høyere fart. Tilfeldigvis vet jeg hvilken båt du har, og hva motoren din er er god for. Motoren din er god (i massevis) for å peise båten din opp i 10 mil. GM setter kun begrensinger på hvor mange timer i året du tar ut full effekt. Putt spaken i askebegeret, så ser du om det er behov for turbo, intercooler eller andre ting.

 

Skal du ta ut mer hester av den motoren du har idag, må du gjøre noe med gir eller propell. Monter gjerne turbo, men det gjør sannsynligvis ingenting med farten på båten. Mulig du får litt lavere drivstoff forbruk, men du skal kjøre noen når for å spare inn det.

 

Er det derimot slik at du ikke oppnår det turtallet du gjerne vil ha, ville jeg kanskje vurdert en form for trimming. Disse 2-takt dieslene har imidlertid en kompressor som ofte gjør det mulig å bare bytte injektorer for å øke effekten.

 

fOR Å VÆRE BRUTALT ÆRLIG, TROR JEG IKKE DU OPPNÅR SÅ MYE UTEN Å GJØRE NOE MED GEAR/ PROPELL, OSV. Beklager skrikingen, men jeg kom borti caps lock - knappen. Skal du virkelig ha power i hekken, kan du jo legge inn et godt bud på den maskinen jeg nå har tatt ut av båten min; GM detroit 8V - 71.

 

Den hadde passet bedre ombord hos deg enn den symaskinen du har .:wink:

Link to post
Share on other sites

Farco, det er gode råd du kommer med. Årsaken til tankespinn rundt dette, er kryssing av lengre strekk hvor håpet er å korte inn litt på tiden.

 

Jeg får gå i tenkeboksen på hva som gjøres til vinteren.....

 

Capitane, jeg føler nok mye kompetanse sitter i dette forum, dessuten har jeg ikke så veldig ønske om, ei heller så mye tid til, at jeg har lyst til å innvolvere meg i flere forum.

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfordrer trådstarter om også å poste denne tråden i Båtmagasinets forum på batmagasinet.no

Ingen god ide tror jeg. Ekspertisen på Detroit Diesel og andre motorer sitter her på BP, men nå i ferietida må du nok beregne noe "ventetid" vil jeg tro.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tør ikke gi deg noe råd. Virker som om denne motoren er levert også med turbo.

 

Finnes deler til både 6V71 Natural og 6V71 Turbo. http://www.dieselpro...gine-Parts.aspx

Mange deler er de samme, men bl.a. stempler og foringer har forskjellige delenr.

 

Fant litt her: http://boatdiesel.co...roit-Diesel.cfm (Det kreves registrering for å få tilgang på mer opplysninger.)

 

6V-71 - Old Model. Natural 6V cylinder diesel with ratings from Pleasure Duty 251 SAE HP:(187kW) to Continuous Duty 180 SAE HP:(134kW)

 

6V-71TA - Old Model. Turbocharged Aftercooled 6V cylinder diesel with ratings from Pleasure Duty 436 SAE HP:(325kW) to Medium Duty 260 SAE HP:(194kW).

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ingen god ide tror jeg. Ekspertisen på Detroit Diesel og andre motorer sitter her på BP, men nå i ferietida må du nok beregne noe "ventetid" vil jeg tro.

 

Du kan da vel ikke mene at det ikke er noen god idè å søke enda bredere på internett enn bare på BP ? Jo flere kroker med agn, jo større sjans for napp ville jeg trodd.

 

Dessuten, den største ekspertisen på Detroit Diesel sitter nok på lønningslista til produsenten.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

På Detriot Diesel totaktere er det ikke "bare" å henge på turbo og intercooler, du må også ha nye injektorer i tillegg til lavkompresjonsstempler (i alle fall om du skal ha vesentlig større effekt).

 

Jeg ville tatt en prat med Bergen Dieselcontact, de har god greie på DD og rimelige originaldeler.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Legger inn hjemmesiden deres jeg SveinHa, siden jeg likevel sitter her og slår i hjel noe tid.

Bergen Dieselcontact

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Flott. Jeg ville gjort det men det er litt knotete å gjøre slikt på telefonen...

 

Jeg har hatt flere Detroit Diesler i stallen opp gjennom tidene og har veldig sansen for de. Har handlet mye gjennom Bergen Dieselcontact og fått gode tips derfra.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...